[Teszt] Monaco: What's Yours is Mine

Monaco: What's Yours is Mine

WarhawkLusztig Zsolt2013.05.07. 19:48

Kezdődhetne úgy ez a teszt, hogy leírom, mennyire vártam már egy jó lopakodós játékot, de nem így lesz. Nem így lesz, mert nem lenne igaz, azon egyszerű okból, hogy nem kifejezetten vagyok oda ezért a stílusért. Pontosítok: nem kifejezetten voltam oda értük, a stílus alapvetéseivel soha nem sikerült szinkronba kerülnöm. Annál is inkább a tavaly megjelent (és bűnösen elfelejtett) Mark of the Ninjaval, ami megmutatta, hogy nem kell órákig őrjárat-mintákat memorizálni és lábujjhegyen topogni a fal mellett. Helyette olyan fluid, olyan kényelmesen játszható lett, hogy a lopakodás nem feladat, inkább ajándék volt. Miért írom ezt? Azért, mert a Monaco, bár másik kamera pozíciót használva (oldalnézet helyett felülnézet) de nagyjából ugyanezt az élményt nyújtja.

Ácsi-ácsi, felülnézet? Nem számít ez csalásnak? Nos igen, alapvetően nem lenne túl szerencsés, vagy legalábbis túl bonyolult, ha belátnánk a teljes pályát (függetlenül attól, hogy így is lehet jó játékot összehozni - helló, Commandos!), így a Monacoban csak annyit látunk, amennyit a karakterünk is lát. Kicsit hasonlít az egész a nem is olyan rég bemutatott Teleglitchhez, a nem belátható pályarészeket (és ellenfeleket és kamerákat és érzékelőket) a fog of war sötét köde fedi, ha pedig már bejártuk őket, akkor az adott helyszín tervrajza lesz látható. Ez pedig azt jelenti, hogy nem ritka, hogy egyik sarkon belebukunk egy éppen arra járó őrbe - szerencsére ez nem jelenti azonnal a játék végét, sőt nagyon sokszor pontosan azt kell kihasználnunk, hogy észrevesznek, elkezdenek követni, így tudjuk őket elcsalni őrhelyükről.

A fentiek azt eredményezik, hogy a Monaconak teljesen más ritmusa lesz, mint amit egy ilyen stílusú játéktól elvárnánk. Kicsit olyan, mint a Pac-Man - erre talán még a pályák felépítése is rájátszik - dinamikusan kell visszavonulnunk, elbújnunk és támadnunk (mely támadás nem feltétlen jelent agresszív cselekedetet). Megállni, pihenni nem igazán lehet, vagy legalábbis nem igazán éri meg, cserébe viszont nem jelenti a játék végét ha a tervünkbe belerondít egy arra tévedt őrjárat, ellenkezőleg, ilyenkor vesz egy csavart a játék és lesz az egész egy nagyon pörgős, nagyon jól kezelhető macska-egér játékba fajul. Kicsit a Hotline Miami, keverve az Ocean's Elevennel.

Csavarjunk még egyet a dolgon: dobjuk be a képletbe azt, hogy a játék folyamán több, különböző képességekkel, erősségekkel rendelkező karaktert irányíthatunk. Az egyikük gyorsabban töri fel a zárakat, másikuk bármit meg tud hekkelni amin áram fut keresztül, megint másik nehezebben észrevehető, látja a pályán elhelyezkedő ellenfeleket vagy el tudja egyikük fejét csavarni (a szó átvitt és szó szoros értelmében). Nem nagy szám, mondhatnánk, a fent említett Commandosban is egy kisebb csapatot irányítottunk. Ja, viszont itt nincs csapat, valakit ki kell választatnunk és vele kell nekifutnunk az adott pályának. És ami nagyon durva: bárkit is választunk, a tucatnyi pálya mindegyike megoldható. Igaz másképp, más taktika kell hozzá, de meg lehet csinálni, nincs rossz választás.

A játék nagyjából két tucat pályája két fejezetre van osztva, mely két különböző szemszögből meséli el ugyanazt a történetet. Kicsit trükkös a dolog, ugyanis a második történet lényegében az elsővel megegyező pályákat tartalmazza, csak kicsit felkavarva és a nehézséget extrém módon felcsavarva. Viszont érdemes vállalni a kihívást (még akkor is, ha a második fejezet utolsó pályája még a fejlesztők szerint is brutálisan nehéz lett), mert a történet igen kellemes csavarokat tartalmaz.

És bár a különböző karakterek miatt többször is nekifuthatunk egy-egy pályának, hisz mindegyik karakterrel más és más élményben lesz részünk, én mégis azt javaslom, hogy ne egyedül kezdjünk bele, hanem ismerősökkel, lehetőleg egy eszközön játszva. A Monaco maximum négy játékost támogat online vagy egy tévé előtt ülve és higgyétek el, hatalmas élmény a haverokkal, vidám rikoltozások között kirabolni a tengerparti várost. A játékmenet ilyenkor magára ránt még egy réteget: a felszedhető tárgyak, fegyverek lőszert akkor kapnak, ha a pályán található kincsekből megfelelő mennyiséget összegyűjtünk. Ez egyjátékos módban nem probléma, minél többen vagyunk, annál kevesebb lesz az egy személyre eső kincsek száma, így kicsit egymás ellen is játszunk ilyenkor. Higgyetek nekem: az utóbbi időben nem láttam ennyire hangulatos, ennyire vidám, jól működő kooperatív módot, olyannyira, hogy érdemes az egyjátékos kampány után nekikezdeni, mert fordított esetben kifejezetten üresnek fogjuk érezni a pályákat fel-alá rohangáló társak nélkül.

A Monaco nem egy könnyű játék. Az első egy-két pálya után ugrik egy méreteset a nehézség és az ellenfelek könyörtelenek és okosak lesznek, nekünk pedig mindössze három életünk van egy-egy helyszín befejezéséhez (ráadásul amelyik karakterünk elhullik, azt az adott pályán már nem választhatjuk). De olyan tökéletes játékmenetet, olyan profin felépített pályákat, feladatokat és multiplayer módot kapunk, hogy a nagyobb kihívás csak a legritkább esetben fog frusztrálni - mindig pontosan tudjuk hol és mit rontottunk el és inkább nekikezdünk újra, minthogy ragequitet nyomjunk. Tavaly a Mark of the Ninja megmutatta, hogyan lehet kényelmes a lopakodás, a Monaco pedig megmutatta, hogyan lehet ez igazán könnyed és élvezetes feladat.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 órája
1

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==