[Teszt] The Cave

The Cave

WarhawkLusztig Zsolt2013.02.02. 16:40

Vannak olyan fejlesztők, legyenek azok személyek vagy csapatok, melyek ha bejelentenek egy-egy új játékot, az ember azonnal nyúl a pénztárcájához, hogy elkülönítsen egy kisebb összeget az adott produktum első napos vásárlására. Mindenkinél mások ezek, van akinél a Blizzard, van akinél a Criterion - számomra többek közt ilyen a Double Fine, pláne ha az adott játékukban aktívan közreműködik a cég két “celebje”, Tim Schafer vagy Ron Gilbert. Mint tudjuk, előbbi éppen egy Kickstarter által finanszírozott kalandjátékon dolgozik, utóbbi pedig eközben szépen csendben, minimális reklámmal megtámogatva készítette el a The Cavet, mely egyaránt nyúl vissza a mester életművébe és próbál elszakadni a klasszikus kalandjáték elemektől.

Mert a The Cave bizony egy ízig-vérig kalandjáték, még akkor is, ha ezt egy puzzle-platformer álca próbálja fedni. Rögtön a játék indulásakor egy rövid időutazásban lehet részünk, hiszen akár a Maniac Mansionben, itt is hét karakter közül kell hármat kiválasztanunk, melyekkel bejárhatjuk a címben említett Barlangot, felfedve a karakterek sötét titkait, megmártózva az emberi hibák és bűnök cinikus humorral fűszerezett kotyvalékában. Talán nem is véletlen, hogy pont a főbűnök számával megegyezően hét szereplőt vonultat fel a játék, ugyanis mindegyikük sötét, bűnös lélek, akik céljaik elérése érdekében semmitől nem riadnak vissza - ezt a képességüket pedig a Barlang többször is próbára fogja tenni. A játéknak ugyanis van egy nyolcadik szereplője is, aki végig ott lesz velünk, végig kommentálja az eseményeket: ő A Barlang, a hely, ahol a legfőbb vágyadat megkaphatod, cserébe pedig csak a lelkedet kell eladnod.

Az előbbiekből már talán sejthető, hogy a The Cave nem igazán hasonlít a Double Fine vagy akár Gilbert korábbi játékaihoz. A kedves, néhol talán bugyuta humort itt igazán sötét és szarkasztikus beszólások és megjegyzések váltják le, a sziporkázó szópárbajok helyén általában cinikus monológokat kapunk. Persze nem feltétlen kell a játékosnak magára venni ezeket - hiszen mi azt tesszük, amit a játék készítői akarnak, hogy tegyünk - de tény, hogy szokni kell ezt a fajta humort. Természetesen vannak pillanatok, mikor a játék sziporkázik ilyen téren, van néhány kikacsintás a Gilbert korábbi munkái felé, illetve a pályákon elszórva találunk olyan - jellemzően a háttérben meghúzódó - látványelemet, melyeket megpillantva mosolyra húzódhat a szánk.

A The Cave egyik legérdekesebb trükkje az lett volna, hogy a hét karakter közül bármilyen hármast kiválasztva végig tudjuk játszani a játékot úgy, hogy egy másmilyen történetet kapunk. A trükk azonban sajnos csak félig-meddig sikerült. Minden szereplő kap egy-egy, a személyére és speciális képességére kihegyezett fejezetet a játékban: a tudósnál ez egy katonai bázis, az ikreknél egy Tim Burton fejéből előhúzott viktoriánus ház és így tovább. Ezek azok a helyszínek, ahol az adott karakter a sztár, itt megismerhetjük valamennyire a történetét, kihasználhatjuk speciális adottságait. Ezen területek között azonban ott vannak a “töltelék” helyszínek, melyek minden egyes végigjátszás alkalmával ugyanott és ugyanakkor fognak felbukkanni, ahol mindegy melyik karakterrel megyünk, mindig ugyanazt kell csinálni. Első körben persze ez nem fog feltűnni, a másodikban viszont már igen és ha minden karaktert meg akarunk ismerni, akkor szükség lesz még egy harmadik végigjátszásra, ahol ráadásképp még a két, korábban már megismert szereplő helyszínét is be kell járnunk. Ilyenkor jöhet jól a lokális multiplayer - nem lesz tőle gyorsabb a játék, de legalább nem nekünk kell oda-vissza szaladgálni a szereplőkkel, csak hogy azt a nyavalyás csónakot megint átjuttassuk a sziget alatt.

