[Teszt] Empire of Sin

Empire of Sin

ChochoSmejkál Péter2020.12.11. 16:54

Mi történik, ha a Doom atyja műfajt vált, és egy olyan közegben próbálja ki magát, ahol még nem járt? Romero az Empire of Sin-nel a maffia történetébe kóstol bele, és a taktikai játékok mezsgyéjére merészkedik.

A húszas évek chicagói vadnyugata sajnos általában hanyagolt téma a videójáték-fejlesztők körében. Talán mert nem volt elég kiforrott az utcai forgalom egy jó kis Mafia-klón elkészítéséhez. Vagy csak nehéz hozzányúlni ehhez a meglehetősen forró korszakhoz úgy, hogy a mai szemmel bizarr jelenségei (például a szesztilalom) könnyen feldolgozható legyen a kiberpánk ifjak számára. Netán nem érdekel elég embert, bár ez meglepne. Főleg mert a Romero Games által fejlesztett Empire of Sin bejelentésekor sokan örvendtek, hogy az körökre osztott stratégiai játék pont ezt az érát dolgozza fel.

Romero, Romero... honnan ismerős ez a név? Á, igen: ez a cég bizony annak a John Romerónak és feleségének vállalkozása, aki jócskán kivette részét az FPS műfaj megteremtéséből, az elmúlt húsz évben viszont ezzel haknizva tölti a munkanapokat az írországi adóparadicsomban. Hiába, a Romero név már nem cseng olyan jól, mint a 90-es években tette, de a játék még lehet jó.

Kár, hogy a feltételes mód ezúttal sem véletlen, noha a kezdetek biztatók. Újonc gengszterként érkezünk Chicagóba, hogy a helyi keményfiúk (és lányok) hatalmát megtörve mi legyünk az utcák urai. A játék elején választunk magunknak egy szimpatikus – vagy épp szándékosan ellenszenves – karaktert, akivel az izometrikus nézetben ábrázolt város utcáit róva gengsztereket toborzunk és üzlethelységeket orzunk el. A játék részletes oktatómódja végére fel is keltjük a többi bűnöző zseni figyelmét, és innentől ránk van bízva, hogyan boldogulunk.

Látszólag szövetségre léphetünk a többi gengszterrel, hogy ügyesen lavírozva építkezzünk és törjünk szigorúan üzleti hegemóniára. A gyakorlatban viszont csak az erőszak vezet sikerre: az Empire of Sin gazdasága a válsághoz képest is csigalassan termeli a pénzt, a sokszor értelmetlen és előnytelen egyezkedésnél pedig sokkal hatékonyabb megoldás, ha egyszerűen odamegyünk a konkurens gengszter térképen jelzett bázisára és elintézzük, hogy aznap már a halakkal aludjon. Ráadásul a játékok itt nem történet vezéreltek, klasszikus értelemben vett sztori nincs is. Csak a terjeszkedés és a pénz számít.

Ehhez tehát mindössze az XCOM-ból jól ismert harcot kell elsajátítanunk. A pályák nem túl változatosak, mindig ugyanazokból az unalmas panelekből állnak, így hamar elfelejtjük, most éppen melyik kaszinóban vagy raktárban harcolunk. Háromfős csapatunk tagjait tetőtől talpig felfegyverezhetjük, hogy aztán a lépésszámmal matekozva tegyünk ólomból öntött pontot az üzleti nézeteltérés végére. Idővel kicsit monotonná válik a küzdelem, de ennél nagyobb baj, hogy a mesterséges intelligencia sincs a helyzet magaslatán. Van, hogy meg tud lepni, például hátba támad, de gyakrabban fordul elő, hogy csak áll és várja a halált, netán elfelejt lépni. Ezt leszámítva rendben van a harcrendszer, ami egész jól áll a 20-as évek Amerikájának. Csupán azt bánom, hogy akadnak kivédhetetlen támadások, a robbanószerek ellen például csak fejlődés útján kioldott perkökkel védekezhetünk.

Ha egyébként a szerepjátszás nem csupán illúzió lenne, az Empire of Sin elég jó játék lehetne, ami hangulat és tálalás szempontjából is hozza az elvárhatót. Bár az utcák kissé kopárok, a zene, a szinkron és úgy általában a miliő könnyen hatalmába kerít – kár, hogy néhány óra után elmúlik a varázs, amit a sok túlbonyolított és funkciójában is megkérdőjelezhető menü és opció is segít elűzni.

Mert hát minek böngésszek én alkoholkereskedelmi statisztikákat, ha már minden az enyém? És miért akarjak nem szadista gyilkosként viselkedni, ha egyszer az a legkönnyebben járható út? No és miért figyeljek arra, mennyire hűségesek a felbérelt izmok, ha a szakítás után pár ezer dolcsi és máris újra az oldalamon harcolnak? Talán ha a rendőrséggel kapcsolatos viszony befolyásolná a játékot, esetleg a közvélemény is bejönne a képbe, nem volna ennyire egyoldalú az egész. Ám a kékek nem zavarnak sok vizet, a publikum pedig csak arra jó, hogy magzatpózba kuporodva rettegjen az utcán. Amiért, valljuk be, az ünnepek idején nem tanácsos súlyos tízezreket kifizetni.

Pontosan
6
Kiadó: Paradox Interactive | Fejlesztő: Romero Games
Platform: PC, PS4, One (tesztelt), Switch
Megjelenés: 2020. 12. 01. | Ár: 13 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 perce

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

11 órája

Heti megjelenések

13 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

22 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

3 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

6 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

7 napja
13

Heti megjelenések

8 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==