[Teszt] Brothers: A Tale of Two Sons

Brothers: A Tale of Two Sons

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.08.24. 10:00

Vannak játékok, amelyek egész egyszerűen nem akarnak többet, csak megfogni a gazdájuk kezét, megkérni őket, hogy dőljenek hátra, lazuljanak el, véletlenül se erőltessék meg magukat, és élvezzék az utazást, tart ameddig tart. Ezek rendszerint aztán nyernek is mindenféle év játéka díjakat, akik pedig az interaktivitást hiányolják belőlük, azok puffoghatnak, hogy milyen jogon kerültek egyáltalán egy kalapba a többi indulóval.

A Brothers könnyen lehet, hogy nem fog sok év játéka díjat nyerni. Ennek az oka rendkívül egyszerű: a filmszerű, “utazós” címek kedvelőinek túl interaktív, a kemény magnak mégis nevetségesen könnyű, szinte minden kihívást nélkülöz. Nyilván azért ennyire nem könnyű két szék közé esni a Summer of Arcade nyitócímeként (arról nem is beszélve, hogy az exkluzivitás ezúttal csak néhány hetes, a cikk megjelenésekor nyakunkon van már a PC és PS3 verzió megjelenése is), de az biztos, hogy a svéd Starbreeze kétségkívül művészi alkotása annyira bátor vállalkozás, hogy csoda, hogy megjelenésére bármely producer rábólintott.

Az alapfelütés akár vékonyra rágott csont, korábban ezerszer megélt klisé is lehetne: adott két szereplő - egy fiú testvérpár -, akiknek egymást segítve kell boldogulniuk a veszélyes nagyvilágban. Korábban láttunk már olyan címeket, ahol a főszereplő páros kapcsolata a kiegyensúlyozatlanságra, az egyik fél elesettségére épült, más esetben a résztvevők eszközkészlete pontosan kiegészítette egymást, ahol az egyik elakadt, ott a másik kezében volt a megoldás kulcsa és vice versa. A kooperatív játékmódok előretörése pedig természetszerűleg hozta létre azokat a szereplő-klónokat, akik bár máshogy néztek ki, ugyanazt tudták, mint a társuk. A Brothers ugyan merít a fenti ideáltípusokból, de mégis képes egy teljesen más, tulajdonképpen egyedi megoldással előállni, amelynek az a lényege, hogy a résztvevő testvéreket egy időben irányítjuk mi magunk a két stick és a ravaszgombok segítségével. Lehetetlenül furcsa az első percben, de zseniálisan egyszerűvé válik negyed óra után ez a sajátos működés, és ha nagyon nem megy, akkor természetesen leállhatunk egyikükkel vagy másikukkal, még ha túl messzire nem is távolodhatnak el egymástól a testvérek.

Ha a műfajt szeretnénk belőni, nincs nehéz dolgunk, körülbelül fele-fele arányban váltakoznak az ügyességi platform-elemek és a logikai feladványok, de mivel a két szereplőnek minden esetben bele kell férnie egy képernyőbe, ezért egyik feladat komplexitása sem túlzottan magas, ha pedig valamit mégis elrontunk, nem történik semmi, nekifuthatunk újból, ugyanonnan. Meghalni ugyanis nem lehet, a világot benépesítő lények nagy része nem ellenségesen viseltetik az irányunkba, sokkal inkább segítőkészen. A kisszámú bossharcot sem erővel, hanem ésszel fogjuk megvívni, minden esetben van egy olyan cselekvés, amivel túljárhatunk az ellenfelek eszén. Több oka van annak, hogy a már-már valószínűtlen könnyűség ellenére sem érződnek ócskának a feladványok. A legfontosabb, hogy soha nem tolnak semmit feleslegesen az arcunkba. Az első percben kirakják a képernyőre a két használandó stick és ravaszgomb képét, majd soha többé egy rásegítéssel sem fogunk találkozni. Ha forgatni kell valamit, akkor nem lesz kint a pörgő ikon, nincsenek quick time eventek, soha semminél nincs kiírva, hogy mit lehet vele csinálni, vagy hogy egyáltalán végezhető-e vele interakció. Mindent az elejétől kezdve magunknak kell felfedezni, és mindennel bepróbálkozni. Ettől sokkal élettelibbé válik a világ, a szereplők nem csak általunk mozgatott bábok, hanem valódi szereplők, a történések résztvevői lesznek. A másik fontos szempont, amiért a legkönnyebb próbatétel sem válik nevetségessé, az a tény, hogy mindenről érezzük, hogy a helyén van. Nincsenek oda nem illő tárgyak, a kihívás kedvéért letett öncélú, designerek izzadtságszagától bűzlő puzzle-elemek, és a könnyed ugrándozást mindig megszakítja egy-egy wtf-pillanat. Van, hogy vígan ugrabugrálunk perceken keresztül egy óriással a hegy tetejére, aki a következő pillanatban váratlanul ugrik egy fejest a mélybe, de a kecskék hátán történő megvadult lovaglás is emlékezetes történés. Nem szívesen lőnék el sokat, mindenki élje át maga ezeket.

