Lord of the Rings Online - Középföldei kiruccanás

Lord of the Rings Online - Középföldei kiruccanás

lovas2007.02.04. 14:44

Gyűrűk Ura univerzumra masszívan multiplayer online szerepjátékot építeni hálás feladat lehet, gondolja az ember elsőre. Elvégre egy gondosan felépített világ munkálkodik a háttérben, melynek történetét és helyszíneit már nem csak a könyvekből, hanem a mozifilmekből is ismerheti az eféle kalandokra fogékony játékos. A Lord of the Rings Online fejlesztéséért felelős Turbine Entertainment pedig nem ma kezdte az MMO szakmát, nevükhöz kapcsolhatjuk az Asheron's Call összes részét, illetve a Dungeons & Dragons Online: Stormreach is a fejlesztőstúdió logójával fémjelzett produktumként került a boltokba. Az eddigi legnagyobb falat azonban talán másfél éve érkezett a Gyűrűk Ura univerzum személyében, ráadásul a rajongók és a piac elvársainak egyformán megfelelni igazán izzasztó feladat. Azt előljáróban nem árt leszögezni, hogy a Turbine leginkább a könyvekre hagyatkozhatott alkotás terén, mivel a New Line Cinema az EA-vel ápol gyöngéd kapcsolatot, az online szerepjáték kiadásáért felelős Codemasters-nek éppen ezért esélye sem volt megszerezni a filmek jogait.

A Lord of the Rings Online cselekménye a harmadkorban kap helyet, a Gyűrű-háború idejében, Frodó és barátai már elhagyták a Megyét, a környék békés lakóit azonban éjszakánkét roppant barátságtalan sötét lovasok tartják rettegésben. Kérdéseik rövidek, ugyanakkor céltudatosak, valakit nagyon keresnek. No de nézzük az alapfelállást, már ami a választható fajokat illeti. Emberként, törpként, elfként és hobbitként indulhatunk harcba Középföldéért, a gonoszok tehát ezúttal nem játszanak, a koncepció szerint a Lord of the Rings Online elsősorban a közös nagy ügyért való összefogás, ami ezesetben Szauron legyűrése, jegyében telik. A karakterosztályok tekintetében már szélesebb a paletta, összesen hat választható class áll a rendelkezésünkre a kezdetekben, ezek között valószínűleg mindenki megtalálja majd számítását, attól függően, hogy a közelharc, a mágia, vagy éppen a hibrid játékstílust részesíti előnyben. Turbine-ék e tekintetben igyekeztek a földön maradni, amennyire lehetséges, fél-isten mágusok és boszorkányok helyett a tolkien-i mitológiának megfelelő harcosok, vadászok, tolvajok és gyógyítók erősítik többek között a halandók sorait. A balanszot nagyjából sikerült is belőni az eddig tapasztaltak szerint, a későbbiekben egy-egy osztály képzett játékosa felbecsülhetetlen segítséget nyújthat a saját szövetségében harcolóknak. A harcrendszert a MMORPG-k terén edzett játékosoknak nem lesz nehéz megszokniuk, a szokásos gyorskattintgatós módszer itt is célravezető.

