A "kézikonzolos GTA" nem újekeletű fogalom. GBA-n, DS-en, PSP-n, de a fenti definíciót kicsit kiforgatva még okostelefonon is elérhető a GTA-élmény így-vagy úgy. Igaz ennek a feelingnek mindig a kissé butább, kissé egyszerűbb változatát kaptuk hordozható kiadásban, de annak idején ezzel nem törődtünk - örültünk annak, amit marokra tudtunk fogni.
Épp ezért is izgalmas, hogy Nintendo Switch-en a klasszikus GTA Trilogy felújított, "Definitive" kiadása is megjelenik. Emlékszem, a PSP-s Liberty City Stories-t tátott szájjal indítottam el, de később a mobilos/tabletes San Andreason is dobtam egy hátast. Hiába, az ezredforduló után a GTA III-Vice City-San Andreas trió letarolt mindent, és a szabadság hasonló illúziója igen nagy dolognak számított ezeken a gyengébb hordozható masinákon is.

Persze a GTA Trilogy sirámjait megénekeltük mi is elégszer, és legutóbb a nagygépes verzió tesztjében is összefoglaltuk, hogy mi a baj ezzel a slendrián, a maga módján nagyképű, pénzéhes átirattal. Sajnos a Switch változat sem lett jobb összességében.
Sőt. A bugok ugyanúgy jelen vannak, a játék felbontása és FPS mutatói mai érzékelésünkhöz mérten nevetségesek, és a felújítás esztétikai hiányosságai, művészeti csonkításai is ugyanolyanok, mint a nagykonzolos kiadásoknál. Ráadásul a Switch verzió még olyanokat is "tud", mint amit a nagyok nem. A bithalmazában jól elrejti a környezeti árnyékokat, az SSAO effektust. Lejjebb hangolja a textúra minőséget, a forgalmat pedig felezi-harmadolja. És olykor erőszakosabban tapossa le a framemutatót, mint bármely más kiadás. A helyzeten az 1.03-as patch sem finomított sokat, de néhány bázikus probléma legalább kikerült a hordozható kiadásból.

Valahogy azonban mégsem tudok annyira haragudni erre a változatra. Tudjátok miért nem? Mert a maga korában a PSP-s játékok is kompromisszumosak voltak. Custom FW és CPU túlhajtás nélkül botrányosan futottak. El tudjátok ezt képzelni ma? Ráadásul tele voltak azok is bugokkal. A DS kiadás? Nem mert és nem is tudott az izometrikus nézetből kitörni. És amióta Switchezek, hozzá vagyok szokva, hogy erre a gépre sincs igazán technikailag kompromisszummentes játék, még a tízpontos csodák sem azok, legyünk bármennyire is szemellenző Switch fanatikusok.

Rendben, a GTA Trilogy talán kicsit túl sok kompromisszummal is bír - és ezt nem lehet a torkunkon keserű íz és darabos érzet nélkül letolni. De valahogy más az ember hozzáállása, amikor a 7'-os kijelzőn látja ugyanazt, mint előtte egy ötvencolos oleden. Talán nem annyira gáz a látvány pőresége, vagy a nokedlisszaggatás. Sőt, olykor pár effekten meg is lepődik az ember, hogy "Jé, ezt is tudja a Switch port?". Én sok mindent láttam a pályafutásom során kézben hordható masinákon, és bár lehet hogy van valamilyen nyakatekert megoldás magaddal vinni a Grand Theft Auto trilógiát más formában... Itt és most ez viszont egy kézikonzolhoz mérten vállalható kiadás, ami hosszú-hosszú időre leköt majd - pláne, ha először játszod ezeket a mérföldkőnek tekinthető címeket. És szerintem a Nintendo fanok között sok ilyen játékost lehet találni.
Ha meg eleget handheldeztél az elmúlt 20 évben, akkor tudod miről beszélek, amikor a kompromisszumokról beszélek. Persze lesz hamarosan egy alternatíva - a minden fórumon isteni origóként hivatkozott, szanaszét moddolt eredeti változatokat talán normális sebességgel futtatni képes Steam Deck.

És ez a helyzet majd sok kérdőjelet felvet. Ez a gép alaposan felforgathatja majd a Nintendo hardveres lezserségét a Switch kapcsán. De még nem tartunk ott - akkor is, addig is ez marad a natív konzolos változat, amit varázslás nélkül magaddal tudsz vinni a metrón, a hétvégi kiruccanásra, vagy épp az unalmas egyetemi előadásra. Ennek függvényében értékeld a GTA Trilogy Nintendo Switch kiadását.