Kék villám: ezt tudja majd a PlayStation 5!

Kék villám: ezt tudja majd a PlayStation 5!

Gamer3652020.03.18. 16:40

Nem maradt sokáig válasz nélkül a Microsoft Xbox Series X leleplezése. A PlayStation hivatalos twitter csatornája egy rövid bejegyzésben jelezte, hogy hamarosan Mark Cerny is részletesen értekezik a következő generációról. Az előadást eredetileg a Game Developers Conference idei rendezvényére tartogatták, ahogy azt a Microsoft esetében is pletykálták.

A leleplezésre magyar idő szerint ma 17:00 magasságában kerül sor és a fenti lejátszóban Ti is élőben követhetitek.Természetesen igyekszünk mi is azonnal beszámolni a fejleményekről.

Lássuk a tényeket sorjában:

Cerny mester fontosnak tartja a fejlesztők visszajelzését, ezért az SSD-t és a fejlesztői környezettel való ismerkedés lerövidítését tartották igazán fontosnak. Az utóbbi kérdés az egyszerűbb, amíg a PS3 megismerését fél-egy évre becsülik a belsős mérnökök, addig az új PS5 hardver fejlesztőkörnyezetét egy hónap alatt ki lehet ismerni, ezzel gyorsítva a fejlesztési időt.

A következő pont az SSD, ami a töltési időket gyorsítja, mégpedig kritikus mértékben. Az 5.5 GB/s tempót céloznak be a háttértárral, ami kb. két nagyságrendi gyorsulást fog jelenteni a játékok sebességét, töltési idejét illetően. Hol jön ez be a játékélménybe? A töltési időkön felül az újabb, nagyobb, részletesebb terepek kialakításában segíthet az SSD, vagy a több részletesebb terepek effektív összekötésében, mivel az adatot gyorsabban tudja a gép töltögetni! Az SSD a patchek telepítését is elősegíti, mivel nem kell járatni a HDD-t feleslegesen, az adatot ott és azonnal felülírja az update, ahol kell. Ráadásul 16 Giga RAM-mal kiegészítve, az SSD-nek nem kell 30 másodpercnyi játékadatot előreküldeni a RAM-ba (mint a PS4 elejében), elég csak 1 másodpercnyi bufferrel számolni. A tárhely nem lesz túl combos, a 825 Gb adatmennyiség a játékosok szokásainak elemzéséből és az árérzékenységből adódik. Az SSD adatsebessége további tömörítési lehetőségeket is előrevetít.

A régi játékoknak (visszafelé kompatibilitás miatt) érdemes lesz külső tárolót USB-n keresztül csatlakoztatni. Az SSD is bővíthető lesz, hasonlóképp az X megoldásához. A PS5 viszont csak megadott típusú SSD-ket fog tudni befogadni, amelyek kompatibilisek lesznek a PS5 flash kontrollerével. A sima PCIe 4.0 m2 meghajtókat nem biztos, hogy bepattinthatjuk a gépbe, de ha az architektúra elbírja, és tesztelések után a Sony jóváhagyja az egyes típusok alkalmazhatóságát, így előfordulhat, hogy piacon lévő SSD-vel is bővíthetjük később a gépet.

A GPU szempontjából az AMD-vel való közös munkában fontosnak tartották a visszafelé kompatibilitást, így a legalapabb shaderek mellet a sugárkövetésig mindent támogatni fog RDNA2 alapú AMD GPU. A chip valószínű a PC világban is meg fog jelenni a konzol megjelenésekor, de ez nem jelenti azt, hogy pécét épít a Sony, sokkal inkább, hogy a chipset alkalmazható lesz PC játékra vagy munkára is. Cerny megjegyezte, hogy a PS5 GPU számítási egységszámát és a mostanában ismét felkapott Teraflopsokat. A GPU egyébként 62%-al több tranzisztort kap, mint a legutóbbi PS4 lapka. A visszafelé kompatibilitás esetében a statisztikák alapján top 100-nak választott PS4 játék szinte mindegyike játszható lesz megjelenéskor, természetesen kontrollált teljesítménynövekedés mellett.

Tovább a technikai részletekre! Jön a Ray-Tracing képesség, amely új optimalizációt és teljes alkalmazhatóságot jelent az új játékoknál. A CPU frekvencia menedzsmentje a fogyasztást is igyekszik optimalizálni, ezzel optimalizálva a hűtésből fakadó zajt is. A hűtés egyébként determinisztikus teljesítménybeállítás alapján történik, magyarul a melegebb szoba nem lassíthatja le a játékélményt. Így 2.23 GHz mellé 10.3 Teraflop performansz jár majd. A CPU 3.5 GHz sebességre áll majd be.

Az „álmok és célok” beteljesítéséhez egy remek audióprocit, térbeliséget és hang dinamikaérzetet, jelenlétet céloztak be a mérnökök. Ezzel mátrix-szerű élményt szeretnének elérni, amit elkülöníthető, körülöttünk pötyögő esőcseppekkel példázott Cerny mester. (Persze ehhez megfelelő játékfejlesztők és hangmérnökök is kellenek majd, a jelenlegi lehetőségeket sem használja ki mindenki elég ügyesen…) A térbeli audió hatással persze már a kilencvenes évek végén kísérleteztek a hangkártya fejlesztők és API kreátorok, szóval kíváncsian várjuk, hogy a fej fiziológiájához illesztett, frekvenciamódosításon alapuló újszerű hardveres engine hogy tujda feldobni a hangzást, ami több száz hangforrást fog majd kezelni. Az audióhoz amúgy is ért a Sony, a Tempest 3D AudioTech fantázianéven futó motor a PS3-ból érkező SPU elven épül fel, és az AMD GPU fejlesztőinek már kész GPU-technikai megoldásoknak köszönhetően került kidolgozásra. Az egyedi fejformához tartozó térérzet kialakításának protokollja még kialakulófélben van.

Következzenek a tényleges paraméterek a Digital Foundry alapján:

CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (változtatható frekivel)

GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CU @ 2.23GHz - RDNA 2 platformon

RAM: 16GB GDDR6/256-bit

Tárhely: egyedi 825GB SSD saját controllerrel

Optikai meghajtó: 4K UHD Blu-ray Drive

Bővítő slot: NVMe SSD Slot

És most ti jöttök, mit gondoltok a preziről és a rengeteg friss információról?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

4 órája
7

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

21 órája
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
2

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

2 napja
1

Gradius Origins Collection

3 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

4 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

9 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

2025.09.06.
12