Ezzel persze nem lenne baj, ha maguk a feladatok olyanok lennének, melyeket érdemes újra és újra megoldani - azonban sajnos nem olyanok. A The Cave olyan kalandjáték, ahol a dialógusokat teljesen kiirtották, a tárgyak használatát pedig jelentősen leszűkítették, szám szerint egy darabot tarthat magánál egyszerre egy karakter. Ez pedig jelentősen leegyszerűsíti a lehetőségeinket, olyan mértékben, hogy egyszer se éreztem azt a hatalmas megelégedettséget, amit akkor érezne az ember, mikor megold egy lehetetlennek tűnő puzzlet, inkább mérges voltam magamra, hogy miért nem jöttem rá korábban. Nem azt mondom, hogy nincsenek jó fejtörők a játékban, mert igenis vannak - külön kedvenceim az időutazó, kicsit Day of the Tentaclere hajazó feladványai - de itt jön be az, hogy az embertől, akinek a Monkey Island játékok legjobbjait köszönhetjük azért többet vártam volna. Ráadásul míg elméletben érdekesnek tűnhet a háromszereplős feladatmegoldás, a valóságban ez iszonyatosan le tudja lassítani a játékot. Elmegyünk az egyik szereplővel valahova, meghúzunk egy kart, majd vissza a következőre, azzal is odacaplatunk, bekapcsolunk egy gombot, majd harmadszor is ugyanezt megtesszük. Teljesen jó, hogy a nagyobb fejezeteknél “összeteleportálja” a játék a szereplőket, de igazán lehetett volna valami egyszerűbb módot kitalálni arra, hogy három karaktert a pálya egyik feléből a másikba juttassunk. A bajt tetézi, hogy a The Cavenek egész egyszerűen nem eléggé kényelmes az irányítása. Rendben, ellátja a funkcióját, azonban néha nem, vagy rosszul reagálnak a gombok, hiányzik olyan alapvető funkció, hogy kiválaszthassuk, több egymás mellett lévő tárgy közül melyiket akarjuk felvenni, illetve elég sokszor a játék olyan helyeken próbál megkapaszkodni, ahol mi végképp nem szeretnénk. Én teljesen megértem, hogy ez az irányítási metódus itt jobban működik mint a kattintgatás, viszont akkor érdemes lett volna ráfeküdni és még dolgozni rajta egy picit.

Amire azonban nem lehet panaszunk az a játék kinézete. Nem mondom, hogy a The Cave lekörözi az élmezőnyt, azonban a Double Fine-nál tökéletesen el tudják találni azt a grafikai stílust, ami illik az adott játékhoz. A barlang belseje kicsit meseszerű, az elmosott élek pedig kicsit álomszerűvé varázsolják a helyszínt. A hab a tortán a karakterek egyedi környezetei, nagyon hangulatosak, nagyon szépek lettek és mindegyik tökéletesen illik az adott sztereotípiához. Hasonlóan kellemes lett a szereplők felépítése és animációja, nagyon jól néz ki, hogy a hét karakter hét különböző módon mozog és oldja meg a feladatokat. Igazán kár, hogy e mellé igencsak hullámzó képfrissítési értéket kapunk, azért annyira nem dolgoztatja meg a játék a hardvert, hogy ne tudjon stabil 60, de legalább 30 képkockát kiköhögni magából másodpercenként.

Nehéz igazságosan értékelni ezt a játékot. Ha valaki, hozzám hasonlóan egy újabb Ron Gilbert / Double Fine mesterművet várt, akkor, szintén hozzám hasonlóan, kissé keserű szájízzel fogja négy-öt óra múltán bámulni a stáblistát. Azonban lehet kicsit lejjebb is venni az elvárásokat és azt mondani, hogy “csak” egy új kalandjátékként próbáljuk szemlélni - így viszont ha nem is tökéletes, de határozottan kellemes és teljesen szokatlan élményben lehet részünk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

1 órája
1

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

10 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==