[Könyvek] A Tűzhegy varázslója és a Viharkristály

A Tűzhegy varázslója és a Viharkristály

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.03.12. 15:00

A Chameleon Comix változatlan lendülettel és a hatalmas kínálatból nagyon jó szemezgetve folytatja a több mint 40 éves Fighting Fantasy sorozat köteteinek kiadását. Szinte minden klasszikus kötetre jut egy modern is, ami nagyszerű döntés, hiszen így a mai olvasók is azonnal láthatják, hogyan alakultak az elmúlt évtizedek alatt a játékkönyvek. Egyrészt világosan látszik, hogy rengeteget. Másrészt...szinte alig. Kinyitom őket, és azonnal visszarepülök néhány óra erejéig 1989-ba, amikor először jelent meg magyarul A Tűzhegy varázslója. Az első kötet tehát a valaha volt talán legnagyobb klasszikus, az 1982-es origo, amelyet Steve Jackson és Ian Livingstone közösen vetett papírra. A másik nemrég megjelent könyv pedig Rhianna Pratchett tollából a Viharkristály, ami tökéletesen példázza, milyennek kell lennie ma egy Fighting Fantasy történetnek. Négy évtized óriási idő, ezalatt generációk cserélődtek, a sorozat fénykora elmúlt, de napjainkra úgy tűnik új erőre kapott.

A Tűzhegy varázslója kapcsán két emlék maradt meg bennem. Az egyik, hogy a szó legszigorúbb értelmében vett dungeon crawler az egész kötet: nem igazán hangsúlyos se a főhős személyisége, se a végső ellenfél és motivációi ("azért gonosz, mert...gonosz!"), de maga a setting is kalapáccsal és vésővel lett kidolgozva. De ez akkoriban senkit se érdekelt, a korabeli kalandmodulok és könyvek is inkább arra az élményre koncentráltak, hogy milyen lehet bekerülni egy olyan fantasy világba, amiben a játékos/olvasó pillanatok alatt óriási veszélyekkel néz szembe, de olyan hatalomra tesz szert, amivel bárkit képes legyőzni. Vagy ennek az ellenkezője, pillanatok alatt meghalni egy-egy rossz döntés következtében, de ez mellékes, hozzátartozik a rendelt menühöz, pont annyira szilárd igény volt a gyakásra, mint annak elszenvedésére. És a "Tűzhegy" kifogástalan formában elégíti ki ezeket az igényeket, a bejárt terület tényleg egy klasszikus dungeon a maga logikátlanságaival együtt is, bár hozzáteszem, a termek elrendezése és az azt benépesítő lények társadalma és közösségi élete még így is sokkal észszerűbben felépített és átgondoltabb, mint a Halállabirintus esetében.

A másik maradandó élményem az volt, hogy a labirintuson belül is volt egy még labirintusosabb rész, aminél gyerekként mindenki elakadt. Próbáltunk fejben térképezni, tízszer újraolvasni, figyelni minden részletre, mindhiába. Na most nagy pofával mentem neki ennek a résznek, hogy 30+ évvel később azért csak nem okozhat ez már problémát...aztán de. Ugyanúgy, ugyanott elakadtam. Pedig csak egy apró figyelmetlenségről van szó, egy olyan járatról, amit senki nem vesz észre, és ami miatt tényleg érdemes részletes térképet rajzolni (van is egy nagyszerű megoldás a zagor.hu-n, ha valaki ki szeretné hagyni a saját térképezés élményét). De mindent összevetve - és a fentiek ellenére is - a Tűzhegy meglepően könnyű. Az ellenfelek értékei jól vannak belőve, szinte minden csata után jutalom jár, a felfedezést sokkal inkább díjazza a játék, mintsem bünteti (későbbi könyveknél ez nem volt következetesen így), szóval teljesen jól van belőve a nehézsége. Aztán az utolsó helyszínen természetesen kiderül, hogy valójában csakis egyetlen jó útvonal van, ha nem azt jártuk be, akkor hiába volt könnyed az utazás maga, a kaland bizony gyors véget ér. De nincs ezzel semmi gond, a lapozgatós könyveknél az újraolvasás teljesen reális elvárás mind a szerzők, mind a játékosok oldaláról. A Tűzhegy pedig a mai napig nagyszerűen működik, hiába az elnagyolt, ma már kevésbé korszerűnek ható megoldások, a maga módján tökéletes.

