[Teszt] Heavy Rain

Heavy Rain

liquidSomosi László2010.03.07. 20:50

Kapaszkodj meg, távolról indulok: a hatékony történetmesélés a videojátékok régi nagy problémája. Nem, nem a játékok többségére még most is jellemző bugyuta párbeszédekre, fáradt tévé-szériákból kölcsönzött fordulatokra, széles vonásokkal felskiccelt karakterekre próbálom felhívni a figyelmed - ezeket ismerjük, sőt, gyakran el is fogadjuk. A gondok gyökere a játékmenet és a történet összeegyeztethetőségében keresendő. Hiába írsz fordulatos sztorit, sistergős dialógusokat, ha a játék interaktív része (a játékmenet) szinte tökéletesen ellentmond annak. A Grand Theft Auto IV Niko Bellic-e hazájának háborús szörnyűségei elől menekül az Újvilága, ha beszél, gyakran a változásról, egy nyugodtabb, békésebb életről beszél. Szimpatikus karakter. Niko egyébként tömeggyilkos - én (mi) tettem (tettük) azzá a játék első órájában. Később puszta szórakozásból gránátot hajítottam a forgalmi dugóba, meggyilkoltam több száz rendőrt, és rakétavetős ámokfutást rendeztem Liberty City belvárosában. Ennyit a szimpatikus, barátságos, békés életre áhítozó Nikóról. A GTA IV kiragadott példa, a felsorolás hosszan folytatható lenne, neves, közkedvelt címekkel.

A megoldás? Többféle is létezik belőle. Vannak játékok, amik egész egyszerűen nem igénylenek komplex (vagy: bármilyen) történetet, ki kérné számon a Bejeweled-en a megkapó sztori hiányát, ugye. A másik megközelítés: tervezz olyan játékmenet, mely korlátok közé szorítja ugyan a játékost, de élvezhető marad - vegyél vissza a szabadságból, ennek fejében pedig tartsd teljes ellenőrzésed alatt a sztorit. Leírva könnyűnek hangzik, megvalósítani nehéz. Ha túlságosan sokat veszel el, a kilencvenes évek közepén hódító (javarészt szörnyűséges) interaktív mozikat kapod eredményül, A és B választási lehetőségekkel, minimális interakcióval.

A Quantic Dream nem a Heavy Rain-nel kísérelte meg először a fent vázolt Nagy Mutatványt, előző játékuk, a Fahrenheit ezen a vonalon haladt. Interaktív dráma, döntések sokaságával, több szálon futó sztorival, viszonylagos szabadsággal, de jól kijelölhető kötöttségekkel. A Fahrenheit-kísérlet félsikert hozott: a rendszer működött, az elmesélt történet kevésbé. A Fahrenheit kisiklásainak részletes taglalása nem most fog megtörténni, legyen elég annyi, hogy a Quantic kreatív agyával, David Cage-dzsel a végére elszaladt a paci, a thriller-nek induló történet a misztikum, a sci-fi, a modern parák, és a két kézzel összekavart összeesküvés-elméletek akaratlanul is mulatságos (más értelmezésben: totálisan őrült) elegyének bizonyult.

A Heavy Rain nem ilyen, Cage (aki ezúttal is a játék forgatókönyvírója és direktora), jóval összeszedettebb, fókuszáltabb, és nem utolsósorban földhözragadtabb történetet mesél el. A Heavy Rain valóban thriller, sötét, lélektani ambícióktól sem mentes bűnügyi történet. Elmesélni az elejétől a végégig értelemszerűen nem fogom, az alapfelállást pedig már bemutatták a trailerek, így tudok rövid lenni. Négy párhuzamosan futó, de egy irányba mutató történetszálat kapunk. Ethan Mars fiatal építész, feleséggel, két gyerekkel. Scott Shelby, az öregedő, mackós magánnyomozó. Norman Jayden, az FBI ügynök, profilalkotó. Madison Paige, a bájos fotós/újságíró. Négy, látszólag teljesen eltérő karakter - a sorsukat egy szörnyű bűntény-sorozat, az Origami Killer-ként elhíresült sorozatgyilkos köti majd össze. Az Origami Gyilkos gyerekeket öl, vízbe fojtja őket, okok, indítékok látszólag nincsenek, a rendőrség tehetetlen. A gyilkos Ethan életét teszi pokollá: az egy korábbi tramua okán amúgy is alaposan meggyötört építész fia egy nap eltűnik, hősünknek (mert Ethan a Heavy Rain igazi hőse) pedig kétségbeejtően kevés ideje marad arra, hogy a gyilkos feladatait teljesítve visszaszerezze a gyermeket. A feladatok egytől-egyig szörnyűek, és az összeomlás legszélére taszítják Ethan-t.