Középföldei kalandjaink minden esetben egy instance-szal rajtolnak, ahol az első meglepetésen átesve csak magunkra számíthatunk. Aggodalomra azonban semmi ok, a pókcsapdosáson és fogolyszabadításon kívül itt még nem kerülünk megoldhatatlan helyzetekbe, sokkal inkább az alaphelyzetet vázolják fel ezen bevezetők minden egyes faj esetében. Az instance-ok egyébként a későbbiekben is kulcsszerepet kapnak, a fontos átvezető események, várostromok, csaták ezen környzetben kerülnek megjelenítésre, azaz adott esetben csak a játékos és csapata lehet szemtanúja a történéseknek. A hátránya ennek ugye az, hogy a játék ezen szegmensei nem a LOTR Online perziztens világában jelennek meg, ugyanakkor egy-egy instance egészen élvezetes és látványos eseményeket varázsol a résztvevők szemei elé. A küldetések nagyrésze természetesen Középfölde nyitott világában kapott helyet, gondosan ügyelve arra, hogy a csoportos és magányos kalandok kedvelői egyaránt élvezzék a nagy utazást. Az első tíz szint könnyen abszolválható, ölj meg hat macit és hozd el a lábukat jellegű missziói után persze nagyobb fordulatszámra kapcsol a játék, és a későbbiekben elengedhetetlenné válik, hogy roppant hangzatos Fellowship-ekbe, magyarul szövetségekbe tömörüljenek Középfölde kalandorai, így a nagyobb kihívások is könnyebben átvészelhetők. A csapatkeresést egyébként külön interfész segíti, ahol célratörő "apróhirdetések" keretében csábíthatjuk csapatunkba a magányos kalandorokat. A választható fajok főbb történeti vonala mellett rengteg mellékküldetés szinesíti a palettát, ezeket kedvünk és belátásunk szerint teljesíthetjük, a nagyobb tapasztalat és egy-egy háttérsztori miatt azonban érdemes néha mellékvágányra tévedni, sokat nem veszíthetünk a dologgal. Már csak azért sem, mert egy-egy terület összes küldetését teljesítve, az ellenséges entitásokat kipucolva, vagy éppen apróságokat gyűjtögetve különböző címeket nyerhetünk el, melyek aztán a játékban megjelenő nevünket ékesítik. Jópofa dolog, pláne, ha a későbbiekben már nem a pók és farkasölés révén válunk ismertté a környéken. Jelen állás szerint egészen az ötvenedik szintig tornázhatjuk majd fel kedvenc hősünket, aki szintlépés esetén tanulhat újabb és erősebb képességeket. Kalandjaink során további, általában passzív abilitásokra, úgynevezett trait-ekre tehetünk szert, ezek harcmodorunkat, specializációnkat, megjelenésünket hivatottak formálni, attól függően, hogy hogyan osztjuk be őket. [Nincs vége, katt a lenti nyílra / oldalválasztóra, és megy tovább...]

A Lord of the Rings Online sorsa azon áll, vagy bukik, hogy a könyvekben részletesen bemutatott Középföldét, hogyan és mennyire hitelesen sikerül egy masszívan multiplayer online szerepjáték nyújtotta szabadság által megvalósítani. Mert hiába a kifogyhatatlannak tűnő missziók, az ismerős szereplők és helyszínek, ha a környezet nem klappol, nem árasztja magából azt a hangulatot, ami ezt a földrészt átjárja, akkor cseszheti a Turbine. A bejárható területek kétségtelenül óriásiak, az ember nem is gondolná, hogy Középfölde ekkora tájakat, folyókat, városokat, hegyláncokat és utakat foglal magába. Például a Megyéből Brí városába vezető út alatt az egyszeri hobbit kalandornak határozottan az az érzése támad, hogy már napok óta rója a kilométereket, dacolva számtalan veszéllyel, és még mindig messze a cél. Felfedezni teljes Középföldét tehát egészen biztosan nem lesz egyszerű meló, már csak azért sem, mert a kezdetekben saját lábunk szolgál elsődleges transzporterként, idővel persze lóhátra pattanva közlekedhetünk a nagyobb városok között, feltéve, hogy nem vertük el pénzünket a helyi fogadóban. S, ha már a fogadóknál tartunk vétek lenne nem megemlíteni, hogy piszok hangulatosra sikeredett egy-egy ilyen vendéglátó egység, a kandallóban ropog a tűz, a sarokban rosszarcú vándor élesíti pengéjét, miközben valaki lanton játszik a placc közepén. Ugyanez elmondható a városokról, a Megye elszórt hobbit települései egy az egyben visszaadják a mélynövésű helyiek filmekben megjelenített mindennapjainak báját, de ez érvényes az elf városokra is. Ami látszik, hogy a Turbine emberei gondosan odafigyeltek az épületek kivitelezésére, illetve arra, hogy az adott faj építészeti sajátosságait magukon hordozzák a létesítmények. Ez eddig mind szép és jó, de felmerül a kérdés, hogy egy ekkora területet mennyire sikerült tartalommal megtölteni? Az elszórt romok, dús aljnövényzet által benépesített mezők, a filmekből, könyvekből ismert nevezetes helyek látványa maradandó élményt nyújthatnak, ugyanakkor az embernek többször támad az az érzése, hogy helyenként kifejezetten kopár és sivár a terep. Ez persze a masszívan multiplayer online szerepjátékok átka, a maximalista online játékos nem éri be azzal, hogy pókok, medvék, bárdokat dobáló üvöltöző orkok lakják be a környéket, ha az a táj nem él. Márpedig ez a fajta benyomás többször érheti a játékost Középföldei kalandjai során, igaz ha ekkora bejárható területtel operál egy MMORPG, ez a probléma idővel úgy is elkezd motoszkálni az online szerepjátékosban. Mentségére legyen írva a játéknak, hogy az ilyen helyzeteket többször is megmenti a zene, ami, mint a műfaj összes jelentős darabjánál, itt is központi hangulati elemként funkcionál a játékmenet során. A zenék jók, hangulatosak és remekül passzolnak a tájakhoz.

