[Teszt] Cocoon

Cocoon

fcsabaFarkas Csaba2023.10.18. 22:07

A Playdead életérzés szilánkjai két stúdió, nevezetesen a Jumpship és a Geometric Interactive képében is izgalomban tartják a játékipart, az ember így mindig felkapja a fejét, ha a Limbo és Inside egykori alkotói újabb produkciókkal állnak elő. Míg Dino Patti és a Jumpship tavaly már bemutatkozott a Somerville című játékukkal, most Jeppe Carlsen és a Geometric Interactive teszik le a névjegyüket. De ha az előzményeket félre is tesszük, a Cocoon önmagában is egy érdekfeszítő, újszerű és kreatív koncepció ígéretét hordozza a kitinpáncél alatt.

Alighogy kiesünk a gubóból, a teljes immerzió máris működni kezd: mivel az egyszerű irányítás, a hibátlan reszponzivitás és az ízléses minimalizmus most is a játékdesign alapelemeit képezik, a sallangmentességnek köszönhetően észre sem vesszük, hogy a képernyőn látott környezet tutorial nélkül is pillanatok alatt bevonzott. A környezet furcsa és idegen, sokszor organikus és élő, az összhatás viszont mégsem lép Giger nyomdokaiba, az egyes közegek és szituációk nem a viszolygást, inkább a felfedezés és rácsodálkozás érzését korbácsolják. A területek egytől-egyig földöntúli, misztikus és eleven hatást keltenek, a maga logikája, szimbólumai és működése mentén pedig szavak nélkül is megvalósul a világépítés. Mozgásunk a side-scrollozás helyett izometrikus nézetre vált, a játéktér pedig sosem lépi át a beláthatóság határait: bár alapvetően egész világokat kapunk, az előrehaladás kisebb szekvenciákra tagozódik, ez pedig a változatosságot és a fokozatosan kibontakozó lehetőségeket is megfelelően adagolja. Az alaphangulat természetesen a zenei aláfestéssel válik teljessé, a sejtelmes miliőt ambiens, lassabb sci-fikre jellemző darabok kísérik.

Az előzetesek és gameplay bemutatók már felfedték, hogy a Cocoon a “világok a világokban” koncepciót maxolja ki, vagyis lehetőségünk nyílik, hogy matrjoska babával modellezhető halmazelméleti kérdéseken, vagy éppen a fraktálgeometria érdekességein töprengjünk el, amikor ide-oda szökellünk a különböző szférákban. Vizuálisan ezt úgy kell elképzelni, hogy bizonyos területeken csak úgy haladhatunk át, ha bogárkánk a megfelelő üveggolyót cipeli, ezek a gömbök azonban önmagukban is külön világokat jelentenek, melyekbe fejest ugorhatunk. Egyik világot a másikba simán belerángathatjuk, egymásba csomagolva átvihetjük őket egy harmadik világba, de a különböző ökoszisztémák néha kölcsönhatásba is hozhatók egymással. Ez a tematika végig megmarad, ennek ellenére ügyesen elkerüljük a one-trick pony hatást, lehetőségeink ugyanis mindig átlépnek egy újabb dimenzióba: az eddig lefektetett szabályok új megvilágításba helyeződnek, szemléletünk pedig folyamatosan tágul. Nyilván így is érezhető, hogy ebbe a kérdéskörbe véges számú reveláció kódolható bele, de a 4-5 óra alatt lesz néhány olyan pillanat, amit akár előre is láthattunk volna, mégis katartikus fordulópontok lesznek.

Definíció szerint a Cocoon egy puzzle-kalandjáték, de a fejtörők mellett ügyességi részek és bossharcok is előfordulnak. Az utóbbi meredeken hangzik, hiszen harcrendszer nincs a játékban, a szellemi elődökhöz hasonlóan csupán egyetlen gombot kell nyomogatnunk, ezzel pedig az összes interakciónk elvégezhető. Ezek a küzdelmek mégis élvezetesek, hiszen minden összecsapáshoz külön mechanikát és taktikát társítottak, így az egyszerű irányítás ellenére - amennyire lehetett - azért változatossá és érdekessé tették ezeket a találkozásokat. Mivel elhalálozni nem fogunk, az adott helytartó csupán kihajít minket az aktuális golyóból, visszatérve pedig az elejétől indul a szekvencia - szerencsére egyik esetben sem kell sokat gyalogolni, hogy ismét belevághassunk a párviadalba. Nem hiszem, hogy a játék nehezét ezek az ütközetek jelentenék, nekem inkább az ügyességi részekkel gyűlt meg bajom: a játék második felében többször előáll egy lövöldözős próbatétel, melyben az időzítés, a jó célzás és a gyors reakció is kulcsszerepet játszanak. Önmagában persze nem vészes, de az alaptempóhoz és az addig tapasztalt kihívásokhoz képest számomra kicsit kilógott ez a kötelező minijáték, melyet inkább egy árkád játékteremben tudok elképzelni, mint egy filozofikus puzzle környezetben.

A fejtörők viszont egyáltalán nem nehezek, egy-két kivételtől eltekintve teljesen gördülékeny és folyamatos volt a haladásom. Az esetek többségében meg sem kell állni, a helyzet átgondolása helyett rögtön bele is vághatunk a dolgok elrendezésébe, néhány ösztönös próbálgatás után pedig azonnal össze is áll, hogy mire megy ki a megoldás. Ennek valaki örülni fog, valaki nem, a Cocoon azonban nem jelent majd kihívást azok számára, akik számtalan puzzle-játékon gondolkodták már végig magukat. A kizárom-bezárom, illetve a megkerülöm-átviszem mintázatok ismerősek lesznek, ezek fokozatos elnehezedése helyett inkább a változatosságra kerül a hangsúly - ezzel a priorizálással pedig személy szerint egyet tudok érteni. Én inkább abban találtam meg a komfortérzetet, hogy a nehezebb helyzetekben is volt bennem egy megnyugtató érzés, hogy ebben az átgondolt, kicsiszolt és olajozott játéktérben tuti, hogy nem fogom magam softlockolni, illetve nem tudok olyan döntésre jutni, amivel végleg elvágnám magam a megoldástól.

Kompakt és tömény tapasztalat, azonnali immerzió és maradandó gondolatok: tipikus Playdead élmény, csak színesebb vizualitással, koncentráltabb tematikával és sokkal gördülékenyebb előrehaladással. Ilyen könnyű sosem volt még hátunkra venni a világot, így az őszi darálóban is nyugodtan bevállalhatjuk (már csak a Game Pass miatt is), a végijátszás közben viszont érdemes minimalizálni a szüneteket, nehogy elfelejtsük, melyik bolygót melyik zsebünkben hagytuk.

PLATFORM PC, Xbox, PlayStation, Nintendo Switch
KIADÓ Annapurna Interactive FEJLESZTŐ Geometric Interactive
MEGJELENÉS 2023. október 06. ÁR 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19