Egy jó ötletből még nem lesz jó játék, ha azonban egy innovatív elképzelést sikerül a megfelelő keretek között tálalni, azzal könnyedén magára tudja hívni a figyelmet bármilyen indie cím. Ezt a gátat veszi sikerrel a While Waiting, amely első pillantásra akár még megbotránkoztatónak is tűnhet – legalábbis gamer szemszögből – a premisszájával, hogy aztán felfedje: valójában jóval több rejtőzik a felszín alatt.
Várni, várakozni… csodás dolog, nemde? Persze, hogy nem az, mindenki gyűlöl várni, így aztán elég idióta ötletnek tűnik egy olyan játékot készíteni, ahol tulajdonképpen semmi más dolgunk nincsen, mint várni, hogy valami megtörténjen vagy befejeződjön. Ez lehet éppen a következő busz a megállóban, egy lassacskán csordogáló letöltés az állapotsorban, vagy csupán az álom, ami csak nem akar a szemünkre jönni az ágyban fekve. A While Waiting ilyen és ezekhez hasonló apró jelenetek egymásutánját, szám szerint száz darabot hajít elénk, és tényleg nincs bennük más dolgunk mint várni. Mármint tényleg-tényleg: az Optillusion alkotása végigjátszható úgy, hogy az égvilágon semmi mást nem csinálunk benne, csak várunk. És lám, közben mégsem ilyen egyszerű a történet…

…szó szerint, a While Waiting ugyanis tényleg egy történet valójában, mi több, egy életút, a születéstől egészen a halálig, ez pedig bőven ad számunkra lehetőséget és alkalmat a várakozásra. Névtelen főhősünk eseményekben szegény kalandjai a gyermekkortól indulva elsőre nem tűnik többnek gegek egymásutánjának. A vicces, ironikus, és az élet jellemzően kiborító helyzeteire megmosolyogtató kreativitással reflektáló jelenetek szuperül fenntartják a kezdeti kíváncsiságot, amikor pedig már ezek a helyzetek is kezdenének unalmasak lenni, egyre inkább bejönnek a komolyabb, gondolatébresztő témák. Így aztán a nap végén nemcsak egy életet követhetünk végig, hanem kicsit mi magunk is tűnődhetünk egy sort azon, hogy mik az igazán fontos dolgok.

“Oké, de hogy lesz ebből videójáték?” – kérdezhetitek teljes joggal az eddig leírtak alapján. Nos, leginkább úgy, hogy a felszín alatt egy nagyobb részben logikai, kisebb részben ügyességi easter egg-gyűjtemény rejtőzik, ami jókora adag felfedezést – és nem mellesleg érdemi játékmenetet – csempész a végigjátszásba. A várakozás maga fix, ezt sehogy sem lehet megkerülni. Ugyanakkor minden egyes jelenet elején kapunk néhány hintet, amikből ki kell következtetnünk, hogy mik azok az interakciók, amikkel ki lehet pipálni ezeket a részfeladatokat. Egy darabot sem szükséges teljesíteni belőlük, a játék közben mégis ezekről szól, és akadnak köztük meglepően összetettek (meg persze viccesen egyszerűek) is, így aztán elég gyakori lesz, hogy az idő, ameddig várakozni vagyunk kénytelenek, valójában kevésnek bizonyul arra, hogy megoldjuk az összeset. Így aztán azoknak, akik szeretnek minden apró titkot megtalálni, akad bőven tartalom és játékidő - első nekifutásra egyébként öt óra eljutni a stáblistáig.

Imádnivaló körítésével és már-már őrült alapötletével a While Waiting minden, csak nem hétköznapi darab – hogy is lehetne az egy olyan játék, amiben nem kell semmit sem csinálni? Aztán persze mégis kell, és fogtok is, elmés csavarral életre keltve ezzel egy működésképtelen alapkoncepciót. Kreatív, színvonalas, elgondolkodtató. Hogy játékként elegendő-e? Ezt mindenki eldönti maga az ízlésének és beállítottságának megfelelően.
PLATFORM PC (tesztelt), Switch
KIADÓ Optillusion FEJLESZTŐ Optillusion
MEGJELENÉS 2025. február 5. ÁR €19,50