[Teszt] Control

Control

siklaraSimon Klára2019.09.01. 21:30

Aki játszott a Remedy olyan legendás korábbi játékaival, mint a Max Payne vagy az Alan Wake, jól tudja, hogy Sam Lake és a (most már csak kb. 50%-ban) finnek nagy varázslók, a vegyesebb megítélésű Quantum Break pedig bizonyítja, hogy a vad kísérletezéstől sem riadnak vissza. A szokványosnak legkevésbé sem nevezhető címek nyomán jár az azok főbb jellegzetességeit egyesítő Control, amely ugyanakkor az espooi csapat legőrültebb és minden eddiginél kiforrottabb külső nézetes akciójátéka.

Jesse Faden egy szép napon besétál a megmagyarázhatatlan jelenségeket kutató Federal Bureau of Control manhattani főhadiszállására, ahol felvesz egy halott csóka mellől egy beszélő fegyvert, és máris ő a titkos kormányszervezet új vezetője. A brutalista stílusú, retró berendezésű irodáival és laborjaival hidegháborús korszakot idéző Oldest House az átlag halandó számára láthatatlan, az emberfeletti képességekkel bíró fiatal nő azonban a játékos előtt ugyanúgy apránként fedi fel múltját és célját, amely ide vezette, mint újdonsült beosztottjai előtt. Aligha véletlen, hogy érkezésekor a masszív betonfalak közt épp elszabadul a pokol: egy általa Hissnek elnevezett rejtélyes entitás vírusként fertőzi meg és változtatja élettelen bábjaivá a bent tartózkodó alkalmazottakat. A halott csókáról hamarosan kiderül, hogy elődünk az igazgatói székben, Zachariah Trench, akinek üzeneteit halála után ugyanúgy egy piros tárcsás telefonon keresztül hallgathatjuk meg, mint a rébuszokban beszélő és egy fejtetőre állított szürke piramisként megjelenő titokzatos Bizottságét. Ez persze csak a jéghegy csúcsa, mert a későbbiekben találkozhatunk gyilkos hűtőszekrénnyel, osztódással szaporodó órával, ugató gumikacsával, füstölgő babakocsival, és sok más nem evilági borzalommal.

Tudom, mire gondoltok, de az írók kábszi helyett saját korábbi játékaikból, a New Weird irodalmi műfajból, az amerikai folklórból, az X-aktákból, és legfőképp az SCP Foundationről merítettek ihletet. A zseniálisan elborult ötleteket felvonultató és azokat gyakran játékmenetbe építő írás akkor remekel igazán, ha nem csak a kötelező átvezetőket követjük figyelemmel, hanem elolvassuk és meghallgatjuk a rejtélyeket őrző épület különböző részlegein megtalálható leveleket, feljegyzéseket, videókat és hangfelvételeket is. Bár a magában beszélő, paranormális jelenségek terén meglepően jártas és új szerepkörébe gyorsan beletanuló Jesse személyes története is tartogat izgalmas csavarokat, az igazi főszereplő egyértelműen a kívül felhőkarcoló, belül szürreális világokat rejtő Oldest House. Ezt a betonlabirintust lehetetlen méreteivel, roppant tereit drasztikusan megváltoztató kontrollpontjaival, asztrálsíkra nyíló bejárataival, hét lakat alatt őrzött, öntudatra ébredt hétköznapi tárgyaival és számtalan furcsaságával sosem akarod majd elhagyni.

Na de mit lehet itt csinálni? Eleinte leginkább csak lövöldözni, ám ahogy egyre mélyebbre hatolunk a komplexumba egy hibbantnak tűnő finn gondnok és néhány túlélő segítségével, úgy gyarapodik az eszköztárunk. Erőtárgyak (Objects of Power) felkutatásával olyan képességeket nyithatunk meg, mint a tárgyak és ellenfelek dobálását lehetővé tevő telekinézis, a tereptárgyakból és törmelékből emelhető pajzs, az ellenfelek irányítása, és nem utolsósorban a levitálás. Amíg az efféle „varázslatok” durrogtatásához szükséges energiaszintünk visszatöltődik, előkaphatjuk az ötféle alakot ölteni képes Service Weapont, amely a tár kiűrítése esetén mágikusan regenerálja a lőszerét. A pisztolynak, puskának, gépfegyvernek stb. megfeleltethető fegyveralakokat a képességekhez hasonlóan fokozatosan nyitjuk meg és fejleszthetjük, de fegyverünket és Jesset különféle bónuszokat adó modokkal is felturbózhatjuk, hogy mindig az adott szituációhoz igazodva oszlassunk tömeget vagy irtsunk (opcionális) bosst.

A gyakran elképesztő pusztítással járó teremtisztogatások során hamar megtanuljuk, hogy a folyamatos mozgás és kitérés elengedhetetlen, és ha átmenetileg épp nem tudunk több irattartó szekrényt, CRT monitort vagy íróasztalt az ellenfeleinkhez vágni, akkor jön a lövöldözés, majd megint a dobálás, és így tovább. Idővel egyre jobban tudjuk ötvözni a képességeket és ráérzünk, mikor érdemes a levegőben cikázva lövöldözni, vagy a brutális létszámfölényt ellensúlyozandó a legyengített ellenfeleket magunk mellé állítani. A korai harcok olykor frusztráló nehézségét lassanként felváltja a mámorító hatalom érzése, Jesse törékenysége miatt azonban a legegyszerűbbnek tűnő összecsapások is bármikor végződhetnek game overrel, ezért nem kell unalomba fulladó félisten szindrómától sem tartani. És hát legyünk őszinték:

melyikünk nem akart még repkedni és tárgyakat (mások arcába) reptetni, vagy egy saját munkahelyére emlékeztető irodát füstölgő romhalmazzá változtatni?

