[Előzetes+Interjú] Vampyr

Vampyr

siklaraSimon Klára2016.08.23. 19:00

A 2014 végén bejelentett Vampyr 1918-ban, az első világháború után játszódik, főhőse pedig a hadisebész Dr. Jonathan Reed, aki egy újfajta vérátömlesztési eljárás feltalálójaként sokak életét megmentette a fronton. Amikor hazatér Londonba, megtámadják, majd egy tömegsírban tér magához nagyon is elevenen, és mivel a történtekből semmire sem emlékszik, a harapásnyom a nyakán az egyetlen nyom, amin elindulhat. Hősünk innentől végig arra keresi a választ, hogy ki tette ezt vele, és hogy folyamatos éhséggel küzdő vámpírként mennyire őrizheti meg az emberségét. Orvosként arról is meg van győződve, hogy a vámpirizmus gyógyítható, a körülmények azonban nem kedveznek a kutatásnak. Miközben London lakóit a spanyolnátha tizedeli, az utcákat pedig a félelem és erőszak uralja, a holttestek magas számához egy városban tanyát vert különösen agresszív vámpírfaj is hozzájárul. Az emberre kevéssé emlékeztető lények Jonathanra is fenyegetést jelentenek egy vámpírvadász renddel egyetemben, amely háborút indít a hirtelen elszaporodott vérszívók ellen, így próbálva úrrá lenni a káoszon.

Akárcsak a Dontnod előző két játékában, a Remember Me-ben és a Life is Strange-ben, a történet ezúttal is központi szerepet játszik, ám időmanipulálás helyett Jonathan belső vívódásaira kerül a hangsúly, amely leginkább abból a faramuci helyzetből adódik, hogy orvosként esküt tett a betegek gyógyítására, vámpírként azonban rendszeresen vért kell szívnia. Ez az erkölcsi dilemma végigkíséri a történetet, amelynek szereplőivel a párbeszédek során kiválasztott feleletek, illetve morális döntések útján alakíthatunk ki jó, avagy rossz viszonyt, de a legtöbbüket akár meg is ölhetjük.

A Vampyr egyik legérdekesebb játékmechanikai döntése, hogy kifejzetten bíztat az emberölésre, ezért ugyanis sokkal több tapasztalati pont jár, mint bármi másért. Ezzel magunk lőhetjük be a játék nehézségét, hiszen ha sokat vérengzünk, nagyon hamar szupererős gyilkológéppé válhatunk. Persze mindennek ára van, és ha vámpírtermészetünknek engedve bizonyos szereplőket idejekorán “kiírunk” a történetből, azzal gyökeresen megváltoztatjuk az események alakulását. Beauverger ennek kapcsán hangsúlyozta, hogy nincsenek jó és rossz döntések, hiszen a főhős maga sem tudja, kivé vált vámpírként, így szabadon alakíthatjuk a történetét: lehet könyörületes és elkötelezett orvos, de egy új helyzetét maximálisan kihasználó, várost rettegésben tartó vérszomjas fenevad is.

A Vampyr borongós világának másik nagyon izgalmas vonása, hogy a benne élő valamennyi szereplőnek van neve, háttértörténete, és személyes problémái, vagyis London negyedeinek egyetlen lakója sem holmi random NPC, akit nyugodtan megölhetünk, mert majd „újratermelődik”, meg úgysem fog hiányozni senkinek. Ha valamelyikükkel végzünk, az kihat a családjára és barátaira, és másnap megírja az újság, arról nem is beszélve, hogy ezzel elbukhatunk küldetéseket, eleshetünk fontos információtól, vagy nem juthatuk el bizonyos helyszínekre, hiszen egy vámpír meghívás nélkül nem lépheti át egyetlen ház küszöbét sem. Ránk van bízva, kivel mennyit foglalkozunk, a világváros látszólagos kis lélekszáma meg valamelyest megmagyarázható azzal, hogy járvány és zűrzavar idején akinek van egy kis esze, az elbarikádozza magát az otthonában. Ha valaki likvidálása mellett döntünk, hipnotizálással érdemes valami félreeső helyre csalni, ahol lelke kilehelése előtt még hallhatjuk az utolsó gondolatát, ami felfedi valódi jellemét. Minden városrész adott számú lakossal rendelkezik, akik közül ha túl sok meghal, akkor a kerületet elveszítjük, és ellenséges vámpírok kezébe kerül.

Bár a karakterek arca közelről nézve kissé még elnagyolt, a Unity 4 engine-t használó Vampyr már most gyönyörű a maga sötét és nyomasztó mivoltában, a kora 20. századi London ködös és zegzugos utcái pedig a legkevésbé sem hívogatóak. A demóban Whitechapelben bóklászó Jonathant láthattuk beszélgetni (a dialógusrendszer nagyjából ugyanaz, mint a Life is Strange-ben), vért szívni, illetve ellenséges vámpírokkal harcolni.