Az hatékony történetmesélés érdekében a Heavy Rain korlátok közé szorítja a játékost. Gondosan körülhatárolt belső és külső terekben folyik a cselekmény, ezeket szabadon bejárhatod ugyan, de az utak száma véges, mint ahogy az is gondosan meg van határozva, mely személyekkel, vagy tárgyakkal tudsz interakcióba lépni. A Heavy Rain (a műfajjal szemben támasztott elvárásokhoz képest nagykanállal adagolt) akciói egytől-egyig ravasz QTE szekvenciák, időzített gombnyomásra, analóg-kar rántásra, vagy (a mozgásérzékelésnek hála) kontroller-döntögetésre építő jelenetsorok. Vagyis: Fahrenheit, csak most több érzéssel, jobban, és változatosabban. A szisztéma nem tökéletes, a játék által elvárt gombnyomások nem mindig kapcsolhatók a képernyőn zajló akcióhoz - de az esetek többségében igen, a rendszer működik, érzékeny, és elég változatos ahhoz, hogy ne und meg egy óra után. Ez még akkor is igaz, ha a Quantic Dream néha túlzásba viszi a játék eszköztárával való játszadozást. Nem a HR több helyen bírált, kifejezetten lassú első két órájáról beszélek (ez szerintem abszolút szükséges a történet egészének megfelelő átéléséhez), hanem a később felvett ritmus (akaratlagos?) megtörésről - a történet előregörgetésének érdekében bedobott mellészereplőkhöz kapcsolt játékmenet néhány esetben kifejezetten nyúlósnak tűnik, egy csecsemő QTE formájában előadott (kötelező) tisztába tétele nem feltétlenül járul hozzá a sztori lendületének magas szinten tartáshoz, például.

A korlátokért bőségesen kárpótol az interakció. Nem feltétlenül arra gondolok, hogy kifejezetten sok tárgyat piszkálhatsz meg, vagy hogy külön gombnyomásra, a lelkiállapotodnak megfelelően stabilan vagy zavarosan megjelennek a fejed felett a karakter vonatkozó gondolatai, és ezeket még meg is beszélheted magaddal. Hanem a választási lehetőségekre, és ezek szerepére a történet alakulásában. A sztori első hetven százalékában az instant következményeket tekintve kisebb, de azért látható döntéseket hozol, az utolsó harminc százalék (részben az addigi döntéseid következményeként) komoly, élet-halál döntések elé állít, és ezekből levezetett többféle (egymástól komolyan eltérő) befejezést kínál. A sztori végletekig lecsupaszított váza ugyan változatlan marad, de minden mást tisztességes mértékben befolyásolhatsz - a Heavy Rain többszöri végigjátszása nem szimplán ajánlott, hanem egyenesen kötelező.

A Heavy Rain prezentáció tekintetében alaposan odateszi magát. A vizuális körítés technológiai és művészeti szempontból is kiváló, a zene borongósan hangulatos, és ügyesen vált tempót, ha arra van szükség. A grafika minősége ugyan nem egyenletes - a belső terek egy kategóriával jobban néznek ki, mint a külsők, az amúgy gondosan kidolgozott karaktermodellek animációja pedig mozgás közben néha robotszerű - de az összkép megkapó. Kár, hogy néhol programhibák rondítanak bele a látványba, a többször egymáson, vagy a tereptárgyakon szellemként keresztülvillanó karakterek sikeresen rombolják a hangulatot. A Heavy Rain egyszer még rám is fagyott, nem kívánt “most halt meg a gépem?” ijedelemmel gazdagítva a játék amúgy is hajmeresztő fordulatait.

Beszéltem a történetről, a lehetőségekről, a grafikáról - de lényeg, a Heavy Rain (számomra) igazi diadala hátravan. A játék ugyanis sikeresen elérte, hogy szinte tökéletesen azonosuljak az egyik karakterével. Nem Madison az (klassz csaj, de csaj), nem Shelby (pedig ő néha a nagyapámra emlékeztetett), és pláne nem Jayden (a leggyengébben felvázolt karakter, véleményem szerint), hanem Ethan. Talán a hasonló életszakasz teszi, talán a körülmények, talán a pillanatnyi hangulatom - nem tudom. Ethan átlagember, nyugodtan mondhatjuk, hogy ő a Játékos, a Heavy Rain pedig olyan sötét barlangon zavarja keresztül, amilyet egyikünk sem óhajt megtapasztalni a valós életben. Az apaság meleg ragyogásából a gyermeked halálának kínzó fájdalmába, onnan pedig a teljes, a józan eszed elvesztésével fenyegető kétségbeesésbe. A Heavy Rain valami átkozott ügyesen játszik a kameraállásokkal, az osztott képernyős képalkotással, és az akció időzítésével - az immerzió-érzet fantasztikus. Sőt, néha fájdalmas: a végigjátszás alatt volt egy pont, ahol kikapcsoltam a Heavy Rain-t, és a Blur béta intenzitásába menekültem. Nem azért, mert meguntam, vagy elfáradtam, hanem azért, mert zavaró mértékben ragadt át rám Ethan szomorúsága.

A Heavy Rain olyan történet, amit csak így, csak ebben a formában, csak ezen a médiumon keresztül lehetett hatékonyan elmesélni. A videojátékok csodálatosak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

18 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==