A Controlban mindezt megtehetjük, és ha már egyszer így hívják a játékot, érdemes tudnotok, hogy a remek irányításnak hála valóban mi irányítunk mind egér és billentyűzet, mind kontroller használata esetén.

Ez a rendkívül minimalista, ám a környezetet ügyesen kihasználva és a képességeket megfelelően kombinálva elképesztő mélységeket rejtő harcdizájn a Control játékmenetének legerősebb oszlopa. A másik a Remedy korábbi játékaira egyáltalán nem jellemző metroidvania jelleg, amely az Oldest House összekapcsolódó szektorainak minden titkos zugra kiterjedő felfedezését bizonyos képességek vagy a kellően magas szintű jogosultság meglétéhez köti. A nem túl felhasználóbarát térkép helyett érdemes az épületben található táblákra hagyatkozni, valamint észben tartani, hogy bár sok helyszín és útvonal látszólag kezdettől fogva elérhető, sokat csak az endgame környékén tudjuk majd felfedezni, az elzárt területek többsége pedig valamelyik misszió során nyílik meg. A mellékküldetéseket egyébként még véletlenül se hanyagoljuk el, mert az őrület egészen csodálatos szintjeire juttatnak el, és ezekre a színes kitérőkre szükség is van, máskülönben egyhangúvá válhat a gyakran újratermelődő „piros zombik” ritkítása.

Technikai szempontból egyfelől lehengerlő a Control, és egyike az Nvidia Ray Tracing támogatással rendelkező, valósághű bevilágításra, árnyékokra, tükröződésre és sok másra kiható technológiát kihasználó kevés játéknak, másfelől az alapkonzolokon ritka ergya teljesítményt nyújt. Jómagam egy közel ötéves PC-n futottam neki a hét elején még egy GeForce GTX 960-as kártyával, így megtapasztaltam, milyen lehet az alap PS4 és Xbox One tulajok játékélménye az időnként 20 alá zuhanó FPS-számmal (nem jó). Cserébe a remek pályadizájnnak és a karakteres látványvilágnak hála még közepes beállításokkal is piszok mutatós az amúgy erősen döcögős játék. A hét közepén aztán váltottam egy GTX 1660 Ti kártyára és zongorázni lehet a különbséget. Igazából nincs min csodálkozni, hiszen a Max Payne-ekből visszatérő végletekig pusztítható környezetet generáció végi színvonalon valósították meg, a ripityára törhető, anyagtól függően eltérően viselkedő tereptárgyak fizikája elképesztő erőforrásokat emészthet fel, és akkor még nem robbant semmi.

A saját fejlesztésű Northlight motor egészen boszorkányos dolgokra képes, ha alá tudjuk pakolni a megfelelő vasat, az animációk, mo-cap és színészi alakítások pedig a Remedytől megszokott csúcsminőséget képviselik, de nem ezek, hanem zavarbaejtő bizarrsága miatt fogunk emlékezni a Controlra. Visszatérnek a Remedys toposzok és nagy kérdések: mi van a falon a poszter mögött és a képek belsejében, léteznek-e párhuzamos dimenziók és alternatív valóságok, mi van a tükör túloldalán, és mi történne, ha akaratunkon kívül ruháznánk fel egy közönséges műfenyőt természetfeletti kvalitásokkal? Figyelmesebbek skandináv kulturális ismereteket is magukra szedhetnek, például hogy a finnek számára az erdei kabinban sörivással és szaunázással töltött szabadság szent és sérthetetlen, perkele. Most is jelen vannak az elmaradhatatlan szimbólumok és áthallások, van morbid humorú értelmezhetetlen tévésorozat, no meg Alan Waket idéző „betépek a pszichedelikus látványtól és eszelősen vihogva kinyírom a hullámokban rám törő ellenfeleket, miközben üvölt a Poets of the Fall zenéje” akcióorgia.

Nehéz zárógondolatokat megfogalmazni egy ennyire beskatulyázhatatlan játékról, amelynek legteljesebb élvezetéhez talán az sem hátrány, ha az ember a Remedy munkásságának elfogult rajongója, az azonban biztos, hogy a Control az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb akció-kalandja. Elvárások és előismeretek nélkül beleugrani legalább akkora élmény lehet, mint annak tudatában belépni az Oldest House-ba, hogy a misztikummal átitatott valóság és a szürrealitás minden eddiginél kiszámíthatatlanabb módon fog a szemünk előtt összemosódni. Ja és azt mondtam már, hogy tudsz benne repülni, megtanulhatsz belőle finnül káromkodni és lebegő irodabútorral verhetsz agyon életre kelt tárgyakat és idegen dimenzióból érkezett testrablókat?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19