A látvány helyenként kifejezetten pofásra sikeredett, a már említett városok mellett a tájak is egész kellemes benyomást kelthetnek a megfelelő vas birtokában. Az már az első pillanatokban nyilvánvalóvá válik, hogy a bloom-mal itt sem bántak csinnyán a fejlesztők, megint más kérdés, hogy ez kit mennyire zavar, illetve dob fel. Egy-egy hegyre vagy várba felkapaszkodva a motornak köszönhetően egészen távolra elláthatunk a megfelelő beállításokkal, amennyiben a távoli hegyekre, erdőkre ráhúzott alacsonyabb felbontású textúrák nem zavarják a szemünket. A trendnek megfelelően a különböző időjárási hatások és napszakváltások itt sem maradhattak el, Középföldén egy-egy csillagos éjjel látványa helyenként vetekszik a hárombetűs konkurens nyújtotta éjszakai élménnyel. A karakteranimációkról még gyorsan ejtsünk szót, az összképbe ugyanis csúnyán belerondítanak a helyenként kifejezetten bénán és esetlenül festő mozdulatsorok, törpök és hobbitok esetében pedig már-már kínos figyelni szerencsétlen szerzetek mozgását, igaz csata közben már valamivel jobb a helyzet.

A World of Wacraft megjelenése az online szerepjátékok piacán visszafordíthatatlanul rendezte át az erőviszonyokat, olyan magasra helyezve a képzeletbeli lécet, amivel csak kevesen konkurálhatnak majd. A World of Warcraft hatása erősen megmutatkozik a Lord of the Rings Online-on is, ez teljesen egyértelművé válik már néhány órányi játékot követően. Hülyeség lenne ezt lopásnak, vagy ötlethiánynak nevezni, a WoW egész egyszerűen új irányvonalat adott az online szerepjátékoknak, amit érthető okokból többek próbálnak követni a siker reményében. Nincs ezzel semmi gond. A kérdés csupán az, hogy a Blizzard üdvöskéjével konkurálni kívánó alkotásban van-e olyan extra tartalom, ami jelen esetben a Gyűrűk Ura rajongói tábor mellett más játékosokat is a LOTR Online mellé állít. Hogy még konkrétabban rámutassunk a kritikus pontra: lesznek-e olyanok, akik a otthagyják Azeroth világát, vagy éppen más népszerű univerzumot hogy Középföldén csapkodják tovább a rosszarcú ellenfeleket? S, ha igen, mennyien? Mert ez sem mindegy. Az online szerepjátékok piaca jelenleg erősen a “risky business” kategóriát képviseli, azok számára, akik most kívánnak bekapcsolódni a harcba. Visszatérve előbbi kérdésükre, meglehetősen kétséges, hogy a LOTR Online tömegeket hozna el a World of Warcraft-tól, és a többi jól menő MMO-tól, jelenleg nem lapul olyan potenciál a szerepjátékban, ami a keményvonalas online szerepjátékosokat gondolkodóba ejtené. Persze ez idővel változhat, a Turbine tervei szerint a jelenlegi 250 órányi játékidőt a későbbiekben a Két Torony és a Kiraly visszatér ihlette tartalmi frissítésekkel vértezik majd fel, vágtató rohani seregekkel, mountokkal, igazán magával ragadó endgame-t ígérve az előfizetőknek. A Gyűrűk Ura rajongók viszont egészen biztosan megtalálják majd számításukat Középfölde online kivetülésén, s szemet hunynak az apróbb hiányosságok, bakik fölött, hiszen hangulatos és szerethető játék az április végén rajtoló Lord of the Rings Online. Csak még az út elején jár, erősödnie kell még.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==