[mcmacko] Control: öt pont, amitől plafonra mászom

Control: öt pont, amitől plafonra mászom

mcmackoGéczy Attila2020.01.19. 14:20

Megszámlálhatatlan mennyiségű GOTY díj, egekbe szárnyaló finnek, kövér értékelések a sajtó hasábjain. A Control tényleg megcsinálta a 2019-es évet, és sokunkat is - én azonban csak a napokban pótlom a játékot a #vesszenabacklog mozgalom jegyében. Elismerem, a Control nagyon sok dolgot nagyon jól csinál, és Siklara tesztjével is javarészt egyetértek. De nincs az a libling, akit ne lehetne néhány ponton kikezdeni, és az az igazság, hogy a játék vége felé járva kezdem úgy érezni, hogy a problémás részek egyre jobban zavarnak. Bár nem vagyok a negatív károgó bulváranyagok híve, az anyag most kikívánkozott belőlem. Következzen hát az a [SPOILERES] öt pont, amitől falra mászok a Controllal való játszogatás során.

Nem hagy játszani!

Kell az univerzumépítés, fontos, hogy a harcok tempóját megtörjük a felfedezés élményével. Van is mit felfedezni, a Control ugyanis szereti megcsavarni a konvenciókat egyes termek és helyszínek pszichedelikus rémlátomásaival, vagy extrákkal kecsegtető leágazásokkal. Baromira bosszantó ugyanakkor, hogy minden fellelt levél, doksi és jegyzet egy grafomán író tollából származik, ráadásul olyan apró betűkkel van szedve minden, hogy 55-ös tévén két és fél méterről színházi látcső kell az olvasgatáshoz. Emellett jönnek a videók, és a rögzített hangfelvételek, amitől ha két méterre elsétálsz, akkor már nem hallatszik a mondás. Miért nem lehet magunkkal vinni ezeket a hangfelvételeket mászkálás közben? Ez 10 éve is design alapvetésnek volt mondható. Így a tervezett hullámvasút nagyobb döccenőkkel van kikövezve, mint amit a játék flow-szerű irányítása és harcai megkívánnánnak. Apropó harcok. Hányszor futok bele olyan random hirigekbe sétafikáim során, amelyeknél hirtelen az elszabaduló őskáoszra még a pokol legmélyebb bugyrai is rányílnak? Könyörgöm, hagyjatok játszani!

Pajzs

A játék első két harmadában alig van rá szükség. Elég az offenzív harc és az oldalazás-elsuhanás kombó. Később, illetve bizonyos opcionális bossok esetében viszont elengedhetetlen lesz a használata. Mire szükséged lesz rá, addigra nyűgös lesz megszokni a használatát, és átkondicionálni magad egy másféle harci stílusra. Talán néhány szorosabban a pajzshoz köthető ellenfél, vagy puzzle feladvány jobban a rutinba helyezte volna a használatát. Így viszont apacuka, lassú és intuíciókkal szembemenő a használata, pláne a kontrollercsapkodós főellenfeleknél.

Zene, atmoszféra, horror?

Zene, hm, emlékszünk bármilyen dallamra is a Controlból? Én nem, a poénból behúzott hifi szoba és a Poets of the Fall nem menti meg a Control gyenge, szinte nem is létező zenei részlegét. Hogy ezt az atmoszféra oltárán áldozták fel? Oké, a hang design, és az ambiencia nagyon is rendben van a játékban, de ha már metroidvania, mennyire jó lett volna már minden részlegnek valami jellegzetes dallam! Esetleg egy téma a hősnőnek? És ha az atmoszféráról beszélünk. A lovecrafti látomásban izzadtságszagtól mentesen keveredik a sci-fi, a horror és a szatíra. De mintha a játék felétől a sikoltozó ellenfelek és hiss-felhők között már nem is a Color out of Space, hanem a Dead Space 2 észnélküli monszta-daráldája sejlene.

Alan, ébren vagy?

Az Alan Wake utalásokkal nehezen tudok kibékülni. Ahogy fentebb is említettem, univerzumot építünk, és ilyen téren érdekes volt a Bright Falls incidensének áthallásait a Control környezetében látni. De szükség van a misztikum feltárására? A Controlban a tétek megnőnek, a látótér kiszélesedik. Az AW egy külön is értelmezhető, bár szolidabb entitás - melynek nincs szüksége a rejtély megmagyarázására, SCP-közegbe való szuszakolására, adott esetben markánsan kiszélesített háttérmagyarázatra. David Lynch, hozd a radíros ceruzát, és írd be követőidnek a kövér direktori intőt!

Felemás pályadesign, felemás technológia

Nyilvánvaló, hogy a Control kisebb költségvetéssel készült, mint bármi más hasonszőrű AAA játék. Az engine is a múlt bizonyos megoldásaira épít. Így nem ritka a homályos textúra, vagy a szürke, unalmas, ismétlődő egyenszakaszok jelenléte a játékban. A brutalista építészeti stílus menedéke és a fizika jelent némi kreatív megnyugvást a kétkedő elmének. Ahol fény-árnyék-tükröződés van, ahol behoznak valami extra ötletet, ott ragyogóan teljesít a pályadesign. Ahol nem, ott érződik, hogy a „weird” különössége próbálja menteni a szituációt, vagy marad az újabb szétverhető betoniroda, esetleg a sarok, ahol van valami használhatatlan upgrade. A töltési idők pedig még XOX-en (konzolos berkekben legjobban teljesítő verzióban) is hosszadalmasnak tűnnek. Nem jöhetnek elég gyorsan azok az SSD tárak!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Te miért szeretted a Controlt? Esetleg te is felhúztad magad hasonló aspektusain? Gyertek és beszéljük meg!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==