casper0072012.02.19. 13:27

deus ex machina

Hogyan kapott második esélyt a Human Revolution…

A visszatérő Deus Ex sorozat ízelítői mindent megmutattak, amire vágytam. Ahogy elmélyedtem a bemutatókban, egyre biztosabb lettem afelől, hogy ez a játék kell nekem. Meg is vásároltam. Leültem vele játszani, két hét alatt eljutottam Shanghai első piszkos ügyleteiig, majd elsüllyesztettem a lemezt. Láttam, hogy lelkiismeretesen összepakolt, az eredeti koncepcióhoz ragaszkodó címről van szó, egyszerűen nem találtuk meg a közös hangot, nem jutottunk közös nevezőre.

Pár hete akciósan kínálták a sztoriba beágyazott DLC-t, akkoriban már gondolkoztam, hogy ismét nekiveselkedem, mert amit megvettem, azt be is fogom fejezni, így tovább kockáztatva kifizettem 600 pontot. Arra nem is számítottam, hogy a közel 24 órás történetnek öt napa alatt a végére érek. Leszögezem, a Human Revolution eztán sem kerül személyes panteonomba, de nagy örömömre szolgált, hogy nem fáradtam ki az első, de a második helyszín után sem, és más játékot el sem indítottam a végkifejletig. Gyorsan szót ejtenék egy-két negatívumról, van, amit megszoktam, van, amit kénytelen-kelletlen elviseltem. A Deus Ex egy lassú játék. Persze a játékos egy agresszívabb úton is fejlesztheti Jensent, de a játékmechanika alapvetően a lopakodásra és a csendes likvidálásra épít. Nyíltabb tűzharcban könnyen fűbe lehet harapni. A történések lassan indulnak be, egy-egy küldetés és megbízás sokáig tart, a zenei aláfestés is nyugodtabb, már-már andalító. Mindenki úgy álljon hozzá, hogy ez a tempó a játék egészére vonatkozik, nem gyorsulnak fel az események, mindig megfontoltnak, számítónak kell lenni. Nem feltétlenül hiba ez, én például egészen megbarátkoztam ezzel a játékstílussal, és ebben a szellemben is fejeztem be a címet. Barátilag figyelmeztetem azonban azokat, akik akcióra és adrenalinra vágynak, hogy óvatosan közelítsenek a Human Revolution-höz. Viszont a játék egy idő után álmosító, és megnehezíti a koncentrációt. Ebben pedig hatalmas szerepet játszik a fájóan steril látványvilág. A fejlesztőcsapat alapvetően a sárga és szürke színnel dolgozott, ez pedig egy bódító világban ütött vissza. Több különböző városban fordultam meg, de ha nem lettem volna tisztában az adott lokáció nevével, semmiben sem tudtam volna megkülönböztetni korábbi tevékenységem helyszíneitől. Minden ugyanolyan szürkés-sárgás, jellegtelen, uniformizált. A régebbi sci-fi filmek jutottak eszembe, amiket nézve szintén kóma közeli állapotba került az ember, a Deus Ex-ben is csak a szürke kezeslábas hiányzott. Olyan jellegtelen, búskomor jövőképpel szolgált, amiben nem szeretnék élni.

