[Teszt] Singularity

Singularity

dragCsető Zsolt2010.07.06. 07:30

Mindig jó érzés egy olyan játékkal találkozni, amely képes eredményesen szembeszállni napjaink gaming trendjeivel. A Singularity pontosan ezt teszi. Na nem arról van szó, hogy mostantól a Raven Software fejlesztésére kell etalonként tekinteni, hiszen nincs itt semmiféle revolúció, vagy innováció, egész egyszerűen csak arról, hogy a Singularity annak ellenére is képes abszolút élvezetes és szórakoztató játékélményt biztosítani, hogy kicsit olyan, mintha a generáció korai szakaszából ugrott volna közénk.

A Singularity-ben nincs regenerálódás, sem fedezékrendszer, hiába keressük benne az epikus szkripthalmazokat, és még a pályadizájn is kissé folyosószerűnek tűnhet első blikkre. Hogy lesz ebből élvezetes játék? A kulcsszó: Time Manipulation Device. Egy szovjet fejlesztésű ördögi készülék, aminek kifejlesztése egy rejtélyes incidensbe - nevezzük Szingularitásnak - torkollott a Kamcsatka melletti Katorga-12 elnevezésű szigeten a hidegháború hajnalán. Ötvenöt évvel később mi leszünk azok, akik a kezünkre húzhatjuk majd: Nate Renko egy Black Ops küldetés túlélőjeként kap lehetőséget arra, hogy belepillantson a Katorga-12 múltjába. Nem csak képletesen.

A TMD fantasztikus találmány, amely a negyedik dimenzió hathatós birizgálásával természetfeletti erőket ad a kezünkbe - szó szerint. Olyannyira igaz ez, hogy a ránk támadó fegyveres erők sokkal inkább ettől, mintsem hagyományos arzenálunktól fognak tartani: a katonákat egyetlen gombnyomással előre-, illetve visszaküldhetjük az időben. Ne tessék naív gondolatokat dédelgetni, az említett tevékenység nem azt takarja, hogy vidám kalandra küldjük őket a tér-idő kontinuum valamelyik másik pontjára: végeredményként csak egy marék hamu, illetve egy degenerált mutáns kreatúra fog maradni belőlük. Így van, meglehetősen brutális - a Singularity egy ilyen játék.

Sok minden mást is tud még a TMD: többek között tárgyakat lebegtetni. A készülék ezen funkciója szintén nagy segítségünkre van a harcok során, hiszen ezáltal kiragadhatjuk például az egyébként elpusztíthatatlan pajzsot az ellenfeleink kezéből, vagy ami még jobb, elkaphatjuk a felénk küldött gránátokat és rakétákat, és ügyesen visszaküldhetjük őket a feladójukhoz. Előszeretettel dobálózhatunk emellett a tereptárgyakkal is - a különféle gyúlékony és robbanékony tartályok például képesek erőteljesen megcsócsálni az emberi szövetet -, a közel kerülőket pedig pusztító lökéshullámmal tarthatjuk távol magunktól. Hatalom ez, nagybetűs Hatalom.

Még mindig TMD, a kütyü ugyanis amellett, hogy egy elképesztően ízletes és vastag réteget ken a fegyveres harc tetejére, még továbbjutásunkban is nagy segítséget nyújt. A Singularity a jelenre és a múltra, 2010-re és 1955-re épít, és gyakran hajít elénk olyan tárgyakat és berendezéseket, amelyeknek az adott állapotukban nem vesszük túl sok hasznát. A probléma megoldásához szerencsére nem kell átugranunk a másik évezredbe - bár bőséges látogatást fogunk tenni mindkettőben -, hiszen itt is egyetlen gombnyomással elővarázsolhatjuk az adott objektum korábbi, illetve későbbi állapotát. Egy leomlott lépcső, vagy egy elromlott kapcsoló? Egyik sem akadály!

A Raven csapata ügyesen beleintegrálta a készüléket a történetmesélésbe is, a háttértörténet és a katasztrófát megelőző események felgöngyölítése ugyanis a játékosra marad. Barangolásunk alatt számtalan jegyzetre, vázlatra, feliratra és hangfelvételre bukkanunk, melyeket gyakran át kell rántanunk a szomszédos idősíkból, így aki nem csak végigrohanni szeretne a Singularity-n, hanem a Katorga-12 történetére is kíváncsi, az alaposan belemerülhet a játékba ezeknek az apróságoknak köszönhetően.