Rhianna Pratchett könyve egészen más hangulatú. Már maga a környezet, amiben elhelyezi a történetet, kicsit olyan, mintha apja, Terry Pratchett valamely regényét olvasnánk, a helyszínen alig érződik, hogy itt is Titan világán járunk. Az égen lebegő szigetek központjában robbanás történik, a hatalmas földdarab pedig a tengerbe zuhan. Kezdetben szigetről szigetre repkedünk, később a víz alá merülünk, hogy kinyomozzuk a rejtélyes katasztrófa hátterét. És bár a szabályrendszer természetesen ugyanaz, mint bármely más Fighting Fantasy kötetben, erőteljesen érződik, hogy a szerző a folyamatos szivatások mellett legalább akkora figyelmet fordított arra, hogy kidolgozza a szereplőket, a szigetek eltérő karakterisztikáját (az egyiken termelnek, a másikon a levegőben tartás technológiai hátterét teremtik meg, de a többinek is megvan a maga funkciója). Sokak szerint a Viharkristály az egyik legjobban megírt Fighting Fantasy kötet, stilisztikailag és kidolgozottságát tekintve minden a helyén van benne. Külön öröm, hogy a kötet fordítása fantasztikusan jól sikerült, az ötletes kifejezésekre és ellenfelekre is kiváló magyar alternatívák születtek (röppencs, Korongóc, bizgencs, Cápolip, Csapka, hogy csak néhányat említsünk, de az elejétől a végéig pazar Kemenes Iván munkája). Nem kevésbé magas színvonalúak az illusztrációk is, amelyek Lakatos István keze munkáját dícsérik, az ő vizuális humora tökéletesen illik a történet könnyed, kedvesen agyament hangvételéhez.

Érdekes, hogy míg a legtöbb játékkönyv rengeteg elágazással operál, addig a Viharkristályban elég nagy eséllyel bejárhatjuk szinte az összes szálat különösebb akadályok nélkül. Ebből is érződik, hogy a szerző inkább a történetmesélést tartotta fontosnak, de elakadásra szinte egyáltalán nincs lehetőség, hacsak nem a csatákban és a tulajdonságpróbáknál. Aki tehát szabályosan, kockákkal játszik, az meg fogja így is találni a maga kihívását, de soha sehol egy pillanatra sem érződik unfairnek a könyv. Kidolgozottabb világ, életszerűbb szereplők, logikus felépítés, minimális fáradozás? Igen, ha eltekintünk a játékkönyves szerkezettől, a Viharkristály szinte egy regényre emlékeztet. A fenti pozitívumok mellett ebből az is következik, hogy sokkal alacsonyabb az újrajátszás valószínűsége - mindenki eldöntheti, hogy tetszik-e neki ez a modernebb irányvonal, vagy marad a klasszikusoknál.

Az előkészületben álló kötetek alapján úgy tűnik, hogy a kiadó a régi és új könyvekre párhuzamosan fókuszáló megjelenésekben gondolkozik, és ennél jobb megközelítést el sem tudok képzelni akkor, ha negyven évnyi tartalomból lehet meríteni. Az én szívem is hiába húz a fenti lehetőségek közül inkább a Tűzhegyhez, el kell ismerni, hogy sokkal igényesebben van megírva a Viharkristály, bár ehhez nyilván kellett a Pratchett-lány nagyon jellegzetes stílusa is. Mindjárt egymásnak eresztem a Veszett Kukorickányfalkát és a Minotauruszt, döntsék el ők, melyik a jobb. Ja, és ne feledjétek: Ekil Erif, Ekam Erif, Erif Erif, Di Maggio.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

1 órája
2

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

21 órája
2

Heti megjelenések

1 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

1 napja
8

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

2 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

3 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

3 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

4 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

4 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

5 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

5 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

5 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

5 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

6 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

6 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

7 napja
5

Heti megjelenések

8 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

8 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

8 napja
2