[Teszt] The Saboteur

The Saboteur

liquidSomosi László2009.12.30. 21:15

A Saboteur-t nyugodtan tekinthetjük a Pandemic hattyúdalának. A stúdió papíron létezik még ugyan, de önálló csapatként megszűntek, a munkakönyvek nagy részét szétosztották, a maradék stábot pedig átröptették Los Angeles-be, hogy ezentúl az EA LA részeként harcoljanak meg a mindennapi betevőért. Talán nem túl elegáns dolog ilyesmivel kezdeni a tesztet, de sebaj: a Saboteur jól példázza, hogy NEM lehet manapság megelégedni a szimplán jóval, a máshol sokszor látott felerősített középszerűséggel. A videojáték 2009 végén (válság ide vagy oda) komoly biznisz, komoly verseny, tömött piacon, tömött műfajban keveseknek (a legjobbaknak) terem csak babér.

A műfaj esetünkben a nyitott világba helyezett akciójátékoké, a “GTA klón” kifejezést talán lassan nyugdíjba vonultathatjuk. A Pandemic nem először próbálja ki magát nyitott világokban, a stúdió másik akciózós sorozata, a Mercenaries már kitaposta a maga ösvényeit a zsánerben. A jó hír az, hogy a Saboteur nem második világháborúba teleportált Mercenaries, az alap technológiák (jelesül: a játékot hajtó motor) megosztásán kívül kevés a közös a Zsoldosok tavaly megjelent második epizódjában, és az idei Szabotőrben.

A neved Sean Devlin. Ír vagy, szeretsz autókon bütykölni, versenyzel is velük. Imádod a piát és a nőket, a tökeid acélból vannak, és kötőszóként bazdmegelsz. Nem abba a korba születtél, ahol gondtalanul lóbálhatod a lábad napestig. A negyvenes évek elejének Franciaországa hálátlan vidék, és hamarosan a saját bőrödön tapasztalod meg a történelem viharát. A német határvidéken rendezett autóverseny tragédiába torkollik, te pedig egy baráttal szegényebben, és egy ellenséggel gazdagabban menekülsz vissza Párizsba. Utóbbi egyébként a játék legjobban összerakott, legmegkapóbb jelenete: Sean addigi élete a független Franciaországgal párhuzamosan omlik össze. Nem marad más, mint a bosszúvágy, német katonán bosszút állni pedig leginkább az Ellenállás tagjaként lehetett akkoriban. Szabotőrnek állsz, akkor, és ott csapsz oda a germánoknak amikor és ahol a legjobban fáj.

A Saboteur játéktere nem korlátozza magát Párizsra, a francia metropolisz kétségtelenül a főhelyszín szerepét tölti be, de a város határainál nem ér véget a világ. Kisvárosok, falvak, tanyák, és egy rövid kirándulási lehetőség Németországba: a játéktér talán nincs akkora, mint a Pandemic előző játékában (Mercs 2), de sokkal jobban tagolt, és egy fokkal izgalmasabb annál. A Virtuális Párizsra várók csalódni fognak, a Saboteur egyfajta “Best of...” válogatást nyújt a lényegesebb turista-látványosságokból, a távolságok elnagyoltak, az épületek és utcák a kicsinyített kvázi-realizmus jegyében lettek megrajzolva.

A Saboteur Párizsa a szó legszorosabb értelmében kétarcú város, a megszállt negyedek fekete-fehér sivárságával éles ellentétben áll a Sean által már felszabadított kerültek színes-szagos, madárcsicsergéses tavasza. Adná magát, hogy a játékos az utóbbit szeresse jobban, de a hatás pont ellentétes. A megszállt terültek monokróm utcái, a fenyegető vörösbe burkolt német ellenőrzőpontok, az ablakokból kiszűrődő, homályosan sárga fények - ez kérem vizuális telitalálat, a hirtelen nekieredő, a várost szaggatott, sötét vonalakkal áztató esővel megfejelve az utóbbi évek legjobb noir-hangulatát sikerült a képernyőre pakolni. A napfényes kerületek viszont szimplán... napfényesek, és ez a legjobb dolog, amit el lehet mondani róluk. A Boldog Párizs három kategóriával érdektelenebb hely, mint a Noir Párizs, a Saboteur mögött álló technológia hiányosságai is itt, az ápoló és sok mindent takaró stílusos sötétség elpárolgásával mutatkoznak meg leginkább.

