[Teszt] In Sound Mind

In Sound Mind

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.11.01. 13:00

Az In Sound Mind egy jól ismert koncepciót, az őrület legkülönfélébb spektrumait dolgozza fel belső nézetű horror-kaland-akciójáték formájában. De vajon lehet ebben a műfajban még újat mutatni?

A grafika manapság már a kisebb, független stúdióknak sem szokott különösebb problémát okozni, már amennyiben nem sajátos kifejezőeszközként vagy stiláris elemként funkcionál. A motorok képességeinek köszönhetően a látvány jellemzően akkor is korrekt, ha nem ez volt az elsődleges prioritás. Sokaknál a koncepció is ígéretes, kreatív, esetleg újszerű, vagy ha annyira nem újszerű, de egy magával ragadó narratíva, új perspektíva vagy mechanika egyedülálló élménnyé teheti. Na, ezek így együtt a legritkább esetben szoktak összejönni, ellenpéldának pedig itt az In Sound Mind.

A We Create Stuff alkotásában minden a helyén van, ami a vitathatatlan tehetségen kívül nem kis mértékben köszönhető a zseniálisan praktikus témaválasztásnak. Az őrület rendkívül hálás alap, ritka bénának kell lenni, hogy rendesen el legyen tolva, ugyanis nem nagyon van mit eltolni. Mondjuk a játékmechanikát túl lehet gondolni, de ha nem variálnak sokat a működő megoldásokon, a történet és a hangulat kérdés nélkül elviheti az egészet. A logikát, racionalitást és realitást úgy, ahogy van ab start kiiktathatjuk a képletből, így a narratíva és a történetvezetés természeténél fogva akár az abszurdig rugalmas tud lenni - az alkotó és a befogadó szemszögéből is, ami előbbinek rendkívül széles kreatív vizuális és narratív mozgásteret, utóbbinak pedig maradéktalan játékélményt biztosít. A misztikumnak, akármennyire természetfeletti vagy varázslatos is, szükségképpen rendelkeznie kell egyfajta belső logikával, legyen az akármilyen idegenszerű is, hogy konzisztens maradjon és egy egyedi, strukturált univerzummal, amiben az eseményekre, a lehetőségekre és miértekre egy, legrosszabb esetben legalább banális válasz adható. A téboly viszont irracionális, képlékeny és megfoghatatlan, a válasz a de miért-re közmegegyezéses alapon simán lehet annyi, hogy csak. A ludonarratíva például akkor sem sérül, ha a tér és/vagy az idő nem folytonos vagy a macskánk egyszer csak elkezd velünk társalogni. És még különösebb magyarázatra sem szorul. (Igen, azon kívül, hogy beszél, a macskát meg is lehet simogatni.) Ezért tudnak kimagaslóan jól működni az emberi elme diszfunkcióival dolgozó sztorik. Megőrülni pedig viszonylag sok, meglepően prózai és lesújtóan mindennapos okból lehet.

Az In Sound Mind kórképei rendkívül egyszerűek, szinte sablonosak, de orvosilag helytállóak, vizuális megjelenítésük és a történetbe való implementációjuk viszont bámulatosan integráns, érzékletes és egyedi. A főhős, Desmond kétségtelenül nem a metálhigiénés szakemberek gyöngye, külön tragikus, hogy az alkalmatlansága nyilvánvalóan nem hanyagságból vagy ártó szándékból ered. A páciensek elvesztése pedig pont elég indok, hogy a doktor is szétcsússzon némiképp, ráadásul valaki (jól körülhatárolható pszichopátiás jellegzetességekkel) meg akarja ölni.

A játék szerkezetileg négy, egy központi helyszín segítségével összefogott és összefonódó egységre tagolódik. A pályákat azt itt fellehető, terápián készült magnófelvételek nyitják meg, amelyeket a páciensek eltérő kórképei strukturálnak. Így minden szint, beleértve a helyszínt, a hangulatot, a megküzdési startégiákat és az ellenfeleket is, egyedi és rendkívül hangulatos. Ugyanakkor az is bejön a képbe, hogy minden korábban megszerzet tárgy és képesség segíti a továbbjutást.

Horrorisztikusnak viszont nem feltétlenül mondanám az In Sound Mindot. Olyan Alan Wake-es szinten halad a program. Egyedül a harcrendszer suta kissé, a közelharc szinte hatástalan, a lőszer pedig limitált, de alig kell fegyverrel intézkedni, úgyhogy ez elhanyagolható negatívum. A játékidő 10-13 óra, és egyáltalán nem azért, mert mesterségesen prolongált vagy indokolatlanul nehéz. A pályatervezés komplex és ötletes, a puzzle elemek logikusak és változatosak, a történetvezetés kiegyensúlyozott, a dinamika stabil, mindezt pedig egy remekül megkonstruált atmoszféra fogja össze. Szépen kimunkált történettel és ritka kimagasló játékélménnyel.

Így a pontszám is kimagasló, az időzítés pedig nem is lehetne ennél jobb.

Pontosan
8
Fejlesztő: We Create Stuff
Kiadó: Modus Games
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows
Megjelenés: 2021. szeptember 29.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

16 perce

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

13 órája

Battlefield 6

1 napja
8

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

1 napja

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

3 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

3 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

4 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

4 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

5 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

5 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

6 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

7 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

7 napja
6

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

7 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

8 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

9 napja
12

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

2025.08.02.
1