Van az akciójátékoknak egy olyan tulajdonsága, amely döntően befolyásolja az élvezeti faktort, ez pedig nem más, mint a tempó. És lám, a Singularity is pont emiatt lett annyira jó: mint azt korábban említettem, szigorúan a "magot" vizsgálva a Raven alkotása nehezen rakható bármelyik aktuális vetélytárs mellé, és az első fél óra alapján akár még fantáziátlan folyosó-shooternek is tűnhet, ám a fejlesztők egy olyan eseménysoron, olyan szituációkon és olyan helyszíneken rángatnak keresztül bennünket, aminek a végén tényleg csak elismerő bólogatás lehet a lelkiismeretes válasz. Változatos, izgalmas, és cseppet sem válik unalmassá.

Az imént említett dolgokról a fegyverarzenál is gondoskodik, ami azért természetesen jelen van a TMD mellett. A felhozatalban minden megtalálható, aminek egy magára valamit is adó FPS-ben helye van, megspékelve néhány kreatívabb példánnyal: a nagy kedvenc bizonyára mindenkinél az irányítható és szuperhalálos lövedékekkel operáló Seeker lesz. A repertoár mindegyik tagja remekül használható egyébként, köszönhető többek között a növelhető tűzerőnek, tárkapacitásnak és újratöltési sebességnek, és ha már fejlesztések: a TMD, illetve rajta keresztül maga a karakterünk is erősíthető, így van mibe fektetni a fizetőeszközként működő E99 pakkokat.

Kár lenne tagadni, hogy a dícséretesen kimunkált alapok mellett azért vannak jó esetben is csak közepes jelzővel illethető dolgai is a Singularity-nek. A látvány például mindenképpen ilyen: a játék alatt dolgozó Unreal technológia kissé már megkopottnak hat, és egyetlen, a játék közepén bedobott monumentális szekvenciát leszámítva nem is igazán alkalmas arra, hogy szájtátásra bírja a játékost. Ez pedig nagy kár: a játékmenet még szebben ragyoghatna, ha első osztályú külcsín párosulna mellé. A karakterdizájnt illetően sem parádéztak a fejlesztők: mind a katonák (akik egyébként rettentő bután viselkednek), mind pedig a mutánsok úgy néznek ki, mintha valamiféle random ellenfél-generátor pottyantotta volna ki magából őket.

Érdekes eset a sztori is. Magával a történettel nincs gond, már csak a fentebb már említett háttér miatt sem, és mint minden időutazós kalandban, itt sem marad el a Végső Csavar, ám a karakterek már legalább egy kategóriával alsóbb ligából érkeztek. Az átlagos szintet épp hogy csak megütő szinkron még elfogadható (ilyenkor fájó a felirat hiánya), a baj inkább a szereplőkkel van, akiknek egész egyszerűen nincs kellően nagy súlyuk. És itt most főleg a főhősre gondolok, aki egyébként elegáns némasággal abszolválja a kalandot, és csak a sztori legeslegvégére jut el odáig, hogy a játékos valamelyest azonosulni tudjon vele. Hol van ez a csendes protagonisták királyához, Gordon Freemanhez képest?


A MULTIPLAYER

A Singularity esetében a többjátékos móka egyértelműen másodlagos lehetőség csupán, ami a mennyiségen is látszódik, hiszen mindössze két játékmód áll rendelkezésünkre az online csatározások során: a Creatures vs. Soldiers lényegében egy Team Deathmatch módot takar, az Extermination pedig egy objektívás támadó-védekező variáns. A mennyiséggel ellentétben a minőség szerencsére teljesen rendben van, és némi plusz mélységet nyújt a multinak az, hogy nem csak a két oldal (emberek és szörnyek) szolgáltatják a változatosságot, hanem különféle kasztok és perkek is vannak, melyek egyébként a kezdetektől fogva elérhetők.

A hercegnő egy másik kastélyban van. Elnézést, elkalandoztam egy kicsit - csak elgondolkoztam azon, hogy mikor játszhattunk utoljára igazán jó időmanipulálós játékkal, és eszembe jutott, hogy a Braid mennyire mély jelentéssel volt képes megtölteni az egyik leghíresebb mondatot, ami valaha videojátékban elhangzott. Na, a Singularity ilyet biztos nem tesz: nem értelmezi újra az FPS-eket, nem duzzad szét az innovációtól, nincs benne érzelmi töltet. És az az igazán jó benne, hogy ezt tökéletesen tudja magáról: a Raven játéka csak egy klasszikus FPS akar lenni, egy-két remek ötlettel. Semmi több.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

10 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

17 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==