A történet, a világ és a benne szereplő feladatok tehát tökéletes összhangban vannak, a hangulatot pedig külön emeli, hogy mindenki idegen nyelven beszél, tehát nem értünk a párbeszédekből semmit. A hagyományos narrációs eszközök tudatos mellőzése külön segít abban, hogy ne arra figyeljünk, hogy ki mit mond, hanem a szereplők gesztusaira, a hanghordozásukra, a testbeszédre és a környezetre koncentrálhassunk. De ez nem csak segítség, ugyanis a játékostól is több odafigyelésre van szükség, arról nem is beszélve, hogy az audiovizuális elemek szerepe még inkább felértékelődik. Na nem mintha nem tátanánk enélkül is a szánkat. A komolyzenei alapok a saját szubjektív véleményem szerint a videojáték történelem egyik legjobb soundtrackjévé állnak össze, a gyakran elnagyolt arányokkal dolgozó tájak a Team Ico játékait idézik (nem csak a játéktér, hanem a gigantikus háttér is egy mesélő vászon) néhol kis God of War beütéssel, a világot benépesítő lények pedig olyannyira varázslatosak, hogy nélkülük nem is működne a koncepció. Itt-ott nagyon közel áll a Brothers ahhoz, hogy a művészeti tartalmát tekintve egy mindenhonnan ihletet merítő fantasy-katyvasz legyen, mégis végig képes az ízléses - és pozitív emlékeket maga után hagyó - oldalon maradni.

Az egyszemélyes kooperativitás koncepciója végig stabil marad, sőt, a három órás játékidő végén kezdjük azt érezni, hogy na most már akkor jöhetne újabb tíz órányi utazás. És ez nem csak a világ, hanem a két testvér lassan kibontakozó személyisége miatt is így van. Kettejük különbözősége nem merül ki abban, hogy az egyik tud úszni, a másik nem, az egyik átfér kis helyeken, a nagyobb nem, hanem pl. a kicsi szemtelenségéből adódóan a felkelthetetlen őrt is simán lelocsolja egy vödör vízzel, ugyanakkor a kiszabadított lánynak az idősebbik kezdi el tenni a szépet. A játék a cselekedeteinktől függően is képes élénkebbé válni, érdemes minden helyzetben külön próbát tenni mindkettejükkel, hátha egy olyan interakciót sikerül elkapni, ami a végigjátszást nem, az élményt mégis befolyásolja.

Aki a fentiek alapján azt gondolná, hogy a Brothers helye a Journey-k és Dear Estherek között van a digitális játékoknak fenntartott virtuális polcon, annak csak félig van igaza. Ugyan a könnyű befogadhatóság - és az ennek köszönhetően borítékolható kazuár célközönség - közös bennük, a Starbreeze próbálkozása korántsem valamilyen útkeresés vagy bátor kísérlet, esetleg hazárdírozás, hanem tudatosan, zseniálisan összerakott remekmű. Viszont nem lehet elégszer leírni, hogy annyira rövid és könnyű, hogy hiába a sokkoló befejezés (nem feltétlenül a drámai csúcspontra gondolok, az végig benne volt a levegőben, hanem a prológus záró képsoraira), kínzó, fájdalmas hiányérzetet hagy maga után, bármennyire is kerek egész. És nem azért rövid, mert egy letölthető címnél nem elfogadható a három órányi tartalom, hanem azért, mert ezt a minőséget nagyobb dózisban is elviselnénk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

16 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

23 órája
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==