[Teszt] Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

Persona 4 Golden - a konzolos újrakiadás

JigokuHorváth Katalin2023.01.22. 15:32

A Persona 4 Golden a 2008-ban, eredetileg PS2 konzolokra kiadott Persona 4 feljavított és bővített változata. Egy igencsak elismert japán szerepjáték, amit bár eddig csak PS Vitán (illetve tavalytól PC-n is) játszhattunk, de végre mai konzolokon is elérhetővé vált. Lássuk, hogy teljesít ma a négyes számú Persona!

A Persona 4 Golden története 2011 áprilisában veszi kezdetét. Főhősünk, Narukami Yuu (akit ha szeretnénk, a játékban másképp is elnevezhetünk) ekkor érkezik meg a világvégén is túl fekvő japán kisvárosba, Inabába. A szülei egy évre külföldre mentek dolgozni, így erre az időszakra a középiskolás fiút az itt élő, kislányát egyedül nevelő Dojima nagybácsi gondjaira bízzák.

Yuu korábban a nagyvárosban élt, így nagy váltás számára a vidéki élet, amit nem könnyít meg az a groteszk gyilkosságsorozat sem, ami közvetlenül az érkezése után veszi kezdetét Inabában. Ahogy az apró települést ellepő köd feloszlik, sorra bukkannak fel a kegyetlenül meggyilkolt emberek maradványai, akik hihetetlen módon tetőre szerelt antennáról vagy a villanyoszlopról lógnak le.

Közben a diákok körében egyre többet emlegetik a „Midnight Channel” legendát is, amely szerint ha esős napokon, éjfélkor a kikapcsolt tévét nézzük, megpillanthatjuk benne a lelki társunkat. Kíváncsiságból Yuu is kipróbálja, ám arra nem számít, hogy a tévéhez érve átjárót nyit egy másik világba… Ahogy pedig pár új barátjával az ismeretlen világba kerülnek, hamar kiderül, hogy a misztikus gyilkosságok és a Midnight Channel világa között közvetlen összefüggés van.

A rendőrség bár kitartóan nyomoz, ám tehetetlenek. Így amikor Yuu egyik ismerőse, a bájos Yukiko tűnik el, az új osztálytársaiból verbuvált, illetve a másik világból származó furcsa medvével kiegészülő csapat a saját kezébe kénytelen venni az irányítást, hogy végére járjanak a bűntényláncolatnak, és megmentsék a barátjukat. A viszonylag egyszerűen induló küldetésük idővel azonban sokkal komolyabb és meghökkentőbb fordulatot vesz…

Talán már ebből a velősebb felvezetésből is érzékelhető, hogy a Persona 4 Golden történetének egyértelműen a gyilkosságok utáni nyomozás áll a középpontjában. De ennél sokkalta több tartalommal, mondandóval és értékekkel bír: egyszerre feszültséggel és fordulatokkal teli krimi, a szereplők önmaguk elfogadásáért folytatott epikus küzdelme, de még egy tükör is, amelyet elénk tartva mi magunk is elgondolkozhatunk azon, mitől is vagyunk önmagunk vagy egyediek.

A Persona 4 Goldent nem lehet eléggé dicsérni: korát meghazudtoló gondolatokkal és témákkal foglalkozik, ráadásul egy nagyszerűen narrált, hangulatos történetben, végtelenül szerethető karakterekkel, különleges hangzásvilággal. Bár nem egy rövid játék (különösen, ha minden endinget végig szeretnénk nézni), de megéri rászánni az időt, mert meghatározó élményt nyújthat.

A játék leginkább két fő elemből tevődik össze: az egyik az általános napközbeni tevékenységeket takarja. Mivel Yuu diák, így iskolába kell járnia, ahol ismerkedhet a többi tanulóval, dolgozatokra kell készülnie, illetve az iskolán kívül is akadnak teendői, például az átmeneti otthonában. Bár kezdetben szűkebb az általunk bejárható tér, de egy idő után nemcsak Inabát fedezhetjük fel jobban, de pár környező, érdekesebb helyszínre is ellátogathatunk.

Persona játékok lévén a napközbeni tevékenységeknek fontos szerep jut: ezekkel növelhetjük Yuu statjait, ilyenkor vásárolhatunk a különféle üzletekben, illetve sok lehetőség akad egyes emberi kapcsolatainkat is ápolni (legyen szó akár a nyomozócsapatunkról, akár Inaba lakosairól).

Minden egyes ilyen napközbeni tevékenység a segítségünkre lehet abban, hogy a Midnight Channel világába lépve hatékonyan tudjuk harcolni az ott élő ellenséges lényekkel, a Shadow-kkal, miközben próbáljuk kimenteni az ott rekedt áldozatokat. Ez ugyanis a játék másik fő eleme, és igazán kiegyensúlyozottan akkor tudjuk játszani a játékot, ha Yuu hétköznapi tevékenységeit és a TV világban folytatott küzdelmeit ki tudjuk balanszolni.

Yuu és csapata szerencsére mind képes Personákat használva küzdeni (Yuu a „szokásos” recept szerint tudja váltogatni a Personákat, míg a többieknek egy adott Personája van). A dungeonok tematikára eléggé különbözőek, de mivel egy sablonra épültek (például a Persona 5-tel ellentétben nincsenek benne különösebben interaktív elemek, amik megtörnék a dungeon crawler-jellegét), így azért egy kicsit egysíkúnak érződhetnek így idő után.

