Tószt a PSP harmadik születésnapjára

Tószt a PSP harmadik születésnapjára

hzx2007.03.06. 21:00

"Kívülről nézve az a legjobb az egész DS vs. PSP történetben, hogy a két platform között hangsúlyosak a különbségek: a DS -el azt a bizarr, de mégis hatásos tapizható-kétképernyős élményt kapod, míg a PSP a PS2 erejét varázsolja a zsebedbe. Végre tényleg van választási lehetőség és minőségi felhozatal mindkét oldalon." (hozzászólás az Eurogamer.net fórumán)

Lassan három éve annak, hogy bejelentésre és két éve annak, hogy kiadásra került a Sony első kézikonzolja, a PlayStation 1 és 2 asztali sikereit a handheld világban megismételni szánt PlayStation Portable, polgári nevén PSP. Visszatekintve (különösen a PS3 fényében) látható, hogy a tech lobby már akkor is döntő befolyást gyakorolt a cégre és annak projektjeire: ahogyan a PS3 most - több kevesebb sikerrel - az otthoni szuperszámítógép címére tör, a PSP is a gadget-obsessed japán mérnöki kar (és közöttük is főleg Shin'ichi Ogasawara) nedves álmaiból született high-tech multimédiás csodakütyü lett, megszerelve mindennel, ami a buzz-world szótárba ma belefér. Az elmúlt két évben pedig ebből a gépből a boltokba került 24.7 millió darab (2006. december 31., Sony Cumulative Production Shipment) - 6.23 millió Japánban, 9.59 millió az Egyesült Államokban és 8.89 millió itt a Vén Európa földjén, benne kis hazánkkal, utolérve ezzel a GameCube (~21m) vagy az Xbox (~24m) eladásait de messze lemaradva a Nintendo GBA (~77m, beleértve az SP és a Micro kiadásokat is) és DS (~36.6m, beleértve a Lite változatot is) mögött.

Adott tehát körülbelül 23 millió (a 24.7 adat egyrészt nem az eladott, hanem a leszállított példányokra vonatkozik, mint minden más szállítónál, és aki azt állítja, hogy mérni tudja a tényleges eladásokat, az hazudik; valamint adott egy alacsony hibaszázalék, ahol az érintett gépek dupla eladásként jelentkeznek: egyszer az eredeti, amely meghibásodik, másodszor pedig a (jellemzően) helyette adott csere) vásárló, akik az erős konkurencia, az azért sokszor egyoldalúan rajongó videojáték sajtó megnyilatkozásai és a majd kétszeres ár ellenére is a zsebbe... hátizsákban hordozható PlayStation mellett döntöttek. Hogy ezen döntésük jó volt-e a szó objektív értelmében, annak eldöntése nem ezen cikk és nem is ezen orgánum feladata - már ha egyáltalán hozható ilyen értékítélet 20 dekányi műanyagról és sziliciumról vagy az azok által megmozgatott, diszkrét adatcsomagokba, mint bitekbe rendeződő áramimpulzusokról. A kérdés inkább az, hogy miért döntöttek így - melyek voltak és melyek jelenleg is azok a tényezők, melyek arra késztetnek valakit, hogy a videojáték konzolok piacán a pénztárcájával a Sony kézi masinájára szavazzon.

Miután 2003 -ban, három (vagy kettő, világnézet kérdése) évvel az ezredforduló után a Nintendo kiadja a GBA feltunningolt interfésszel szerelt SP változatát, a Sony úgy dönt, másodszor is bepróbálkozik a handheld piacon. Ahogyan a PocketStation is az akkori asztali konzolhoz kötődött, az új handheld is a PlayStation vonatkoztatási rendszerében születik, csak most (értelemszerűen) a PS2 aktualitásához igazítva: került bele egy R4000 -es MIPS processzor, 32 MiB memória (a Wikipediát böngészve kellett rádöbbennem, hogy a megabájt kifejezés már igencsak oldskúl és helytelen - a 106 normál SI mértékegység helyett a valós informatikai mennyiséget a 220 bináris "mebibyte", MiB mutatja: 32 x 1.024 kibibyte = 32 x 1.048.576 bájt), egy pöpec grafikus egység, ami egy gyönyörű 16:9 -es Sharp LCD -n jeleníti meg a megjeleníteni valót, hardveres h264 dekóder plusz wifi - egyszóval minden, ami a 21. század első évtizedében a szem-szájnak csak ingere lehet. Ezek a technikai jellemzők még 2007 -ben, két évvel a megjelenés után is impresszívek: kevés olyan gadget kapható a piacon, amely ezért az árért képes ezekkel a paraméterekkel felvenni a versenyt.

