[Próbakör] Kerbal Space Program

Kerbal Space Program

WarhawkLusztig Zsolt2013.06.01. 12:00

Az a helyzet, hogy a Kerbal Space Program elég szűken méri a tutorialokat, ez pedig azt eredményezi, hogy az ember gyorsan elvégzi őket, majd mivel azt hiszi, hogy mindent tud, így túlságosan is magabiztos lesz, ami ebben a szakmában - mármint az űrhajó építésben és irányításban - nagyjából egyenlő az öngyilkossággal. Semmi gond, én is így jártam, a tréningen elért sikereim hatására úgy döntöttem, hogy merjünk nagyot álmodni, megalakítottam a Kerbin Nemzeti Űrprogramot, majd becéloztam a bolygó két holdja közül a közelebbit. A tréning és kiterjedt űrhajós képzésem (mármint befejeztem a Strike Suit Zerot, de még a Birodalmat is térde kényszerítettem az X-Wingben) alapján úgy döntöttem, hogy nyers erőből oldom meg a dolgot. Fogtam egy pici kapszulát, beleültettem a rengeteg jelentkező egyikét, majd alátoltam annyi üzemanyagot, amennyit nem szégyelltem. Az egészet egy bikaerős hajtóművel fejeztem be és irány a kilövőállomás. Tolóerő a maximumra, hajtómű begyújt és... a hajó emelkedni kezdett!

A fejemben a bolygó népe vadul ünnepelt, a virtuális irányítóközpontban pezsgő durrant, ahogy a hajó egyre magasabbra emelkedett. Tíz kilométer, húsz, harminc, negyven! Az őrület a tetőfokára hágott, mikor az üzemanyag hirtelen kifogyott. A sebesség apránként csökkenni kezdett ahogy a gravitáció lassan legyűrte a lendületet, majd az emelkedés is negatívba kezdett fordulni. Próbáltam megcsavarni a hajót, filmekben látott módon csökkenteni a zuhanás szögét, csinálni BÁRMIT, de az a fránya fizika győzött, pergő-forgó fémgalacsinként zuhant tovább a hajóm. A kilövés után néhány perccel Bill Kerman pilóta a Nemzeti Űrprogram első áldozata lett, emléke örökké a szívünkben fog élni.

Én pedig valahol itt szerettem bele a játékba.

Oké, vissza a tervező asztalhoz, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy nekiálltam netes fórumokat és tutorialokat kutatni - azon kaptam magam, hogy csillagászati és fizikai fogalmakat tanulgatok. Kozmikus sebességek, apszisok, tolóerő vektorok - emlékszem, mennyire utáltam az egészet, mikor az iskolában tanították, most pedig gyermeki lelkesedéssel faltam az információt, hiszen a Program sikere múlt rajta! Néhány óra múlva az új információkkal felvértezve tértem vissza újra a tervezőasztalhoz, megtervezni a Kerbnyik-1 műholdat űrbe juttató hajót. Maga a hajóépítés rendkívül kényelmes, lényegében aki valaha játszott legóval, annak azonnal menni fog. A kihívás az, hogy a százhoz közelítő alkatrészből (mely az egyszerű üzemanyag tartálytól a hajtóműveken, strukturális kiegészítőkőn keresztül a radarokig terjed) olyan gépet rakjunk össze, mely tökéletes szinkronban van az adott tervünkkel - melyhez először magát a tervet kell meghatározni, itt nem lesz lehetőség menet közben változtatni. Csak körpályára akarsz valamit állítani? Vagy eljutni egy holdig, bolygóig? Netán landolni is rajta? Mindegyik feladathoz más és más hajóra lesz szükség.

