[Teszt] The Dark Pictures Anthology: House of Ashes - tűzben edzve

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes - tűzben edzve

mcmackoGéczy Attila2021.10.21. 16:00

A Supermassive ráérzett arra, hogy az interaktív filmes kalandjáték műfaját hogyan lehet a horror stílusához idomítani. Az Until Dawn alapmű, és amíg a kiméretét a filmekhez lehetne hasonlítani, addig a The Dark Pictures antológia a sorozatokhoz, és az olyan gyűjteményes szériákhoz igazítja magát, mint amilyen pl. a Mesék a kriptából volt.

A fenti egy kompromisszumos megoldás lehet, ha többféle horrorzsánerben akar bizonyítani a fejlesztőbrigád. Az ötletgyártással amúgy sincs bajuk, a kompaktabb formátumnak köszönhetően pedig szűkebbre szabva, de változatosan tudnak mesélni mindenféle rémtörténetet. A Man of Medan-ban a második világháború szelleme által bejárt tengerre szálltunk néhány jómódú ficsúr fiatal társaságában, a Little Hope a pogány-horrort fúrta be egy sötét kisváros díszletei közé, a most tárgyalt House of Ashes pedig egy egyedi creature-feature, ahol katonák menekülnek egy sumér templom vérszomjas szörnyetegei elől.

Ahogy az előző két játékhoz is tudtuk sorolni az ihletforrásokat, úgy most is adódnak párhuzamok. A House of the Ashes forgatókönyve idéz a Predatorból, az Aliensből, az ezredforduló környéki amcsi katonás filmekből, a Descent-ből, de még az Alkonyattól Pirkadatig is beugrott több helyen. Ezek ellenére az összkép mégis frankó, simán működne mai mainstream moziként is a történet. Az alapsztoriban egy katonai osztagot követünk, akik egy műholdas felderítés során egy földalatti komplexumra bukkannak. A hírszerzés szerint ez maga Szaddám vegyi laborja, így akció indul annak csendes lerohanására. A baj akkor kezdődik, amikor egy felszíni csata során megnyílik a föld, az pedig nem Vegyi Ali konyháját, hanem egy mezopotámiai templomot rejt, ami egy még ősibb romra épült, Krisztus előtt több ezer évvel. Izgi mi? A Pazuzu szobrok kicsit félre is vezethetik az embert, mert itt nem az Ördögűző démonaival találkozunk, hanem valami egészen mással. Egy olyan entitással, ami Hickset és Ripleyt is megizzasztotta volna, és amire a földhözragadt katonák sincsenek felkészülve. A sztoriban vannak olykor bugyuta filmes fordulatok, de a House of Ashes azért próbálkozik a szörnyeket felvonultató horroroknál kicsit rafkósabb lenni. A karaktereknél üdvös, hogy nem sikítozó tiniket, hanem tűzben edzett katonákat alakítunk, akiknek döntései minden irányban racionálisak tudnak lenni, és még az emberi súrlódások mentén is képesek egy közös cél érdekében dolgozni. Ez már önmagában üde hozzáállás, a sok bárgyú filmes forgatókönyv után, amit halivúd mostanában köpött ki magából. És az alapmechanikának számító döntési helyzetekben is lehet jól, értelmes hozzáállással választani. Az interakciók egy részét nem vagy köteles elvégezni (pl. hiába adódik lehetőség fejbekólintani puskatussal a pásztort, ha az agresszióra amúgy épp nincs is szükség), ráadásul az elbukott QTE sem feltétlenül egy általánosan rossz megoldás felé terel – résen kell lenni, és ilyen téren úgy érzem, intelligens irányba fejlődött a sorozat.

Más részről is történtek változások. A House of Ashes jóval akciódúsabb, mint a korábbi részek. Nem egyszer kell QTE sorba ágyazva lövöldöznünk, a menekülős részeknél sokszor egy háború kellős közepén érezhetjük magunkat. Hőseinket mozgó, TPS kameranézetben irányíthatjuk, így a sorozat kicsit kilép a szokásos rögzített kamerás túlélő-horror stílusból. Mindent egybevetve nekem tetszett az akció és a felderítés aránya is. Meglepően sokat kell nézelődnünk, és meglepően részletes világot húznak fel az osztag balszerencsés kalandja köré. Sok-sok mindent megmagyaráznak a talált tárgyak és titkos leletek, és a kezdeti felütés a misztikumban is képes mélyebbre ásni, ha nem is magyaráz meg mindent. (Miért is kellene mindent megmagyarázni?) A House of Ashes alapjaira akár egy franchise-t is fel lehetne húzni, de ez a forma is épp jó. Azzal együtt, hogy a sztori talán hosszabb is mint a Medan vagy a Little Hope volt. A narratíva ívében néha azért leül a tempó, ezt pedig akkor lehet észrevenni, amikor a behatárolt földalatti komplexum ugyanazon folyosóin már másodjára-harmadjára haladnak el a szereplők. Időhúzás? Kicsit igen, de ennyi épp elfér a teljes sztoriban.

