casper0072013.01.29. 21:24

vigyázz, kész, rajt!

Kihalófélben vannak a platformer játékok. Na, ez az állítás nem teljesen igaz, noha jóval kevesebb játék érkezik a zsáner képviselőjeként. A másik dolog, hogy kevert műfajú játékokban bár feltűnnek mászkálós szekvenciák, ezek a megfelelő irány megadásán és az időzítésen túl nem igényelnek koncentrációt és gyakorlást. Ezekben az esetekben egyáltalán nem kell precíznek lenni, hiszen a karakter már automatikusan a jó irányba rugaszkodik el, néhol pedig meg sem mozdul, ha a játékos rossz felé tereli. A Rayman Origins szerencsére nem ilyen játék.

Én már abban a hitben éltem, hogy a lebegő végtagokkal megáldott játékhős helyét visszavonhatatlanul átvették az őrült nyulak. Akik viccesek és jópofák ugyan, de a kellemes partijátékokon kívül mással nem tudtak szolgálni. Hiányzott a számozott Rayman játékok (és az M) nosztalgiát sugárzó ugra-bugrája. Ezt a lukat tömte be kamatostól az Origins, ami visszatért a gyökerekhez: 2D-ben, de a mai ember érzékszerveinek kellemes módon hozta vissza az ízig-vérig profi ugrálást.

Történetre nem nagyon kell számítani, de nem is ez a lényeg. Rayman és bandája nagy ricsajjal tengeti mindennapjait egy fa ágán, az alsószomszéd boszorkány ezt megelégeli, és káoszt szabadít a világra. A játékos dolga, hogy a pályákon végigszlalomozva kiszabadítsa a szörnyetegek testébe zárt mágikus lényeket és megtörje a boszorka átkát. Ennyire egyszerű. Persze senkinek sem kell egyedül belevetnie magát a kalandba, én például testvéremmel együtt markoltam kontrollert. Összesen pedig négy játékos szállhat ringbe a cél elérésnek érdekében. A co-op sok esetben könnyíti a játékot, hiszen a játékosok kisegíthetik egymást. Bár a pályákon elszórva extra életet biztosító szívecskék találhatók, viszonylag könnyű végzetes csapdába sétálni: a meghatározott pontokon strázsáló vagy néha kiszámíthatatlanul cikázó ellenfelek, a mozgó pályaelemek sokszor a vesztemet okozták már, ami a checkpoint automatikus visszatöltésével jár. De nem úgy többedmagammal. Ilyenkor a szerencsés túlélő egyetlen mozdulattal újraélesztheti társát és folytatódhat a móka. Az egyik bakot tarthat a másiknak, így könnyebben elérhetőek a magasan lévő finomságok, bizonyos részeken pedig csakis együttműködve lehet a szükséges pontszámot elérni. Van viszont ennek a gyümölcsöző kapcsolatnak egy nagy hibája. A karakterek képesek ütni, ez nagyon jól jön ellenfeleknél vagy a továbbjutást gátló akadályoknál. Sokszor szakadékok, tüskés vermek felett kell ugrás közben egy deszkatákolmányt szétverni. Viszont a játékosok egymást is ütlegelhetik. Ez poénos, mert a figurák rémesen ostoba fejet vágnak ilyenkor, viszont meg is akasztják egymást a mozgásban. Ha pedig éppen egyszerre rugaszkodnak el a levegőbe, és az egyik szétveri az akadályt, a másik megakad, és lezuhan. Ugyanígy az egyébként nagyon adrenalindús jeleneteknél, ahol éppen egy üldözés zajlik, és a képernyő folyamatosan ki akar szaladni láb alól, nagyon idegesítő, ha valaki azért hal meg, mert a másik éppen felpofozott egy útban álló lényt. Nem is értem, ilyen szarvashiba hogyan kerülhetett a játékba, a végigjátszás során több alkalommal is csak egyikünknek sikerült beérni a célba, mert bár tisztában voltunk az ütésekből fakadó veszélyekkel, egyszerűen egy másodpercnyi hezitálást sem engedhettünk meg magunknak.

A pályák alapvető célja, hogy végigérjen rajta a játékos. Menet közben pedig aranyló kis bigyókat próbál összegyűjteni. Ezek felszedésük után a bal felső sarokban lévő számlálót gyarapítják, ami a szekvencia végén egyfajta teljesítménymérőként szolgál és ennek megfelelő a jutalom. A legtöbb pályán 350 aranylényecske begyűjtése után egy aranymedál üti a kitartó vállalkozó markát, de 100, 150 és 300 után egy-egy rózsaszín golyócska kerül az aktuális teljesítményt jelző medálba. A cél természetesen, hogy az összes üres hely betöltésre kerüljön, és így a medál kiteljesedjen. Ehhez járulnak hozzá továbbá az ládikók, amiket egy csapdákkal telerakott szoba végén találhatnak meg a felfedezők. Persze a képlet nem ennyire egyszerű. Sokszor kapkodnom kellett, hogy a nagyobb falatok ne ússzanak ki a képernyőről és nem egyszer csak egy-két ponton múlott a hőn áhított medál.

