FFVII: Dirge Of Cerberus

FFVII: Dirge Of Cerberus

Oldern2006.10.05. 20:00

Valószínűleg sok olvasónak okozott életreszóló élményeket az egyik első három dimenzióban pompázó japán szerepjáték - ezerszer ismételt történet, lerágott csont az akkor még Squaresoft névre hallgató cég és a Nintendo viharos kapcsolata, melynek eredményeképpen a Final Fantasy játékokról elhíresült cég mai napig a Sony asztali konzolját támogatja leginkább - ez a trend az első Playstation idején született, s tart egészen a mai napig.

A SquareEnix az összeolvadás óta azonban sokak szerint látványosan hanyatlik: mindössze két igazán jó játékuk volt: egyik a Dragon Quest VIII, míg a másik az angol nyelvterületen még meg sem jelent Final Fantasy XII. Rengeteg közepesnél alig jobb project került ki a fejlesztőstúdió kezei közül, és ráadásul pár éve a fejükbe vették, hogy ismét pénzt szeretnének keresni a leghíresebb játékukból, az FFVII-ből. Franchise lett a hetedik rész univerzumából: nem feltétlenül a rajongók, hanem a fejlesztők döntése révén. A döntés következményeképp érkezett elsőként az Advent Children - melyet lehet szeretni a látvány és a zenéi miatt, gyűlölni az egekbe lőtt elvárások miatt szinte kötelező csalódás okán - mindenesetre erős lökést adott a többi FFVII "epizódnak".

Mert itt van ( japánban már fél éve játszhatnak vele ) a Dirge of Cerberus, mobiltelefonokon a Before Crisis, és érkezik PSP-re is a Crisis Core - mindhárom darab az FFVII történéseit szeretné kiegészíteni, előzményt vagy épp konklúziót adagolni - a spekulációk egészen odáig merészkednek, hogy ezek sikerétől teszik függővé a majdani PS3-as remake, vagy akár egy folytatás megszületését. Ennyi bevezető elég is volt: a Dirge of Cerberus stílusa egyszerűen definiálható: akció-szerepjáték. Ez a két szó már erősen behatárolja a játék lehetőségeit - aki ettől várta a forradalmat, csalódni fog. A főszereplő a hetedik epizódból már ismert Vincent, aki egy igazi aduász: nem vall szégyent a pusztakezes küzdelemben sem, lőfegyverei képessé teszik a tűzharcokban való helytállásra - a videókban és az Advent Childrenben látott sebessége pedig egészen impozánsnak hat.

Ha már szóba esett a videó, nézzük a történetet. A helyszín Kalm városa, ahol éppen egy remek hangulatú ünnepség folyik - a hangulat idilli, már-már megmosolyogató. És itt szól közbe a Deep Ground Soldiers névre hallgató szervezet: könyörtelenül megtámadják a várost, válogatás nélkül mészárolva. A csoport az FFVII végén a föld alá szorult vissza, ám most kiszabadultak - ráadásul erősen érdeklődnek a “főhős”, Vincent iránt. Hogy mi kapcsolata van a vörös ruhás férfinek és a SOLDIER egyik alszervezetének, azt egyelőre homály fedi: ennyit talán elég elmondanunk, ha nem szeretnénk spoilerezni. A videónak vége, lassan ideje elkezdeni a játékot, de azt még mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a játék rendkívül erős, és koherens történettel rendelkezik, a Square pedig nem átallott mindezt gyönyörűszép átvezető animációkkal alátámasztani - nagy piros pont nekik érte.

