[Teszt] Quake 2 Enhanced - és ismét mozog a föld!

Quake 2 Enhanced - és ismét mozog a föld!

mcmackoGéczy Attila2023.08.14. 14:04

A Quake 2 Enhanced kiadása gyorsan jött, és már át is gázolt rajtunk. Hármunkat is letarolt a visszatérő iD klasszikus. Megnéztük, hogy mit tud a felújítás, hogy milyen lett az új kampány, a Switch port, és a Quake 2 64 első széleskörű megjelenése. Tripla-teszt következik!

KRISTÓF ÉS A KVÉKKETŐ

Ez nagyon giccsesen fog hangzani, de számomra a Quake II remastered kiadásának megjelenése olyan volt, mintha a gyerekkorom egy darabja pottyant volna az ölembe. Annak idején rengeteg órát beleöltem ebbe a klasszikus FPS-be, és a felújított verzió kampányát elindítva azonnal elő is törtek belőlem a régi idők emlékei. Azt azonban fontos leszögezni, hogy ez minden nosztalgia ellenére egy felújítás, nem csak egy mezei újrakiadás, így az eredeti játék mellé egy sor extrát is kapunk a pénzünkért, ami igencsak meglepett.

A fejlesztők állítása szerint javult például a grafika és okosabbak lettek az ellenfelek is. Emellett pedig az alap kampány mellé bekerült a Quake II két eredeti kiegészítője, a The Reckoning és a Ground Zero, valamint a játék N64-re kiadott verziója is.

A GÉP HíVÁSA

Ez azonban még mindig nem minden, a remastered kiadásban ugyanis ott lapul egy teljesen új hadjárat is a MachineGames által jegyzett Call of the Machine. És bár a fejlesztőkbe vetett bizalmam enyhén szólva is megremegett a Wolfenstein: Youngblood piacra dobása után, el kell ismernem, hogy ezúttal félelmetesen jó munkát végeztek.

A Call of the Machine kampány ugyanis ízig-vérig egy régivágású FPS benyomását kelti, a pályák kialakításától kezdve az összecsapások menetén át egészen a nehézségig. A sztori szerint főhősünk egy rejtélyes szerkezetet, a valóság szövetének elpusztítására is képes Gépet próbál megtalálni és megsemmisíteni. Ahhoz pedig, hogy sikerrel járhasson, egy időn és téren át zajló hajszába kell belevetnie magát, melynek során természetesen rengeteg halott stroggot hagy majd maga mögött.

A játékmenet ugyanolyan pörgős és kíméletlen, mint az eredeti verzióban is volt, az 1997 óta nagyszerűen működő receptet pedig csak még jobban feldobják a technológiai újítások. Be kell valljam, hogy én a grafika feljavulását annyira nem vettem észre (bár már jó tíz éve nem ültem le az eredeti játék elé, így nincs is nagyon összehasonlítási alapom), maga a pályák kialakítása azonban már érezhetően változott. A Call of the Machine szintjei sokkal nagyobbnak, sokkal grandiózusabbnak érződnek, mint az alap kampányban bejárható területek, emellett pedig talán részletesebbek és látványosabbak is azoknál.

Ami pedig az ellenfeleink mesterséges intelligenciáját illeti, az átdolgozás itt is nagyon erősen érződik. A stroggok például már képesek leguggolni vagy a földre vetni magukat, hogy így kerüljék el a lövéseinket, emellett pedig érezhetően okosabban és agresszívabban helyezkednek, mint annak idején. Ennek hála a Call of the Machine hajlamos keményen megizzasztani az embert még normál nehézségi fokon is, avagy készüljünk föl rá, hogy az eredeti kampányhoz képest itt jóval nagyobb művészet életben maradni.

Erre pedig az is rátesz egy lapáttal, hogy a fejlesztők enyhén szólva sem fogták vissza magukat az ellenfelek számának tekintetében: a Call of the Machine minden egyes pályája valósággal nyüzsög a stroggoktól, akik helyenként szó szerint tucatjával szakadnak majd a nyakunkba, mikor belépünk egy-egy új terembe. Hogy ez a kicsit Serious Samet, vagy már-már Doom-ot idéző hozzáállás kinek mennyire hiányzott eddig a Quake II-ből, az természetesen egyéni ízlés kérdése, én mindenesetre teljesen jól elszórakoztam ezekkel a nagylétszámú összecsapásokkal is, egyedül a kampány vége felé éreztem azt, hogy most már kicsit sok lesz a jóból.