A Rayman Origins nem könnyű játék. A világok között haladva egyre komolyabb kihívásokkal kerültem szembe, sokszor tucatnyi próbálkozás után sikerült csak az adott ponton továbblépni. A több ponttal kecsegtető aranyérmék úgy vannak elhelyezve, hogy csak a legprecízebb ugrásokkal lehessen őket megszerezni, a mozgó ellenfelek pályája annyira megkavaró, hogy biztosan beleütközök valamelyikükbe. Sokszor pedig azt sem látni, mi is történik a képernyőn a nagy kavarodásban, ilyenkor már-már tudatalatti állapotban, a reflexeimre utalva haladtam. A változatosságra sem lehet panasz, és itt nem csupán a gyönyörűen megrajzolt helyszínekre gondolok. Folyamatosan újabb és újabb típusú ellenfelek, játékelemek jelennek meg, amik elsőre kirívóan nehéznek tűnnek, persze idővel hozzászokik az ember az újdonságokhoz, de ez a folyamat szinte az egész játékra jellemző.

Az egyszeri végigjátszás után nem ér véget a móka, sőt, akkor kezdődik igazán. A két legnagyobb kihívásnak az időverseny és a medálok teljesítése számít. Előbbi célja, hogy az ezzel a lehetőséggel megjelölt pályákon a megadott időn belül végigérjen a játékos. Itt nem számít, mennyi pontot gyűjt, csakis a szűkösen szabott limitre kell koncentrálnia, ami azonban egy szinte hibátlan rohanást követel meg. Ez a nagyszámban tobzódó hátráltató elemek mellett pedig igazi kihívás. Rengeteget gyakoroltam és sokszor vettem ki a lemezt, mielőtt valami olyat tettem volna, amit megbánnék. Igen, ez a játék egyik sajátossága: nagyon könnyen felhúzza az embert. Főleg az időversenyeknél minden erőfeszítés nélkül el lehet patkolni, újból és újból nekilódulni az adott kihívásnak pedig frusztrációt eredményez. Egy idő után idegesítő a karakterek csipogása, a zene, a töltőképernyő, minden. Szóval kitartást, ha ezeket a feladatokat teljesíteni szeretnéd! Nem mondom, hogy a medálok abszolválása könnyebb, hiszen magukba foglalják ezeket a nagy rohanásokat is. Vannak olyan plecsnik, amelyekhez csupán a kijelölt számot kell elérni gyűjtögetéssel, de sok helyen meg kell keresni a titkos ládákat és ahol időverseny van, ott bizony azt is teljesíteni kell. Szerencsére a 350-es pontszámért járó aranymedál már nem követelmény a kimaxoláshoz.

Persze az alapfelállás is vicces, de két jópofa dolgot kiemelnék. Több szereplő irányítására is lehetőség nyílik, akik a medálokat kitöltő rózsaszín golyóbisok gyarapításával válnak elérhetővé. Tulajdonságaikban megegyeznek, de legalább kinézetükben nem. A másik a kristályfogak megszerzése. Ezen szakaszok szintén az ominózus rózsaszín csirkefogók felhalmozásával válnak elérhetővé, ahol egy piros ládát kell egy igencsak dinamikus mederben végigüldözni. Itt egyáltalán nincs helye hibának, azt a program azonnal bünteti, és minden kezdődhet előröl. A jutalom a ládában található kristályfog, amit tulajának, a jó öreg kaszásnak visszaszolgáltatva egyre közelebb kerül a játékos a rejtett zombis kampányhoz, ami hasonló nehézségeket rejteget.

Tartalomban, kihívásban és változatosságban nem szenved hiányt az Origins. Néhol kifejezetten nehéz, de egyszer nagyobb elakadások nélkül is végig lehet futni rajta, ami magában sem rossz időtöltés. Az igazi játék azonban a fentebb taglalt maximalista hajlam hajtotta teljesítés. Ha szívesen elmerülnél ismét a platformer műfajban, akkor ez egy nagyszerű alkalom. Ha az összes achievementet meg szeretnéd nyitni, akkor készülj „egy kis” gyakorlásra, de ne add fel, annyira nem nehéz és az alapvetően domináló dinamika hajt előre.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

CHASE
Top 15 FIFA

1 napja

Necroman Mk2
Majd nálatok

3 napja
5

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

4 napja
2

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

9 napja
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

Burzum
Kísértethajó

2024.01.01.
4

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

Burzum
"A legjobb lehetett volna!"

2023.12.24.
32

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==