A harc körökre osztott, és számos lehetőség közül választhatunk: támadhatunk az adott szereplő fegyverével, használhatunk Persona képességeket vagy itemeket, védekezhetünk, vagy el is menekülhetünk. Emellett az Analysis funkcióval megnézhetjük az egyes Shadow-k statjait, a Tactics menüben pedig beállítható, milyen hozzáállást tanúsítsanak az egyes csapattagok az ő körükben (ha szeretnénk, közvetlenül mi is irányíthatjuk őket).

A harcok elég látványosak, és mivel az ellenségek erősségei és gyengéi is változatosak, így mindig lesz lehetőség taktikázni. Különösen megéri az ellenség gyengeségét felfedezni és célzottan azt támadni, mivel minden ilyen alkalommal a földre küldhetjük őket, és egy bónusz támadást kapunk (ezek stackelhetők is ráadásul). Amennyiben minden ellenséget ledöntünk a lábáról, a partynk összes harcképes tagja részt vehet az All-Out-Attack-ben, ami egy nagyon erős kombinált csapást mér minden ellenségünkre.

Érdemes minél több időt tölteni a társainkkal, mert így nemcsak jobban megismerhetjük őket és az egyéni problémáikat vagy élethelyzeteiket, de a kapcsolatunkat (Social Link) magasabb szintre emelve erősebb Personákat fúzionálhatunk magunknak, illetve a harcok során a szereplők is egyre több különleges fogással tudnak hozzájárulni a sikerünkhöz. A Personák önmagukban is elég változatosak, ahogy a képességeik is, így rengeteg különféle stratégiát tudunk rájuk alapozni. Aki szeret ilyesmivel foglalkozni, azt a játék garantáltan elkényezteti.

A játék történetén nem változtattak (minden korábbi játékfunkció, illetve a TV Listings is megmaradt), ám remaster lévén több olyan új funkció bekerült a játékba, amik modernebb érzetet adnak a Persona 4 Goldennek. Ilyen például a Quick Save funkció, aminek hála a dungeonokban nem vagyunk arra kényszerítve, hogy állandóan visszatérjünk a bejárathoz manuális mentést csinálni.

Emellett a játék nehézségét is tudjuk állítani: nem kell mindent előről kezdenünk, ha nagyobb kihívásra vágyunk, vagy könnyíteni szeretnénk a játékmeneten. Az öt nehézségi fokozatból (Very Easy, Easy, Normal, Hard, Very Hard) bizonyára megtaláljuk a számunkra kényelmeset.

A látvány láthatóan fel lett javítva (különösen a visual novel-jellegű párbeszédek alatt mutatott karakterikonok lettek gyönyörűek, illetve összképileg is szép lett a látvány), a játék is nagyon simán fut, de ettől függetlenül sok ponton így is érződik, hogy egy régi játékról van szó: a szereplők továbbra is a PS2-verziós modellekként jelennek meg a képernyőn. A mozgásuk sokszor szögletes, és hiába lettek élesek és lettek felruházva szebb textúrákkal, élettelen babáknak hatnak, amiknek még a szája sem mozog, ha beszélnek. (Retro játékosokat nem feltétlenül zavar az ilyesmi, de a modernebb látványvilághoz szokott játékosoknak kizökkentő lehet, főleg az elején.)

Emellett sok jelenetben hiába javították fel a legtöbb textúrát, így is maradtak (főleg feliratok), amik ugyanúgy pixelesek. Nem túlzottan zavaróak, de helyenként ki lehet őket szúrni. Ugyanígy az animációs jelenetek hiába szépek, míg egy PS Vita apróbb képernyőjén kimondottan gyönyörűnek hatnak, egy modern tévén sokszor zavaróan alacsony felbontásúnak látszanak.

Korábban nem volt lehetőség visszanézni a Social Link jeleneteket, de végre kaptunk egy Album funkciót, aminek hála nemcsak újra átélhetjük az egyes jeleneteket, hanem más választási lehetőségeket megcélozva a korábban kihagyott reakciókat is megismerhetjük (a tényleges játékbeli választásunkat utólag már nem befolyásolja, de kellemes adalék).

Ami nagyon nagy bónusz, hogy végre az angol hangsáv mellett a japán is belekerült a játékba. És nem vagyunk arra sem korlátozva, hogy csak az egyikkel vagy csak a másikkal vigyünk végig egy teljes végigjátszást, mert bármikor váltogathatunk a kettő között (annyi, hogy a főhős névsorrendje az aktuális nyelvek megfelelően megváltozik).

A Persona 4 Golden nagyon sok aspektusból fantasztikus játék. Bár ez a remaster lehetett volna jobb vagy alaposabb is (főleg látványvilág szempontjából), de végre elérhetővé vált modern konzolokra is. Aki szerette a játékot, annak is megérhet egy újrajátszást ebben a formában, de különösen azoknak lehet jó lehetőség leülni elé, akiknek eddig kimaradt.

PLATFORM PS Vita, PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One/Series (GP), Nintendo Switch KIADÓK Atlus, Sega, SEGA of America, Atlus USA FEJLESZTŐK Atlus, P Studio, iXIT Corporation, Preapp Partners Co., Ltd. MEGJELENÉS 2023. január 13. ÁR 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 órája

Heti megjelenések

7 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

16 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==