[Teszt] PACER

PACER

StingerCsere Krisztián Gábor2021.03.22. 12:30

Alig egy évvel ezelőtt talán épp a magyar vonatkozású Antigraviator próbakörnél esett róla szó, hogy nincs olyan egymást követő két év, amelyben ne lenne legalább egy-egy újabb kihívója a legendás Psygnosis-kreálta WipEout szériának. Ki gondolta volna, hogy az antigravitációs versenyek koronázatlan királya, az idestova 26 esztendős eredeti WipEout máig nem talál legyőzőre ?

Valószínűleg senki, pedig sokan fogadtak volna rá. A nagy klasszikus az elmúlt két és fél évtizedben bőséges mennyiségű kihívót termelt ki magának, de máig az eredetit és folytatásait tartjuk a műfaj etalonjának - nem véletlenül. A Studio Liverpool (korábbi nevén Psygnosis) 1995-ös WipEoutja valószínűleg azért ütött akkorát, mert mesterien ötvözte a lebegés, az ebből fakadó kontroll, illetve az észvesztő száguldozás keverékét - ráadásul úgy, ahogy azt azelőtt még sohasem láthattuk. A többiek hiába próbálták másolni több-kevesebb sikerrel az észvesztően gyors, nyakatekert pályákon folytatott versenyzés formuláját, még a legkiemelkedőbb próbálkozások (Redout, Trailblazers, Velocity G, Fast Racing Neo) sem tudtak felülkerekedni a széria emblematikus jegyein. Oké - ebben nagy szerepet játszott az eredeti epizód benyomása, amit azért rendesen megboostolt a szokatlan képi megvalósítás (köszönhetően a sheffieldi Designers Republic által megálmodott világnak) és a zeneipar elektronika-mágusainak páratlan hozzáállása is (Chemical Brothers, Leftfield, Kraftwerk, Orbital, valaki?), de végső soron a hangulat vitte el a hátán az egészet.

Nos egy 2015-ös sikeres Kickstarter kampánynak hála a széria 2020-ban visszatért, még ha nem is azonos néven: tesztünk alanyát, a Pacert tető alá hozó R8 Games a Steam Early Access-ben dobta piacra az első kódtöredéket Formula Fusion címmel, amit az évek során szépen kipofozva (és 2019-ben átkeresztelve) végül Pacer projektként dobták piacra. A fejlesztőcsapat oszlopos tagjai mind az eredeti WipEoutot is jegyző Psygnosis egykori alkalmazottjaiból állnak, a grafikai látványtervekért pedig ugyanaz a The Designers Republic formáció felel, akik az első epizód alkalmával is odacsaptak a realitásnak. Nem volt kétségem afelől, hogy itt valami tényleg vérbő dolog vár a start gomb lenyomása után:

Wipeoutot reméltem titokban, hiszen szakavatott kezek ölelő gondoskodásában cseperedett játékról van szó.

Nem tévedtem: a Pacer az összes spirituális szóval vagdalkozó formáció közül a leg-WipEoutabb WipEout, amit csak álmodni lehet, TDR-estül, Warp Recordsostul, mindenestül. Gyakorlatilag ugyanazt az érzést kapod vissza, mint a legelső találkozásnál - nem számít, hogy a kezdő F3000-es liga valamelyikében indulsz, vagy a szinte már elmegyilkos elit osztályban versenyzel. Az igazat megvallva a szépen megnyíló helyszínek és szakaszok egy része inkább a WipEout 2048/XL szériára hajaz art dizájnban, a futurisztikus városokban és az indusztriális versenycsíkról elsőre (és sokadjára is) a későbbi epizódok köszönnek vissza, mintsem a letisztult és kissé visszafogott első epizód. Imádnivaló, hogy a világ egyes pontjai mennyire a helyszínnek megfelelő sajátos hangulatban köszönnek vissza és mégis mennyire egységesek: mindent szépen átitat az antigravitációs-tech geek látványt és megvalósításokat éltető dizájn, amely átívelve az egész játék felett afféle egységes és ízléses körítést ad a száguldásnak.

