[Teszt] Journey

Journey

GhzSzabó Ákos2012.04.19. 20:30

Gyerekkoromban imádtam a meséket. Grimm-testvérek, magyar népmesék, Hans Christian Andersen és még sorolhatnám. Pár évvel később, már felnőtt fejjel jöttem rá, hogy a legtöbb történet igazából nem is gyerekeknek szól. Ahogy a Journey sem.

Vannak napok, amikor nagyon jó videojátékosnak lenni. Amikor tudod, hogy amit éppen átélsz vagy átéltél, azt kevés más médium tudná visszaadni. Olvashatsz egy jó könyvet vagy nézhetsz egy jó filmet, de ilyenkor csak a képzeleted vagy az érzékszerveid azok, amiket használsz. Nem vagy benne, nincs beleszólásod, nem te irányítod. Nem te éled át. A szabadságod korlátozott.

A Journey nem más, mint egy csodálatos mese, aminek te vagy a főszereplője. Nem ismered a világot, nem ismered a történetet, még azt sem tudod, hogy te magad ki vagy mi a létezésed célja, miért vagy itt. De látod a célt a távolban. Nem tudod, hogy miért, de el kell jutnod oda. Érzed a késztetést belül, és tudod, hogy a világ sorsa múlik ezen.

A játék nem könnyíti meg a dolgodat, rögtön bedob a mélyvízbe és el is engedi a kezed. A minimális betanító rész abból áll, hogy megmutatják, mikor és hogyan használd azt a két gombot, amire szükséged lesz. Igen, kettő, se több, se kevesebb. Aki precíz harcokra vagy ügyességi részekre számit, annak tovább kell keresgélnie. A Journey csak nagyon óvatosan nevezhető tradicionális játéknak, és bár megizzadni nem fogunk, az a két óra maradandó élmény lesz. Igen, két óra, elsőre. Másodjára talán még kevesebb is. Viszont ez a két óra nem más, mint egy igazi vizuális orgazmus. Multi-orgazmus. Amit ha akarsz, nem egyedül élsz át. Kalandozásaid során belebotlasz más játékosokba, akikhez csatlakozhatsz. Ha akarsz. Kommunikálni egymás közt csak hangjegyekkel lehetséges, nem tudtok a szó konvencionális értelmében beszélgetni, csak jelezni egymásnak. Egyszerű jelek ezek, amik igazából csak arra szolgálnak, hogy megmutass helyeket, vagy átvigyél valakit egy bonyolultabb szakaszon. Vagy csak simán zenéljetek egyet a sivatag közepén egy dünén csücsülve, miközben lágyan fújja a szél a hatalmas homoktengert. Nem tudod, hogy ki ő, nem tudod még a virtuális becenevét sem (legalábbis a játék végéig), és mégis, ahogy telnek a percek, egyre jobban összenőttök, megvárjatok egymást, vigyáztok egymásra és a kaland végén már mint bajtársak nézitek végig a záró képsorokat. Nem kell rohanni vagy keresgélni, ha nem akarsz, azt csinálsz, ami csak jól esik, és ez itt a lényeg, a szabadság. Első alkalommal csak ámulsz és bámulsz, ahogy a csodásabbnál csodásabb tájakon száguldasz végig, másodjára pedig már tele szájjal vigyorogsz, mint egy kisgyerek, stresszmentesen, lazán. Csak élvezed a tájat és csodálod a világot.

És van mit csodálni, az egyszer már biztos! Talán a generáció legegyedibb, legcsodálatosabb világát dobta össze a thatgamecompany, ami nem is igazából technikai, sokkal inkább művészi bravúr. Nem kell poligon-milliókra számítani, de a vizuális dizájn egész egyszerűen döbbenetes. Lemászik a képernyőről és beleég az agyadba, soha többet nem felejted el. Hasonló a helyzet a zenékkel: dinamikusan változnak attól függően, hogy éppen mi történik, tökéletesen hozzájárulva a hangulathoz, ami aztán van bőven.

Viszont nem lehet elmenni szó nélkül a problémák mellett sem, amikkel nem árt tisztában lenni, mielőtt csengetünk a virtuális kasszába. A Journeyben nem nagyon lehet meghalni, ergo nincs igazan kihívás. Nincsenek logikai feladványok vagy nagyobb volumenű harcok. Igazából harc sincs benne. Ezen tényezők hiánya miatt jogosan merülhet fel pár emberben, hogy ez akkor igazából nem is egy játék, hanem egy "interaktív mozi". Meg kell érteni, hogy az Utazás valami más. Valami sokkal mélyebb, nagyobb volumenű dolog, amit egyszerűen látni kell. Akárcsak a fejlesztő cég korábbi játékánál, vagy elkap és teljesen magával ragad a hangulat, vagy szitkozódva állunk fel a két óra után, és fenyegető levelekben követeljük vissza a pénzünket.

A Journey-t nem lehet értékelni, mert nincsenek rá szavak. Nem lehet elmesélni, mert át kell élni. De legfőképpen érezni, mert ez valami nem evilági csoda.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

10 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==