Mivel azonban nem egy tökéletes világban élünk, a PSP sem maradhatott hibák nélkül. A három dimenzós, nagyfelbontású grafika mozgatásához jelentős energia kell, melyet a mai kémiai áramforrások csak korlátozott ideig képesek kiszolgálni, így már a megjelenéskor tudható volt, hogy a PSP alul marad a GBA SP akkujának tizensok-órákat kibíró rekordidejével szemben. A piacra került készülék az általános tapasztalatok szerint 3-5 órát bír játékok (wifi és hang is bekapcsolva) és 10+ órát zenehallgatás közben. A Sony -t meglepően sok kritika érte az akku ereje miatt, holott az SP volt az, amely minden eddigi handheld viszonylatában kiugróan jól teljesített - a régi Sega kézikonzolok is hatossával ették a ceruzaelemeket és azok sem bírták pár óránál tovább. A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy ez a pár órás elemidő egyáltalán nem zavaró: ritka az a játékos, aki handhelden ennyi időt folyamatosan tudna játszani és viszonylag ritkán kerül az ember olyan helyzetbe, amikor ennél több időt tölt 220V -tól távol. Gyakran kerül még szóba hibaként a PSP mérete is: a 17cm x 7.4cm gép tényleg nagy, nem igazán zsebretehető, különös tekintettel a hatalmas és sérülékeny képernyőfelületére. Bár a gép dobozába került egy neoprene védőtok is, a sokat utazóknak érdemes lehet meggondolni egy kemény tok beszerzését.

De érdekelnek vagy befolyásolnak ezek a dolgok bárkit is? Nehezen hihető. A gép - bár hardveres képességei nem érik el az asztali konzolét - tényleg egy hordozható kis PlayStation2, mindennel, amit e név jelent és hordoz. A boltba betérő reménybeli vásárlót elvarázsolja a csillogó, pörgő és zenélő Wipeout (Pure) vagy Burnout (Legends), ugyanúgy, mint a két méterrel odébb a demo standon futó nagygépes változat. A PSP trükkje ugyanis éppen ebben rejlik: minden vele kapcsolatos negatívum ellenére a játékos ugyanazt az élményt kapja a kis képernyőt szorongatva, mint a kontrollert, és pont ez az, amivel más handheldek mindeddig adósak maradtak. És már régesrég nem igaz, hogy a PSP -re nincsenek játékok vagy csak olcsó PS2 portok léteznek. Akit nem győz meg az a Killzone: Liberation, a MGS Portable Ops, a Daxter, a Ratchet & Clank vagy a Tekken mint Sony (vagy Sony -hoz köthető) IP-k, de tökéletesen önálló és egyedi játékok, akit nem győz meg a Lumines, a Mecury, az Exit vagy a LocoRoco, mint casual címek, és akit nem győz meg a bőséges handheld rpg, akció, (autó)verseny vagy sport felhozatal (beleértve a PS1 játékokat is), annak komoly gondjai lesznek, amikor magának való konzolt keres. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a PSP az egyetlen és üdvözítő handheld konzol lenne. Ahogyan a mottóban is megfogalmazásra került: több évtized után most végre újra van választék handheld fronton - illetőleg választék eddig is volt, mert a saját kis niche -eikben mindig is virultak a GP2X -ek, a Gizmondo -k vagy az N-Gage -ek, de most végre van széles kör részére is hozzáférhető és élvezhető választék. Előre tehát a lenini úton, PSP hajrá-hajrá! Megyek is vissza a Brain Training -hez... mert ugye van a Sony gépére is :)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 órája

Heti megjelenések

5 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

14 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==