Párizs napfénybe borítása a műfaj követelményeinek megfelelően párhuzamosan felvehető missziók hosszú során keresztül zajlik. Küldetésekből nem lesz hiány, a sztorit felvezető első óra megfontoltabb ritmusa után egyszerre három-négy helyről ömlenek a nyakunkba a feladatok. A tennivalók viszonylag változatosak (a fogolyszabadítástól a merényleteken át különféle céltárgyak ravasz eltulajdonításáig), de eredetinek nem mondhatók, a Saboteur raklapnyi küldetése semmit nem kínál, amit máshol már ne láttunk volna. Jellemző, hogy kedvencem a temetőben játszódó, egy ismert, és közkedvelt filmre (nem lövöm le a poént) kikacsintó misszió volt - nem azért, mert kivételes izgalmakat kínált, hanem azért, mert értékeltem az alig leplezett párhuzamot. Magát a sztorit szintén a kiszámíthatóság jellemzi, a fordulatok előre (gyakorlottabb szemmel: a játék legelején) láthatók. A Pandemic világháborús univerzuma durva, ugyanakkor komolytalan: nagyjából annyira ragaszkodik a valósághoz, mint Tarantino Becstelen Bringantykja. Kár, hogy a karakterei tizedannyira sem érdekesek. Nem vártam Hans Landa kaliberű rosszembert, de egy háborús kémtörténet nem árt, ha ad magára, ha hősökről / antihősökről van szó. Fájdalmas, hogy a Saboteur pont ezen ponton vérzik a legjobban, a sztorit előre lendítő (a játék motorját használó) animációkból szinte minden drámai hatást sikerült kilúgozni, a megvalósításuk már-már amatőr (a beszélgetés második mondatánál a képbe háttal becsúszó szereplők), a dialógusok pedig a kelleténél jóval gyakrabban építenek az indulatszavakra. Sean esetében oké lenne (mocskos szájú ír), de amikor egy pap zárja a Jósiten haragja körül forgó monológját egy “...és akkor robbantasd szét a kib***ott fejét!” mondattal, belép az akaratlan komédia-faktor - ezt az sem gondolhatta komolyan, aki papírra vetette. Nézzük a dolog jó oldalát: a történet több, nyíltan vagy burkoltan szexéhes női szereplőt is felvonultat, megfelelően ellazult állapotban tinédzserkorunk nyitányának maszturbációs fantáziáiig nyúlhatunk vissza a segítségükkel. A nosztalgia jó dolog.

A gyakran megbotló történetmesélésen átlépve a Saboteur korrekt játékmenetet kínál - sokkal korrektebbet, mint a kizárólag lövöldözésre és robbantgatásra építő Mercenaries 2. Az autólopkodás alapszolgáltatás (érdekes módon se a meglopott tulajdonosok, se a németek nem nagyon bánják, ha a nyílt utcán lenyúlunk egy járművet), lövöldözni itt is fogunk bőségesen, alternatív lehetőségként megjelenik viszont a (némileg) komplexebb ökölharc, és a kifejezetten hangsúlyosnak szánt lopakodás. Az ökölharc több szót nem érdemel (csak akkor használod, ha kényszerítve vagy rá), a lövöldözés a Mercs 2 rendszerét használja, a lopakodás viszont érdekes. Leginkább azért, mert nagyon kimért, és legalább négyféle módon figyelmeztet arra, hogy jól csinálod-e, amit csinálsz. Az ellenfeleket jelölő piros pontok a mini-térképen, a német szemkontaktot külön jelző ikon, a biztos lebukásig hátra lévő időt jelző csík, német egyenruha viselése (igen, van rá lehetőség) esetén szolid sárga “ez a lebukási zónád” kör a térképen, és hasonló, “ebben a zónában vesznek biztosan észre” kör a német tisztek esetén. Az eredmény: a sokféle segítségnek köszönhetően alapjáraton igen hatékonyan lehet osonkodni - egészen addig, amíg a játék úgy nem dönt, hogy elég az szolidsznék üzemmódból, és itt az ideje harcolni. Elég gyakran dönt így, és ezt úgy fejezi ki, hogy lopakodással megoldhatatlan feladatok elé állít. Értsd: tucatnyi ellenfelet pakol egy helyre, elcsalhatatlanul. Nem mondom, hogy minden misszió vad lövöldözéssel végződik, de a többségük igen, ez pedig villámgyorsan ki is nyírja a “lopakodás, mint minden helyzetben rendelkezésre álló alternatív lehetőség” című játékelemet. Észrevétlenül közlekedni így leginkább a városban lehet, Sean bátran, bár kissé esetlenül mássza az épületeket, a többféle ízben érkező német őrtornyok többségének kiiktatása után határozott magaslati előnnyel indulunk a megszállók ellen.

Ha éppen nem missziózol, a saját kedvedre szabotálsz: a Saboteur melléktevékenységeinek listája viszonylag rövid (őrtornyok és ellenőrzőpontok robbantása, autóversenyek, német generálisok kiiktatása...), de ha nem ismétled erőltetetten őket, élvezetesek. Sean gyarapodása kétrétű, a legtöbbet értelemszerűen a sztori előrehaladtával a kereskedőktől beszerezhető új fegyverek és robbanóeszközök nyomják a latban, de érdemes odafigyelni a Perk-ekre is. Ezek három lépcsőben fejleszthetőek, és apróbb, de hasznos (elbújási lehetőség magasabb szintű riasztás esetén is; több lőszer, gyorsabb dinamitlerakás...) bónuszokat adnak. A perkek nem vihetők át a multiplayerbe - leginkább azért, mert nincs multiplayer.

Egy mondatba összerántva a fenti karakterhalmazt: a Saboteur nagy százalékban jól összerakott iparosmunka, kevés eredeti ötlettel, és néhol problémás megvalósítással. A műfajba nyakig belezúgott sorstársaimnak még így is ajánlom (a hosszú téli estékre jó lesz), a többiek, a hasonszőrű játékokat nem automatikusan végigjátszók viszont találnak a Saboteur-nél jóval combosabb darabokat is a 2009-es kínálatban. A Pandemic stílusosan, füsttel és szikraesővel távozik a színről: utolsó játékuk azonban inkább pezsgősüvegbe csúsztatott petárda, mint falakat áttörő dinamit.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

22 órája
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

1 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

1 napja
2

Heti megjelenések

1 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

3 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

3 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

4 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

4 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

4 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

5 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

6 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

6 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

7 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

7 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

7 napja
73

Heti megjelenések

8 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

2025.06.14.
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

2025.06.14.

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

2025.06.13.
2