Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All

Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All

dragCsető Zsolt2006.12.14. 10:00

Mindig is voltak, és mindig is lesznek olyan játékok, amelyek hiába teljesítenek kiemelkedően a minőség, az egyediség, vagy épp az újszerűség terén, a témaválasztás miatt mégis csupán a témával komolyabb mértékben foglalkozók emlékeiben maradnak meg hosszú távon - nevezzük őket a mainstream áldozatainak.

A Japánban Gyakuten Saiban néven futó sorozat is pontosan ilyen. Az első epizód még 2001-ben debütált GameBoy Advance-on, amit további kettő követett a későbbiekben, ezek azonban soha nem hagyták el a szigetországot - a játék mögött álló Capcom vélhetően nagyobb sikerre számított. A történet azonban szerencsénkre itt még nem ért véget, 2005-ben ugyanis a japán kiadó ismét előhúzta tarsajából a franchise-t, és úgy döntött, ismét kiadja az egyes epizódokat - ezúttal Nintendo DS-re - így született meg a Phoenix Wright: Ace Attorney, ami immáron Amerikába és Európába is elhajózott. Igaz, Capcom-ék kezdetben nem igen hittek a sikerben, az ennek megfelelő aprócska kezdőkészlet azonban pillanatok alatt elfogyott, sőt, a későbbiekben többször is újra kellett nyomni a játékot, hogy ki tudják szolgálni a vásárlók igényeit - kiemelkedő eladási adatokat mindezek ellenére se vízionáljon senki, de minden esetre az érdeklődés kellő mértékű volt ahhoz, hogy a második rész DS-es kiadása is világra jöjjön: ő volna kurrens tesztalanyunk, a Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All.

Tisztázzuk először is, miről is szól maga a játék; miért is volt szükség a bevezetőben a témaválasztásról szóló rövid szösszenetre. A Phoenix Wright nem más, mint egy kalandjáték-köntösbe bújtatott ügyvéd-szimulátor. A jelen esetben négy ügyre lebontott történetet a címben szereplő védőügyvéd szerepéből kísérhetjük végig, célunk pedig első sorban az lesz, hogy a minket felkért gyanúsítottat kihúzzuk a rendszerint beláthatatlan mélységű csávából, és bebizonyítsuk ártatlanságát. Ennek megfelelően a játék nagy része a bíróság tárgyalótermében fog lezajlani, ahol a rivális ügyésszel (na meg persze a néha már-már megoldhatatlannak tűnő helyzettel) kell szembeszállnunk, első sorban szemtanúkat kihallgatva, és a vallomásaikban lévő, jellemzően kisebb-nagyobb agytornával kikövetkeztethető hazugságokra fény derítve egy-egy bizonyíték felmutatásával, vagy épp keresztkérdés feltevésével. A játékmenet azonban szerencsére nem merül ki ennyiben, hiszen ezeket a bizonyítékokat, valamint használható információkat is össze kell szednünk valahonnan, így a tárgyalás egyes szakaszai között - mert hogy a végső ítélet általában nem az első napon fog megszületni - nyomok után kell kutatnunk. A játék ezen része az, ami magán viseli a kaland zsáner jellemvonásait: egy point & click stuffot képzeljetek magatok elé, ahol a különböző helyszíneket végigjárva vizsgálódhattok, illetve kérdezősködhettek az ott lévőktől. Persze a szemtanúk nem fognak minden apró részletet elárúlni, így a legfontosabb dolgokat általában ki kell húzni belőlük valamilyen módszerrel. Ez lehet egy bizonyíték megmutatása, vagy kérdezősködés egy másik személy felől, de a Justice for All-ban egy új, ezt elősegítő elem is felbukkant, ami a Psyche-Lock névre hallgat. A képességet egy új szereplő, Pearl tanítja meg nekünk, aki eddigi segítőnk, Maya kishúga, éppen ezért ő is különleges adottságokkal van megáldva. A fenti újdonság a következőt takarja: néha elő fog fordulni, hogy egyes személyek nem kívánnak beszélni bizonyos témákról, és titkolóznak. Ekkor - a titok nagyságától függő mennyiségben - lakatok jelennek meg az illető szívén, amiket nekünk kell kinyitnunk egyesével, méghozzá ugyanyolyan módon, mint a tárgyaláson, tehát itt is a megfelelő bizonyítékot kell felmutatnunk a továbblépés érdekében. Az ötlet elsőre teljesen jónak tűnhet, hiszen tovább színesíti a játékmenetet, és tulajdonképpen az is, ám a megvalósításba kisebb hiba csúszott, e rendszer bevezetésével ugyanis némileg átalakult "életerőcsíkunk", és annak működése. Az érthető, hogy a zárak kinyitásánál történő hibázáskor is veszítünk életerőnkből (igaz, ilyenkor nem ér véget a játék, csupán elölről kell kezdenünk a procedúrát, tehát továbbra is csak a bíróságon van okunk aggodalomra), sőt, siker esetén valamennyit vissza is töltődik abból, viszont a későbbiekben ezek a hibák keményen megbosszulhatják magukat, az első résszel ellentétben itt ugyanis nem áll vissza maximálisra hibázási lehetőségeink száma a nap, és így a tárgyalás elején, ami igencsak frusztráló tud lenni, hiszen alapból sem enged meg túl sok baklövést a játék, hát még így - szerencse, hogy bármikor van lehetőség mentésre.