A House of Ashes továbbra is támogatja a többjátékos megközelítéseket, például az online baráttal megosztott rémmesét, vagy a helyi ötfős játékot egy kontrollerrel. Ez nekem kicsit gimmick-jellegű kiegészítés, bár az is igaz, hogy magát a multiplayert a megjelenés előtt nem volt lehetőségem kipróbálni. A korábbi játékok esetében az egómat mindig bántotta, ha a válaszokat mások kiveszik a kezemből, szóval nem is bánom, hogy magam maradtam az ősi templom mélyén a kis döntéseimmel. Apropó döntések – már volt szó fentebb arról, hogy mennyire nem egyértelmű adott szituációban ezek szerepe, de az Ashesben, az új, választható nehézségi szintek mellett is egy picit könnyebbnek éreztem előre megbecsülni, hogy melyik karakter mit is vár az éppen aktuális hősömtől. Nagyon sokáig „hibátlanul” mentem előre halálesetek nélkül. Csak a játék vége felé kellett újratöltenem az adott fejezetet, hogy talán jobb kimenet felé tereljem a hőseimet. Amúgy a szereplőkkel gyorsan meg lehet barátkozni. Az öt lélek, akit terelgetünk, mind érdekes a maga módján, legyen szó Ashely Tisdale által megformált Rachelről, vagy az osztag többi nagypofájú bakájáról. A másik oldal szerepeltetése külön jópofa konfliktusokat hoz, de persze ilyet is láttunk már hasonló mozikban. Salim, az iraki katona karaktere nagyon hozzá tud nőni az emberhez, és szuper látni, ahogy a személyek közötti frikciókat elsimítva az ellenségekből ideig-óráig összetartó csapatot tudsz kovácsolni.

Látvány és prezentáció tekintetében elmondhatjuk, hogy a Supermassive érzi a saját képükre formált Unreal technológiát. A filmes beállítások és karakterek még mindig fantasztikusak, és az összkép mindennel együtt korszerű formát ölt. De a PS5, XSX korszakban már érne egy komolyabb fejlesztés. Félre ne értsetek, a House of Ashes az esetek nagy részében igen komolyan néz ki. Sőt, mi több, a játék közepétől olyan jeleneteket is láthatunk, hogy nem győzünk majd pislogni Csak ott van bennünk a kisördög az első Unreal 5 bemutató után, amelyben PONTOSAN ilyen homokos-sziklás barlangokat láthattunk... A szereplők darabos hajkoronája és néha bugos animációi szintén kirángatnak minket az immerzióból, és jelzik, hogy ez még nem film, hanem egy videojáték. Technikailag amúgy a PC változat nem jelzi, hogy tudja a ray-tracinget, pedig a next-gen konzolos kiadások ezt hirdetik magukról. Ami tuti, hogy a játék egy 2060-as GPU-val a 60 FPS-t csak 1080p felbontáson tudta elérni, azt viszont ultra beállítások mellett. A 4K60 FPS-hez izmosabb gép kell majd, és akármennyire is filmszerű a látvány, azért a rögzített 30 és a 60 FPS között az utóbbi opció fog győzni sok embernél. Az is biztos, hogy sok opciónál a high-ultra beállítás között van egy nagyon érezhető minőségbéli javulás (pl. az árnyékoknál), de hogy ezt milyen renderelési technikával éri el a motor, azt nem részletezte a teszt mellé kínált doksi.

Az eddigiek alapján már körvonalazódik, hogy a House of Ashes talán a legjobb része eddig a The Dark Pictures Anthology-nek, feltéve, ha ezt az akciódúsabb megközelítést az ember el tudja fogadni. De a sok jó mellett most is becsúsznak apró, bosszantó hibák. Ilyen például, hogy a tesztpéldány kétszer is képes volt NPC-ket szűk folyosókon beakasztani, ami kvázi game breaking bogár. Emiatt fejezet-újraindításra is szükség volt, ami összesen bő fél órával tolta meg a játékidőt. Én üdvözöltem, hogy kevés a jump scare, és az erőltetett, direkt nyújtott feszültségépítés, de lehet valakinek ez épp hiányozni fog a játékból. Ahogy fentebb is többször kijelentettem, a House of Ashes az akció-horror határvonalon táncol, és ilyen szemmel valószínű azoknak fog inkább imponálni, akik mondjuk filmekben is a szörnyes-darálós megoldásokat részesítik előnyben, a szellemes, riogatós történetekhez képest.

A Supermassive nálam bizonyított. Az apró fejlesztések jól állnak a játéknak, a brit stúdió pedig egy újabb horror-szubzsánert volt képes a saját értelmezésére formálni. Lelkes vagyok, mert ha a vállalat képes lesz akár hosszú éveken keresztül is ilyen szinten tartani az antológiát, akkor még sok-sok izgalmas sztori várhat ránk. A House of Ashes nem hozza rád minden sarkon a frászt, de a feszültséget végig fenntartja, a kontrollert markolászva pedig alaposan megizzad majd a tenyered. Az Ashes karakterei továbbra sem atomtudósok, de értelmes döntésekre is képes profik. A fordulatok továbbra sem egyediek, de a helyszín és a mítoszok egybegyúrása önmagában is érdekes végeredményt hoz. A House of Ashes nem hoz új szintet az Until Dawn által megkezdett filmszerű horrorjátékok sorában, de a formát ügyesen kezeli, és a körítésével érdekes rémmesét kínál a felnőtt játékosok számára.

Pontosan
8
Platform: PC (tesztelt), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series
Kiadó: Bandai Namco
Fejlesztő: Supermassive
Megjelenés: 2021. október 22. | Ár: kb. 10 eFt

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==