MACKO SWITCHEN QAPCSOL

Mindenki szeret ilyenkor magába nézni, és az emlékek alapján mondani nagy, okos dolgokat. Quake 2? Nekem annak idején kimaradt a végigjátszása. Az első rész után nem jött be a sci-fi környezet, és a játékmenetet sem tartottam kiemelkedőnek. A program számomra megragadt valahol félúton a Doom-féle labirintustúrás és az évvel később már nagyot futó narratív/misszióelemeket tartalmazó FPS-ek között. Továbbmegyek, ha ezidáig arról kérdeztél volna, hogy mit tartok a Q2 legnagyobb erénynek, akkor a Heretic II-t, a Kingpint, az Anachronox-ot vagy a SoF 1-et mondtam volna. Tehát a játékokat, amelyek a Q2 motorra építettek. Ez a helyzet talán a mostani kiadással változott meg. No nem radikálisan. Nekem az eredeti Q2 kampány most sem adja annyira, egyszerűen nincs meg benne az a monyó, ami a Doom-ban például a mai napig rabul ejt. A multiplayer meg egész egyszerűen már csak a Q3 idejében volt számomra elérhető.

No, ez az újrakiadás viszont nagyon patent. Hiányzik belőle az RTX, de érthető is valahol, mert a cél itt a prezerváció, a széles platformon való elérhetőség és a legteljesebb kiadás összeállítása volt. A Machine kampány nagyon kemény, a Quake 2 64 játékmenete szerintem még jobb is, mint az eredetié, pláne, hogy az életünket javító apróságok ebbe is bekerültek. Az külön durva, hogy cross-playben játszható a Q264 multiplayere is.

A Switch változat pedig mindent korrektül hoz, egy jópofa hordozható kiadása lett ez a játéknak. A sebességben nem éreztem kompromisszumot, de a felbontás, mintha nem lenne mindenhol teljes 720p-s, ami főleg az egyes kampányok közötti váltásnál ütközik ki. És az irányítás sem olyan kényelmes, jót tesz a Switch-es játéknak, ha az ember nem kézből tolja.

Az Xbox változatot nem volt szerencsém kipróbálni élő vason, de a konzolos (és PC-s) 8 fős helyi multiplayer kőkemény lehet. remélem itthon lesz majd klub, ami bevállalja a split-screen parti szervezését. (Hallod, Lokko?) Bár a Quake 2 továbbra sem a kedvenc ős-FPS-em, a rozsdabarna látványáért most sem tudok lelkesedni, de azért a mostani kiadvány előtt tényleg kénytelen vagyok fejet hajtani.

KORNÉL ALATT IS BERENG A KVÁKK

Szegény Quake 2 legnagyobb bűne az volt, hogy ezen a néven jött ki. Emlékszem, micsoda hype vette körül 25 éve és mekkora csalódást okozott - pedig amúgy jó kis shooter volt, de hát ugye nagyon nem ért fel az első rész magasra helyezett lécéig. Emlékszem, nagyon szerettem volna eljutni a Guru táborba, ahol a haverjaim tolták a CTF-et és mesélték, hogy mennyire állat - nekem otthon maradtak (akkor még internet híján, némi mókolással) a bot-ok, és hát ugye az nem volt akkora móka A mostani újrakiadásnak már csak ezért is örülök, másfelől én egy csúf, akadozó (hiába, akkor se volt csúcs-konfigom) Quake 2-re emlékszem, ez meg így sokkal szebben és jobban fut, mint ami az emlékeimben él. És ez már önmagában is óriási dolog.

STROGGANOFF SZELET

Az egész Quake II felújítás egy szerelmeslevél a kilencvenes évek nagy FPS-eihez, egy régi klasszikus méltó feltámasztása. A Call of the Machine, az eredeti tartalmak, kiegészítők a Nintendo-változattal együtt remek ár-érték arányt jelentenek 10 Euróért. Ráadásul Game Pass-en keresztül is játszható a csomag, és a PC kiadás is frissül, ha korábban már megvolt a játék. Azoknak is remek vétel lehet, akik csak mostanában kaptak rá a régimódi lövöldékre a boomer shooter lázban. Ha nem is a Q2 az iD legnagyobb játéka, mégis egy megkerülhetetlen része a történelemnek.

keviny | Kharex | mcmacko

PLATFORM PC (tesztelt), Nintendo Switch (tesztelt), PlayStation, Xbox
KIADÓ Bethesda Softworks FEJLESZTŐ id Software, Nightdive Studios, MachineGames
MEGJELENÉS 2023. augusztus 10. ÁR kb. 3.800 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

20 órája
1

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

1 napja
11

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

2 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

3 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

3 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

4 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

5 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

5 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

6 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

7 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

8 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

8 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

9 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

9 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

2025.04.24.
4

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

2025.04.23.
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

2025.04.23.
70

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

2025.04.23.
10