TILTAKOZOM!

Ha kellően beleéltük magunkat a játékba, kezelésbe vehetjük egy kicsit DS-ünk mikrofonját, az "Objection", "Hold It" és "Take That" kiáltásokat ugyanis nem csak gombnyomással, hanem rendes beszéddel is előcsalhatjuk - aztán csak ésszel, nehogy másnapra ne legyen hangunk.

Az újdonság szekció ki is merül ennyiben, ami ez esetben egyáltalán nem baj, kár lett volna ugyanis komolyabban átrendezni a játék tökéletes struktúráját - a megjelenés előtt sem emiatt aggódtunk, sokkal inkább a sztori miatt, hiszen a Capcom az első epizód zseniális ügyeivel olyan magasra tette a lécet, aminek újbóli átugrása igencsak embert próbáló feladat. És azt kell mondanom, ez be is bizonyosodott: bár továbbra is hihetetlenül jól lettek megkoerografálva a történések, összességében mégis picivel elmarad az előzménytől a játék ezen eleme, az ezúttal is parádésra sikerült záróügy ellenére is. Ráadásul ezúttal nem kaptunk extra, a DS változat kedvéért elkészített ötödik ügyet, pedig az első részben bebizonyosodott, hogy a DS speciális interfészének komolyabb kihasználása rendkívül ötletes megoldásokra ad lehetőséget - igaz, a hiány többé-kevésbé a történet alakulásának tudható be. A zenékről nagyjából ugyanez mondható el: az előzmény dallamai sok helyen le lettek cserélve, és bár az új témák kétségtelenül jók lettek, a már meglévőkön szerintem kár volt változtatni, bennem legalábbis kisebb hiányérzetet okozott mindez (főleg, hogy a nemrég kijött Orchestra Album-ot végighallgatva döbbentem csak rá igazán, mennyire csodálatosak az első rész zenéi).

Na de hagyjuk a fanyalgást, hiszen a végén még félrevezetem a Kedves Olvasót. A Justice for All ugyanis ugyanolyan mesteri, ötletes, váratlan és fordulatos lett, mint elődje, és lényegén, esszenciáján még csak minimális csorba sem esett. A kép és az audió harmóniája még mindig perfekt, és ezúttal is számtalanszor fog felállni hátunkon a szőr a széria védjegyévé vált sorozatos "Objection!" felkiáltások hallatán, vagy amikor egy váratlan és mellbevágó, a dolgokat alapjaiban átrendező fordulatra derül fény. És pont ezek a dolgok azok, amik lehetetlenné teszik a játék letevését, komoly szívfájdalom ugyanis az, amikor épp a legizgalmasabb (persze mindig ezt fogjuk mondani) pontnál kell félbeszakítanunk szórakozásunkat - mert ez színtiszta szórakozás, nem kell hozzá ugyanis sem ügyesség, sem felesleges órák, csupán az angol nyelv kicsit komolyabb ismerete, és némi logika. Éppen ezért abszolút nyugodt szívvel ajánlom a Justice for All-t mindenkinek, akinek lapul otthon elfekvőben egy kósza példány a Nintendo handheldjéből, mert hiába a csipetnyivel gyengébb sztori, vagy a picivel rövidebb szavatosság, mégis csak - kimondom - a legjobb DS játék folytatásáról van szó, ami a stáblistáig vezető úton sokszorosan meghálálja megvételét.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

13 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

20 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==