Az első hiányosság talán éppen a főhősünk elképesztőre belőtt képességei miatt hat furának: az első pályán egy lasabb,halandóbb karakter felett vehetjük át az irányítást. Sebessége és tűrőképessége meg sem közelíti a videókban látottakét: a hangulatnövelő elemek jelenléte itt tehát néha kifejezetten hátránynak számít, mert nem azt kapjuk kézhez, amit látunk. De Vincent fejlődik: az elpusztított ellenfelek után tapasztalati pontokat kap, szintlépéskor pedig folyamatosan erősödik. Jó Final Fantasys játékhoz híven a játékban a jól megszokott tárgyak szerepelnek (Potion, Hi-Potion, etc...), sőt természetesen a fegyvereink és felszereléseink is folyamatos cserélődnek, egyre erősebb példányokkal segítve előrehaladásunkat. Feltűnnek ismét a matériák, melyek használatában nincs semmi meglepő: a legelső ilyen tárgy magunkra aggasztásával például elementális sebzéssel láthatjuk el a Cerberust. A harc egyébként kétpólusú: egyrészt a tuningolt fegyvereink és a tereptárgyak használatával távolról rendezzük el a nézeteltéréseinket (a jó helyzetfelismerést itt tolerálják, és a japán verzióban látott auto-aiming problémákat már az angolul kommunikáló verzióban sikeresen kijavították), azokat pedig, akik valamilyen hiba folytán közel merészkedtek hozzánk, egy jól irányzott rúgással küldhetünk melegebb éghajlatra. Ez utóbbi természetesen nem elegendő ahhoz, hogy az áldozat jobblétre szenderüljön, de arra tökéletes, hogy időt és teret nyerjünk.

Pedig eme fejlesztésekre egyébként szükségünk lesz : a Square nem szakított az eddigi koncepcióval, és a pályák lineárisan nehezednek, de néhol találkozhatunk majd olyan részekkel, ahol kifejezetten nehéz dolgunk lesz: éppen ezért érdemes a pályákat alaposan körbejárni az eldugott tárgyak és pénz kedvéért. Ha már a pályákról van szó, járjuk körbe a megjelenítés problémakörét: a DoC a ps2 életciklusának végén jelent meg, és egy erős motor duruzsol alatta: stabil sebességgel pakolja a képernyőre az akciót. A textúrák szépek, részletgazdagok, és a karakterek felépítésénél sem spóroltak a poligonokkal. Kár, hogy minderre olyan helyszíneket építettek rá, melyek nem lesznek túl emlékezetesek. A romokba dőlt Midgar a sorozat rajongóinak azért fog okozni pár örömteli pillanatot, de azok számára, akiket nem fűz semmi az FFVII univerzumhoz, egy egyszerű romos városnak számít majd, minden apropó nélkül.

Pedig a Sqare aztán mindent megpróbált: dögös átvezető animációk, korrekt és izgalmas történet, fülbemászó dallamok (nem kisebb személyiség is készített két dalt a Dirge of Cerberushoz, mint maga Gackt, az élő japán poplegenda - a két dal címe Longing és Redemption), kiszámítható és koherens harcrendszer, ismert szereplők. Ez a próbálkozás azonban csupán arra volt elég, hogy a név miatt amúgy is pénztárhoz rohanó vásárlókat tovább tüzeljék.


Gackt, avagy "A" Japán sztár

Talán vannak, akik nem ismerik a nevét: japán egyik leghíresebb popsztárja(ki előszeretettel sminkeli magát úgy, hogy nőiesebbnek látszódjék, vagy koncertezik középkori francia üdvarhölgyek ruhájában), ki a Malice Mizer nevű zenekarban kezdett, majd kilépése óta folyamatosan ontja magából a sikeres albumokat(Moon, Crescent, Diabolos, Rebirth) - a nyitott zeneiséggel rendelkezők bátran tehetnek vele egy próbát.

Mert probléma nincs a játékkal: bár néhol elképesztően monoton és ismétlődő (vagy ahogy a külföldi szaksajtó előszeretettel írja: “repetitív”), de azon rajongóknak, akik nem idegenkednek ettől a stílustól, rengeteg élvezetes órát okozhat majd. A szerzőnek nem kedvence a hetes epizód, de mégis úgy érezte, hogy inkább egy ilyen körítéssel rendelkező átlagosnál jobb akciójátékkal játszana, nem pedig az átlagos mindenféle artworköt és designt mellőző produktumokkal.

Sokan vártak rá, és rengetegen fognak benne csalódni: ahelyett azonban, hogy a szokásos “ a cipész maradjon a kaptafánál - a Square pedig a JRPG-knél” frázisokat elsütnénk, inkább azt szűrhetjük le, hogy van potencia a cégben, ha egy cseppet izgalmasabb rendszert hoznak össze, és látványosabb pályákat kreálnak hozzá, akkor még évek múltán is emlékeznénk erre a darabra.

Final Fantasy X: Grudge of Masamune, anyone?

6/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 órája
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

12 órája

Heti megjelenések

14 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

23 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

3 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

6 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

7 napja
13

Heti megjelenések

8 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==