A fejlesztők nem győzték hangsúlyozni, hogy a Deus Ex-ben úgy halad előre a játékos, ahogy neki tetszik. Lehet Rambo, azaz nehézfegyvereket fejleszt, inkább az erőre alapozó képességeire koncentrál, nem vesztegeti az energiáját szellőzőjáratokban való mászkálásra, eltakarítja az ellenséget az útjából. Én nem ezt az utat választottam. Nemcsak azért, mert ahol csak lehet, én az elegáns lopakodást részesítem előnyben a többet ésszel elvet követve, de azért is, mert a tűzharc rendszere nem áll a helyzet magaslatán. A lapokat kiterítve, a lövöldözés balanszolatlan, nehézkes, nem áll kézre. Több szempontból is kifizetődőbb Sam Fisher nyomdokaiban haladni. A rejtett utak felfedezése nyomán markomat ütő plusz tapasztalati pont még csak a kezdet, de az észrevétlenség megőrzéséhez nélkülözhetetlen hackelés segítségével értékes információkhoz, kódokhoz juthattam, és védelmi rendszereket béníthattam le. Bár látszólag körülményesebb, és nagyobb türelmet követel meg, lényegesen könnyebb osonni és hang nélkül elintézni az útba eső őröket, mint a torkuknak esni és riadóztatni az egész létesítményt. Akció-RPG hibridről lévén szó, Adam Jensen újabb és újabb beültetéseket vásárolhat félig emberi, félig robot testébe, de nem árt mindjárt az elején a választott játékmodorhoz igazítani a fejlesztéseket. Igazán örvendetes módon nem lehet minden képességfát maximálisan kiépíteni. Én, mivel a settenkedésre alapoztam, ügyeltem arra, hogy az előrehaladott számítógépes rendszerekhez is hozzáférést szerezzek, és csökkentsem betörésem észrevételének esélyeit. Nem mellesleg az ún. cloaking systemtől sem sajnáltam nehezen megszerzett praxis kit-jeimet, aminek a segítségével pár másodpercre láthatatlanná válhattam. Szinte már csalásnak tűnik, mégsem az. A láthatatlanság nem biztosít hallhatatlanságot, tehát nem okos dolog rohangálni, ugyanakkor ez a beépített egység rémisztő tempóban meríti Adam energiáját, amit csak drágán megvásárolt, vagy itt-ott talált „csokikkal” lehet feltölteni. Nem árt így az energiatakarékos augmentációkat is csiszolni, játékstílustól függetlenül, mert bármilyen speciális mozdulat elfogyaszt egy egységnyi energiát. Persze a megvetemedettebbek hangsúlyt fektethetnek az erőre, falakat törhetnek át, egyszerre két őrt üthetnek ki, de a mérgező gázok belélegzésén kívül a nagy magasságokból való landoláson keresztül a röntgenlátásig számos hasznos és kevésbé hasznos képesség megtalálható a palettán. A választott játékmodoromból következő nehézségek a főellenségeknél ütköztek ki, az ő esetükben ugyanis nyílt harcra kényszerültem, itt áldottam Typhoon fejlesztésemet. Bár látszik, hogy a fejlesztők erre a megfontolt, csendes stílusra terelik a játékost, de legalábbis jutalmazzák érte, alapvetően többféle módon is meg lehet közelíteni a feladatokat. Ki lehet kerülni az opponenseket, félreeső szellőzőjáratokban, ahogy én is tettem az esetek többségében, egyszerűen le lehet lőni őket, de közéjük lehet vágni egy füstgránátot is, majd szépen leütni őket. Természetesen én is használtam lőfegyvereket. Már rögtön a játék elején eldönthettem, hogyan akarom megközelíteni az aktuális küldetésem, ettől fogva egy altatólövedékkel működő, halk puskát cipeltem magammal, de közelebbi célpontok ellen felszereltem magam egy sokkoló pisztollyal is, ami ugyan rémesen hangos, de cserébe rögtön harcképtelenné teszi szerencsétlen áldozatom, míg a kábító tűm hatása az ellenfél ruházatától függően pár másodperc után mutatkozik meg. A törtetőbbeknek itt sem kell kompromisszumokat kötniük, mesterlövész puska, gépkarabély, shotgun, még rakétavető is rendelkezésre áll. Persze nem érdemes féltucatnyi fegyverre hagyatkozni, egyrészt nem férnek el, másrészt nincs annyi fejlesztőcsomag, amivel minden lőfegyvert kellően fel lehetne fejleszteni.

A játék számomra legnagyobb erénye a választás szabadsága. Nem csupán a fentebb tagolt játékmodorra célzok, hanem az egyes megbízások során a morális döntések meghozatalára. Természetesen a fősodorba nagy beleszólásom nem volt, csupán a legvégső pillanatokban hozhattam egy fajsúlyos, de magára a játékra nem kiható döntést. Sokkal inkább érdekesek a mellékküldetések, amiket volt kollégáktól, ismerősöktől kapunk. Ezek jól tükrözik az augmentációk kiváltotta morális válság hatásait, hiszen ezek a mesterséges módosítások, tökéletesítések megjelennek a prostitúcióban, a gazdasági szektorban is. A párbeszédek során megismertem egy-egy szituációt, mérlegelhettem a helyzetet, és sokszor én dönthettem el, hogy a munkaadó által javasolt eljárás ütközik-e személyes véleményemmel, erkölcsi magatartásommal. Egy-egy szituációt kezelhettem békésen, de erőszakosan is. Így vagy úgy, de a vállalt munkákat be lehetett fejezni, de frissítő volt végre saját akaratomat érvényesíteni.

Érdemes gyanakvással, óvatosan közelíteni a játékhoz. Ha teheted, vásárlás előtt próbáld ki, amit az első egy-két órában látsz, arra számíts. Ha neked túl lassú, körülményes, élettelen, ne erőltesd, végig ilyen a Human Revolution. És bár gyermetegen hangzik, az a fránya szürkés-sárgás andalító világ is derékba törhet egy végigjátszást. Megvallom, örülök, mert bő fél év után végre rávettem magam a végigjátszásra, és bár volt egy-két hamis hang, de eldaloltuk közös nótánkat.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==