Az első bukta szerénységre tanított, így első lépésként a Kerbin körüli pályát lőttem be, illetve a biztonságos visszaérkezést. Ehhez egy relatíve egyszerű hajó elegendő, egy műholdszerűség, tetejére csapni egy ejtőernyőt, aládugni megfelelő mennyiségű üzemanyagot, néhány szárnyat a stabil irányításhoz, elválasztó rendszereket az üres tartályok lelökéséhez és egy megfelelő hajtóművel koronázzuk meg az egészet, majd jöhetett újra a kilövés. A szívem a torkomban dobog, tolóerő a maximumra, hajtómű begyújt, hajó elindul. Eddig minden rendben, de eddig legutóbb is eljutottunk. Igen ám, de most már figyelem a hajó sebességét, megfelelően csökkentem azt - ne égessük feleslegesen az üzemanyagot, ha már a lendület visz. Majd tízezer méternél lassan megdöntöttem a gépet negyvenöt fokban kelet felé (kihasználva a bolygó forgását), tolóerőt a vissza a maximumra, átváltottam térkép nézetbe, megvártam míg az apszispont 100 km magasra emelkedik, majd lelőttem a hajtóművet, hagytam, hogy az egyre ritkább atmoszférában szépen repüljön a hajóm. Közben beállítottam egy pályára állító manővert a csúcspontra - a gép már jelezte is az irányítópanelen a szükséges irányt, hogy mennyi idő míg elérkezek a kijelölt pontra és hogy meddig kell hajtóanyagot égetnem, hogy a kívánt pályára álljak. Két perc, nem sok - oké, nincs gond, hidegvér! Apró mozdulatokkal elkezdtem irányba állítani a hajómat, itt már a légkör nem igazán befolyásolja a mozgást, cserébe viszont egy nagyobb lökés ellenállás híján vadul elkezdhető pörgetni a hajót. Ötven másodpercnél fixáltam az irányt, tizenötnél begyújtottam újra a hajtóművet, majd figyeltem a térképen, ahogy a hajóm pályája lassan tágult, néhány másodperccel később pedig a bolygó túloldalán összeért - a Kerbnyik körpályára állt!

Megmentettem a világot? Elhárítottam az apokalipszist? Megszereztem a hercegnőt? Nem, de abban a pillanatban én voltam a világ királya, megtudtam, mit érezhettek évtizedekkel korábban a NASA vagy a Roszkoszmosz tudósai, mikor először maradt odafent a felküldött acéltákolmány. Hát még mikor egy bolygó körüli kör után újra elvégeztem egy apró iránymódosítást, leválasztottam a műholdat, majd a légkörbe érve kinyitottam az ejtőernyőt és büszkeségtől dagadva szemléltem, ahogy piciny masinám lágyan a tengerbe csapódott.

És akkor megint megtörtént, a siker újra a fejembe szállt. Körpálya megvolt, irány - újra - a Mun! Vissza a tervezőasztalhoz, több üzemanyag, újabb részegységek, kilövés, pályára állás - ami elsőre rémisztő feladatnak tűnt, az másodszorra már nem kevésbé rémisztő, de egyre inkább rutinszerű mozzanat lett. Újra beálltam száz kilométerre, ledobtam az első fázist, becéloztam a holdat és elindultam. Talán nem lesz meglepő az eredmény: a Kerbnyik-2 azóta már valahol a naprendszer szélénél járhat. Emlékeztek, mikor az Eliteben csak elindultunk az adott bolygó felé és előbb-utóbb odaértünk? Hát itt nem, így jöhettek az újabb leírások, tippek, új fogalmak és számítások. Ezen a ponton azonban történetünk véget ér, ugyanis valahol itt tartok most. Tisztában vagyok a bolygóközi utazás alapjaival, de úgy érzem, hogy a Kerbnyik széria bőven két számjegyű lesz, mikor az elsőnek sikerül majd pályára állnia.

És mit hozhat még a jövő? Rengeteg mindent! Bár a program még bőven fejlesztés alatt van (legjobb példa: egyelőre a sztori mód nincs is benne, csak a sandbox működik - nem mintha az nem biztosítana kihívást nagyjából egy életre), már most is csak a saját fantáziánk szabhat gátat kalandjainknak. Űrállomást akarsz építeni? Megteheted. Le akarsz jutni egy hold vagy bolygó felszínére? Nyugodtan. Űrhajó helyett inkább űrsiklót építenél? Hajrá. A játék perzisztens univerzumot biztosít, azaz ha akarod, egyszerre több építményed is úton lehet - nincs is jobb móka, mint kerülgetni a saját űrszemetünket felszállás közben. Ha pedig ez nem elég, már most is rengeteg felhasználói mod áll rendelkezésre az új effektektől a különböző segítségeket keresztül a komplett gépekig. És hogy mi várható a jövőben? Rengeteg dolog, különálló missziók, pilóták tréningezési lehetősége, fejlesztési lehetőségek, bányászás, vagy a fizikai motor turbózása szél és turbulencia hatásokkal, grafikai fejlesztések és még folytathatnám. Viszont már most is egy fekete lyuk a játék, elképesztő mértékben szívja magába az ember szabadidejét. Ha csak egy kicsit is kedveled az űrkutatást, a Kerbal Space Program lesz az a játék, amit mindenképp ki kell próbálnod.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

23 órája
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

1 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

1 napja
2

Heti megjelenések

1 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

3 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

3 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

4 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

4 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

4 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

5 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

6 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

6 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

7 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

7 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

7 napja
73

Heti megjelenések

8 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

2025.06.14.
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

2025.06.14.

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

2025.06.13.
2