A Pacernek vannak kifejezetten cseles nyomvonal-beli megoldásai és szépen elkülönülnek a nehézségi szintek is, amelyeket nagyon hiányoltam a rivális játékokból. A zsánerben a nehézséget általában az AI viselkedése és a sebesség kettőse adja, a Pacerben viszont a pályaszakasz is igazodik a fentiekhez. Ahogy az elvárható, az elit ligákban résztvevő helyszínek már alapból is nehezek, de a nyakatekert és mindezek fejébe még a fizika törvényeinek ellentmondó dugóhúzóikkal, és a szűk kanyargós szakaszaikkal nem kevés gyakorlatot kívánnak meg a győzelemért cserébe. Mégis: olyan hihetetlen mértékben árad a játékból a zen flow, mint annak a rendje és ez az a tulajdonság, amiben a WipEout felállította azt a bizonyos mércét. Megfelelő gyakorlással, pályaismerettel és a szárnyfékek finom alkalmazásával olyan tényszerűen lebegtethetjük a hajót még az éles kanyarokban is, mint sehol máshol. Kidönti a farát, a KERS-re pedig meglódul, mintha rakétán lovagolna, így gyakorlatilag szinte átáramlik a kasztni az őt körülvevő környezeten. Noha a sebességet tekintve a Pacer annyira nem vadul, mint mondjuk a Redout (a hajó is földhözragadtabb, nincsenek óriási kilengések és szabadon esések), de a 60FPS teszi a dolgát (minden platformon!) és ha a megfelelő járgány sajátosságait kiismered, biztosan átjön majd a Wipeout érzés is.

Apropó, járgányok: a korábbiaknál túlmutatóan variálhatóak a hajókat jegyző versenycsapatok, a teljes fegyvertár és a külcsín kusztomizálás mellett technikailag is fejleszthető az ötféle koporsó: idővel erősebbek, gyorsabbak, jobban fordulnak, azaz variálható a karakterisztika, akárcsak a fegyverrendszer. A Pacer viszont dobta a klasszikus “minden tool a pályán - random tied, amelyiken áthaladsz” -szerű használatot, cserébe teljes tervezhetőséget kínál, azaz: a játékoson múlik, hogy milyen kiegészítőket állít össze a versenyzéshez. Az ideiglenes boost- és a felszerelt tár feltöltést a pályán intézzük, de minden más a boxban történik. Ez valahol jó is, rossz is: egyrészt oda a kiszámíthatatlanság, másfelől akit csak a száguldozás érdekli, nos.. ő sem mentesül a menüben való turkálástól még akkor sem, ha a hajókhoz, vagy pályákhoz készített profil elmenthető. Nem biztos, hogy egy ilyen játékban a végletekig kitervelt és felszerelt kiegeké kell, hogy legyen a főszerep, hiszen maga a verseny sem egységes és nem egy autószimulátor végletekig csiszolt beállításairól beszélünk. (más kérdés, hogy a variálhatóság még a játékban fellelhető, egyébként nagyszerű érzékkel beválogatott soundtrackekre is igaz…)

Ahol a játék még domborít (nyilván a flow faktoron és a lényegi részén kívül), az a játékmódok változatossága: egy dolog, hogy minden trackhez tartozik megnyitható napszak, vagy reverse irány, a karrier generikus mivolta mellett a sima versenyek, gyorsasági körök, vagy az elimination szintúgy alapnak számítanak, de! A Storm Mode battle royal opciója az egyik nagy újítás. Ebben a hagyományos versenyzés helyett egymás levadászása a cél úgy, hogy közben a pályán random feltűnő halálos vihart is el kell kerülnünk - hol lelassítva, hol felgyorsítva, épp melyiket igényli a hajó segge (nem jó ám egy torpedó elől menekülve rögvest a halálos viharba nyargalni…). Aztán folytatásnak ott van még a Flowmentum, ami gyakorlatilag a WipEout Zone módja, ahol minél több kapun haladsz át, annál gyorsabban haladsz végig - mind-mind olyan villanásokkal, ami garantáltan mosolyt csal az arcodra.

Milyen játék tehát a Pacer ? Az úr kétezerhuszonegyedik esztendejében egyértelműen a definitív antigravitációs versenyjáték címer győztese. Mint zsáner társai, ő sem tökéletes - vannak hiányosságai, bosszantó apróbb hibái, de a küldetését, hogy a WipEout spirituális utódja legyen az idei esztendőben, maradéktalanul teljesíti. A versenyek art dizájnja, a sebességérzet, a szép egységes látványvilága és a battle royal újítása mind olyan üde színfoltok, amelyek óvatosan gondolják tovább az ős-játék erényeit és megérdemlik a “tetszett” plecsnit.

Pontosan
8
Kiadó: R8 Games | Fejlesztő: R8 Games | Megjelenés: 2015-2021.03.09 | XB, (XOX/XSX/XSS enhanced), PS4, PS5, Win10 (Steam) | Ár: kb. 11E HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==