[Próbakör] XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown

liquidSomosi László2012.09.13. 19:50

Az XCOM eredeti, 1994-es verziójára sokan gondolnak vissza nosztalgikusan - azok biztosan, akik már akkoriba is játszottak, és sok tíz (mit tíz, száz!) órát öltek a játékba. A folytatásokról már nem mondható el ugyanez, a számozott epizódok minősége lassan, de biztosan csökkent, és a különféle, a széria feltámasztására tett próbálkozások is felemásnak bizonyultak - annyira, hogy tíz éve, 2002-ben gyakorlatilag fel is hagytak a kísérletezéssel az érintett felek. A széria jogait birtokló 2K Games most látta elérkezettnek az időt arra, hogy áthajítsa a huszonegyedik századba a sorozatot: az újragondolással szerencsére a megfelelő embereket, Sid Meier (Civilization) Firaxis stúdióját bízták meg. Az általunk az elmúlt napokban kipróbált előzetes verzió pár órányi single player játékot, és multiplayer próbát engedélyezett - a tapasztalataink következnek.

Mi is az az XCOM? A kérdés szükséges, mert az eredeti megjelenése óta simán felnőtt egy olyan játékos-generáció, aki nem csak hogy nem próbálta a játékot, de talán nem is nagyon hallott róla. Az XCOM: Enemy Unknown taktikai-stratégiai játék, körökre osztott rendszerben. A világot (2015-ben) fenyegető globális ufó-inváziót vered benne vissza, kis, párfős csapatokat irányítva. A játék címe az ufókkal harcoló szervezet neve, az XCOM nemzetközi organizáció, akik a katonai akciók koordinálásán és lebonyolításán kívül az idegenektől elkobzott technológiákon alapuló kutatás-fejlesztésért is felelősek.

Akkor lövöldözni fogok vadul? Fogsz, de nem vadul, sokkal inkább nagyon megfontoltan. Az XCOM nem akciójáték, a bevetések körökre vannak osztva. Egy körben meghatározott mennyiségű akciót / mozdulatot hajthatsz végre, aztán jön az ellenérdekelt fél. A reflexek itt nem számítanak, a sikeres küldetések kulcsa az átgondolt taktika, a terep (fedezékek, magaslati pontok) maximális kihasználása, és az előre tervezés. Az „Ironman” opció bekapcsolásával még jobban megnehezítheted (vagy inkább: reálisabbá teheted) a dolgodat, ilyenkor saját mentésre nincs lehetőséged, minden döntésed végleges.

Kizárólag egymás után csatolt küldetésekből áll a játék? Nem, sőt, inkább: NEM, nagybetűvel. A kutatás-fejlesztés-gyártás legalább ennyire hangsúlyos. A játék elején lerakhatod a bázisod, ez kezdetben alapszintű funkciókkal bír, később viszont alaposan felhúzod - illetve lenyomod, mert a föld alatt terjeszkedsz. A küldetésekről visszacipelt tárgyakból, és az földönkívüliek hulláiból a tudóscsapatod új technológiákat és tárgyakat kísérletez ki, aztán a mérnökök le is gyártják, amire szükséged van. Ami (itt is) nagyon fontos: az idő. Minden időre megy, eldöntheted, hogy egy-egy feladathoz hány embert rendelsz, és úgy általában mire használod a szűkös erőforrásaidat. Ha párhuzamot kéne vonni valamivel a közelmúlt játékaiból: a Metal Gear Solid Peace Walker Mother Base-ére gondolj, a koncepció nagyon hasonló.

Honnan lesz mindenre pénzem? A támogató országoktól, de ez a forrás sem végtelen. A missziók kiválasztásánál szinte mindig több célpontot dob eléd a játék, és döntened kell, hogy melyiket részesíted előnyben. A sikeres akcióval megtámogatott ország szeretni fog, és pluszban jutalmaz - az elhanyagolt területeken viszont folyamatosan nő a káosz, és előbb-utóbb elér egy pontot, ahol az adott ország nagyon megharagszik rád, és többé nem fog támogatni. Az embereidre is oda kell figyelned. Hiába fejlesztettél fel valakit (mert ilyet is lehet), ha agyonlőtték, akkor agyonlőtték, vége, sorozhatsz be és képezhetsz ki egy újoncot a helyére.

Az ilyen újragondolásokat általában leegyszerűsítik, itt is ez a helyzet? Szerencsére nem, az első pár óra tapasztalatai alapján a 2012-es XCOM megőrizte az előd teljes komplexitását, és nem kötött kompromisszumokat azért, hogy a csimm-bumm akciójátékok sokkal szélesebb közönségét szólítsa meg. Összetett játék, az első két órában gyakorlatilag folyamatosan oktat - és szükséged is lesz rá, ha most találkozol először a sorozattal.

A prezentációt azért felhúzták mai szintre, ugye? Naná. Unreal 3 motor, korrektül használva. A helyszínek változatosak és rombolhatóak. A harcok során nem csak felülről látod a terepet, egyes akciókat látványos kameraállásokból mutat a játék. Az atmoszféra remek, baljós, néha kifejezetten horrorisztikus, némi (száraz) humorral meglocsolva. A zene is tetszett, a nyolcvanas évek sci-fi-jeit idézi, néhol határozottan a Menekülés New Yorkból szintetizátor soundtrackjére emlékeztetett. Van multiplayer is, online is játszható meccsekkel.

Tetszeni fog nekem az új XCOM? AZ első pár óra alapján: ha ismered / szeretted az eredetit, akkor jó eséllyel igen. Ha újonc vagy, és szereted a stílust, szintén érdemes lesz rajta tartanod a szemed, mert az XCOM azon kívül, hogy jól megvalósított újragondolás, a mai játékokból gyakran hiányzó elemet is tartalmazza - folyamatos, valós, komoly következményekkel járó döntéseket kell hoznod benne.

Az XCOM: Enemy Unknown október tizenkettedikén jelenik meg PC, PS3 és Xbox 360 platforomokra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==