[Teszt] In Sound Mind

In Sound Mind

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.11.01. 13:00

Az In Sound Mind egy jól ismert koncepciót, az őrület legkülönfélébb spektrumait dolgozza fel belső nézetű horror-kaland-akciójáték formájában. De vajon lehet ebben a műfajban még újat mutatni?

A grafika manapság már a kisebb, független stúdióknak sem szokott különösebb problémát okozni, már amennyiben nem sajátos kifejezőeszközként vagy stiláris elemként funkcionál. A motorok képességeinek köszönhetően a látvány jellemzően akkor is korrekt, ha nem ez volt az elsődleges prioritás. Sokaknál a koncepció is ígéretes, kreatív, esetleg újszerű, vagy ha annyira nem újszerű, de egy magával ragadó narratíva, új perspektíva vagy mechanika egyedülálló élménnyé teheti. Na, ezek így együtt a legritkább esetben szoktak összejönni, ellenpéldának pedig itt az In Sound Mind.

A We Create Stuff alkotásában minden a helyén van, ami a vitathatatlan tehetségen kívül nem kis mértékben köszönhető a zseniálisan praktikus témaválasztásnak. Az őrület rendkívül hálás alap, ritka bénának kell lenni, hogy rendesen el legyen tolva, ugyanis nem nagyon van mit eltolni. Mondjuk a játékmechanikát túl lehet gondolni, de ha nem variálnak sokat a működő megoldásokon, a történet és a hangulat kérdés nélkül elviheti az egészet. A logikát, racionalitást és realitást úgy, ahogy van ab start kiiktathatjuk a képletből, így a narratíva és a történetvezetés természeténél fogva akár az abszurdig rugalmas tud lenni - az alkotó és a befogadó szemszögéből is, ami előbbinek rendkívül széles kreatív vizuális és narratív mozgásteret, utóbbinak pedig maradéktalan játékélményt biztosít. A misztikumnak, akármennyire természetfeletti vagy varázslatos is, szükségképpen rendelkeznie kell egyfajta belső logikával, legyen az akármilyen idegenszerű is, hogy konzisztens maradjon és egy egyedi, strukturált univerzummal, amiben az eseményekre, a lehetőségekre és miértekre egy, legrosszabb esetben legalább banális válasz adható. A téboly viszont irracionális, képlékeny és megfoghatatlan, a válasz a de miért-re közmegegyezéses alapon simán lehet annyi, hogy csak. A ludonarratíva például akkor sem sérül, ha a tér és/vagy az idő nem folytonos vagy a macskánk egyszer csak elkezd velünk társalogni. És még különösebb magyarázatra sem szorul. (Igen, azon kívül, hogy beszél, a macskát meg is lehet simogatni.) Ezért tudnak kimagaslóan jól működni az emberi elme diszfunkcióival dolgozó sztorik. Megőrülni pedig viszonylag sok, meglepően prózai és lesújtóan mindennapos okból lehet.

Az In Sound Mind kórképei rendkívül egyszerűek, szinte sablonosak, de orvosilag helytállóak, vizuális megjelenítésük és a történetbe való implementációjuk viszont bámulatosan integráns, érzékletes és egyedi. A főhős, Desmond kétségtelenül nem a metálhigiénés szakemberek gyöngye, külön tragikus, hogy az alkalmatlansága nyilvánvalóan nem hanyagságból vagy ártó szándékból ered. A páciensek elvesztése pedig pont elég indok, hogy a doktor is szétcsússzon némiképp, ráadásul valaki (jól körülhatárolható pszichopátiás jellegzetességekkel) meg akarja ölni.

A játék szerkezetileg négy, egy központi helyszín segítségével összefogott és összefonódó egységre tagolódik. A pályákat azt itt fellehető, terápián készült magnófelvételek nyitják meg, amelyeket a páciensek eltérő kórképei strukturálnak. Így minden szint, beleértve a helyszínt, a hangulatot, a megküzdési startégiákat és az ellenfeleket is, egyedi és rendkívül hangulatos. Ugyanakkor az is bejön a képbe, hogy minden korábban megszerzet tárgy és képesség segíti a továbbjutást.

Horrorisztikusnak viszont nem feltétlenül mondanám az In Sound Mindot. Olyan Alan Wake-es szinten halad a program. Egyedül a harcrendszer suta kissé, a közelharc szinte hatástalan, a lőszer pedig limitált, de alig kell fegyverrel intézkedni, úgyhogy ez elhanyagolható negatívum. A játékidő 10-13 óra, és egyáltalán nem azért, mert mesterségesen prolongált vagy indokolatlanul nehéz. A pályatervezés komplex és ötletes, a puzzle elemek logikusak és változatosak, a történetvezetés kiegyensúlyozott, a dinamika stabil, mindezt pedig egy remekül megkonstruált atmoszféra fogja össze. Szépen kimunkált történettel és ritka kimagasló játékélménnyel.

Így a pontszám is kimagasló, az időzítés pedig nem is lehetne ennél jobb.

Pontosan
8
Fejlesztő: We Create Stuff
Kiadó: Modus Games
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows
Megjelenés: 2021. szeptember 29.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

22 órája
3

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 napja
5

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

1 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

1 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

3 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

4 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

4 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

4 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

6 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

7 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

8 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

9 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

9 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12