[Teszt] Company of Heroes 3

Company of Heroes 3

LotharFuchs Róbert2023.02.21. 22:00

A második világháborús RTS-ek felhozatalában mindig is kiemelkedő helye volt a Company of Heroes szériának. Sokszínű egységrepertoár, dinamikus fedezékrendszer, gondosan szerkesztett pályák, népszerű multiplayer, valamint a "fog of war", mint mechanika kiváló alkalmazása fémjelezte a sorozatot. Sokat kellett várni, de a Relic Entertainment végre előállt a folytatással, ami a jelek szerint tanult Warhammer testvérének, a Dawn of War III hibáiból.

A két kampány leosztása természetesen nem más, mint egy a szövetségesek szemszögéből, egy pedig a tengelyhatalmakéból. Azonban aszimmetrikusan. Az előbbiben Olaszország felszabadítása a cél, ahol a küldetések között egy nagytérképes részen makromenedzsment is szükséges. Nem lett túlbonyolítva, de ahhoz bőven elég, hogy eldöntsük, milyen század, milyen irányban, milyen támogatással harcoljon. Tapasztalati pontok és nyersanyag fejében továbbfejleszthetőek, és bár van átfedés a képességek halmaza között, rengeteg egyedi, a harctéren is hasznosítható, aktív és passzív tulajdonság egyaránt helyet kapott. Ezt tetézi még a három tábornok (amerikai, brit, és a partizán olasz) kegyeiért teljesíthető mellékküldetésekért járó extrák, valamint a légi és vízi egységek támogató képességei. Mindent összeadva - ha jól játsszuk a kártyáinkat -, már a kampány első negyedében is egy impresszív arzenál állhat rendelkezésére. A homokozó jellege miatt a megírt küldetések mellett skirmish darabokkal hígították fel a hadjáratot. Érthető, alapvetően nincs is gond ezzel, de miután ez a rendszer (szerencsére) inkább szól a számtalan lehetőség használatáról, mintsem a limitációkhoz való alkalmazkodásról, a skirmish pályákon néhány eszközzel röhejesen nagy előnyre lehet szert tenni az AI-val szemben. És ha már szóba került a nehézség, mint olyan: négy fokozat van, ami kampány közben nem állítható. Érdemi kihívás a harmadiktól felfelé várható, vagyis aki ki akarja élvezni a fog of war, a fedezékrendszer, és a kő-papír-olló egységekből adódó mechanizmus valódi szépségeit, annak nem szabad szégyenlősködnie a nehézségi csúszka beállításakor.

Ezzel szemben a tengelyhatalom észak-afrikai kampánya lineáris, átvezetőkkel szabdalt, erős marokkal narrált kivitelezésű darab. A témából fakadóan nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom, hogy a híres / hírhedt Erwin Rommel, avagy a Sivatagi Róka és páncélos divíziója megkerülhetetlen szereplője a történetnek. Ravaszkodásból pedig nincs hiány: mentes minden, a fentebb említett olasz kampány stratégiai opcióitól, a hangsúly a szűkös(ebb) erőforrásokkal való taktikázásra került. 27 óra játékidő után, mindkét kampány vége felé járva nyugodtan kijelenthetem, hogy bár nagyban különböznek egymástól, mindkettő élvezetes.

Nem lehet elmenni azonban amellett, hogy a Relic Entertainment anno mekkora bakot lőtt a játékmenetben hasonló Dawn of War III-mal. Az egyik fő probléma az volt, hogy a terep és fedezékrendszer nem változott dinamikusan. Örömmel láttam, hogy tanultak a hibából: lényegében minden tereptárgy eltüntethető, ha elég nagy kaliberrel esünk neki, ahogy az utánuk maradó kráterek is fedezéket nyújtanak, ahogy annak lennie kell. Vizuálisan is pazar, ahogy a kerítések, sövények, épületek amortizálódnak a fegyvertűztől, de talán ennél is fontosabb, hogy a jelenségnek most már (újra) játékmechanikai súlya van. Multiplayerre és skirmishre 14 darab térkép jutott, ami kezdésnek nem rossz. Egy másik üdvözölt újítás, ami már az egész zsánerhez képest nagy előrelépés: a láncparancsok rendszere érdemi kivitelezést kapott. Ez olyasvalami, amit a legtöbb RTS mostohagyerekként kezel, és csak fapados módon működik, ha egyáltalán. De nem itt! Mivel a csata (egyjátékos módban) bármikor megállítható, ezért fontos, hogy az ekkor kiosztott parancsok jól átláthatóak és variálhatóak legyenek. Ez most sikerült is.

Akkor minden rendben a Company of Heroes 3-mal? Majdnem. Már régóta mondom, és most újra kénytelen vagyok: az AI csalás, vagy a meglepetés ereje nélkül nem tud igazán komoly fejtörést okozni. Ez elsősorban a kor limitációja, ami alól a tesztalany sem kivétel. Épp ezért a megrendezett pályák tudnak csak igazán izgalmasak lenni, az egyenlő körülményekkel operáló skirmishben továbbra is komoly hátrányban van a mesterséges intelligencia. Sajnos azt sem tudom megmondani, hogy az amúgy multiplayerben kifejezetten erős sorozat ezúttal hogy fog vizsgázni. A jóslatom az, hogy a sok egység és képesség nehezen kiegyenlíthető balanszt fog mutatni a megjelenés utáni első hetekben, vagy épp hónapokban. Hibákból sem volt hiány, melyek közül akadt néhány kellemetlenebb példány is: beragadó egységek, vagy olykor (ha ritkán is, de) akár küldetések is. A szövetséges kampány stratégiai kezelőfelülete néhol elég suta, ahogy a performansz sem a legacélosabb ebben az amúgy alkalmi fázisban.

Ám ez minden negatívum, ami feltűnt, és ez kevés ahhoz, hogy elvegye a Company of Heroes 3 érdemeit. Bölcsen megtartott mindent, amiért a sorozatot szeretni lehetett, néhány eleme továbbfejlődött, ugyanakkor épp elég újdonságot is bevállalt ahhoz, hogy ne érződjön rókabőrnek. A kompánia büszke lehet a legújabb tagjára!

Platform: PC (tesztelt), PS5, Xbox Series X/S Kiadó / Fejlesztő: SEGA / Relic Entertainment Megjelenés: 2023. február 23. Ár: 60€ (Kb. 23000 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

20 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

22 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3