A harcrendszer egyszerű, dinamikus, és kellő kihívással is szolgál: közelharci és távolsági fegyverek mellett látványosan brutális vámpírképességeket is használhatunk, és ha nem akarunk ártatlanokat ölni, megpróbálhatunk harc közben egy ellenfelet is megcsapolni, ilyenkor azonban meglehetősen sebezhetőek vagyunk. Szintén nehezebb döntések meghozatalára sarkall, hogy ölés és vérszívás nélkül sok vámpírképesség eleve nem megnyitható, és használatuk is rendszeres vérfogyaztáshoz kötött. Némely vámpírképesség, mint a teleportálás, harcon kívüli szituációkban alkalmazható, az egyéb szerepjátékos elemekből azonban egyelőre vajmi keveset láthattunk. Az biztos, hogy a szintlépéskor kapott pontokat képességfák között oszthatjuk el, így kialakítva egy nekünk leginkább testhezálló harci stílust, illetve a crafting rendszer révén lehetőségünk nyílik saját fegyverek készítésére.

Interjú a Vampyrral (pontosabban annak írójával)

Mivel a Focus Home Interactive végtelenül segítőkész product managere a legutolsó gamescomos prezentációra nyomott be, Stéphane Beauvergernek, a játék narratív rendezőjének volt még utána ideje (és kedve!) beszélgetni velem a Vampyrról, és a Dontnod korábbi munkásságáról.

Gamer365: Honnan jött a vámpíros játék ötlete?

S. Beauverger: Onnan, hogy nem akartunk egy ezredik zombis játékot csinálni. Viccet félretéve, vissza akartuk térni a 19. századi gótikus regényekből ismert vámpír alakjához, hogy ezúttal egy sötét tónusú, igazán felnőtt történetet mondhassunk el, amelynek főhőse egy olyan ragadozó, aki tettei súlyának teljes tudatában van.

G365: Hogyan hat a történetvetetésre, hogy időmanipulálás helyett ezúttal egy morális dilemma a központi téma?

Stéphane Beauverger: Az igazat megvallva sehogy, mert nálunk ezek a témák eszközök csupán, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy egy lebilincselő és fordulatos történetet teremthessünk. Időmanipulálás vagy vérszívás, nálunk kis túlzással egyre megy, mert a lényeg a döntéseken és következményeken van, amelyek a történet menetét alakítják.

G365: Említette, hogy tetteink következményeivel naponta szembesít az esti újság. Ha a történet napokra van osztva, előfordulhat, hogy egy nap nem jut idő minden küldetésre?

S. Beauverger: Nem, és véletlenül nem is lehet lemaradni semmiről, csak szándékosan, ugyanis minden éjjel azzal zárul, hogy Jonathan nyugovóra tér a menedékhelyén, azt pedig a játékos dönti el, hogy mikor akarja lezárni az adott fejezetet, és továbbgördíteni a cselekményt.

G365: Ezúttal is számíthatunk többféle befejezésre?

S. Beauverger: Természetesen most is lesz többféle befejezés, de mivel a Vampyr jellegében visszanyúl a 19. századi gótikus horrortörténetekhez, ebből szükségszerűen következik, hogy nincs happy ending, csak nyomasztó lezárások a kínszenvedés különböző fokozataival. Van például arra is egy külön befejezés, ha szinte mindenki meghal.

G365: Hogyan kell helyesen kiejteni a játék címét, és miért írják így?

S. Beauverger: Várjunk csak, te magyar vagy, neked tudnod kellene! (Beauverger itt elneveti magát - a szerk.) Mivel egy ilyen prezentációt angolul kell tartani, ezért végig az angol kiejtés szerint ejtettem ki a a játék címét, pedig helyesen úgy kell, ahogy az előbb közösen kimondtuk. Ennek az az oka, hogy vissza akartunk ásni egészen a vámpírtéma gyökeréig, és mivel a vámpír szó első írásos említése egy magyar nyelvű forrásban fordul elő, méghozzá így írva, ezért lett Vampyr a játékunk címe.

„Igyál vért, ments meg egy életet!” - szól a Vampyr kissé hatásvadász szlogenje, mégis minden okunk megvan bízni abban, hogy a tavaly a Life is Strange-el hatalmas meglepetést okozó Dontnod jövőre is egy olyan egyedi hangulatú történettel örvendeztet meg minket, amelyet sokáig emlegetünk majd (vagy inkább amelybe sokáig beleborzongunk).

Vampyr | PC, PS4, One

Fejlesztő: Dontnod Entertainment | Megjelenés: 2017

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

16 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==