[Teszt] Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

LotharFuchs Róbert2013.09.02. 17:25

Néhány évvel ezelőtt a Paradox Interactive egyet jelentett a relatíve alacsony költségvetésű PC-s rétegjátékokkal. Addig ügyeskedett ezen a talpalatnyi földön, míg az AAA és indie dimenzió közötti űrt be nem töltötte. Ma már szinte az egyetlen érdembeli mentsvára olyan (főleg stratégiai) játékok számára, melyek nem lettek a mainstream „áramvonalasításnak” nevezett ámokfutásnak áldozatai. Jó példa erre a Crusader Kings, vagy épp a teszt tárgyát is képező Europa Universalis sorozat.

Ha a két imént említett testvérszériáról beszélünk, akkor tovább szűkíthető a kör: körökre osztott, történelem / politika szimulátor. Már a koncepció maga sem nevezhető pop témának, amit tovább mélyít az összetett játékmechanika és a kismillió lehetőség, mely önmagában hordozza a sokszoros kudarcot a játékos részéről. És ez a lényeg: a Europa Universalis nem játssza meg magát, a már így is csak szubkultúrának nevezhető stratégia táborát is meg fogja osztani nehézsége miatt.

De hogy magáról a játékról is legyen szó. Az 1400-as évektől kezdve egészen az 1800-asig bújhatunk bele számtalan (körülbelül száz) nép bőrébe. A név ne tévesszen meg senkit: bár minden érának vannak játékra ajánlott nemzetei, ettől függetlenül a francia forradalom idején is választhatunk afrikai hatalmat, ahogy ázsiait, de akár oroszt is (természetesen a magyar sem maradt ki). Az egész Föld egy nagy játszótér, ilyen szempontból szinte nincsenek is korlátai. Ugyanígy azt is nehéz lenne felsorolni, hogy hány játékmechanika faktorral operál: csak a diplomácia annyi funkcióval rendelkezik, ami szó szerint ki sem fér a képernyőre. És ezen kívül még ott az adminisztráció, hadviselés, személyes intrikák és tragédiák, gazdaság, tudomány, stabilitás, (bal)szerencse, vagy vallás.

Ezt szorozd be a Föld összes népével (legalábbis az adott században), és máris egy olyan egyenlet rajzolódik ki, aminek megoldását előbb-utóbb minden stratéga feladja. Bölcsebb, ha beletörődik, hogy az élet ilyen, és felkészül a legrosszabbra, miközben reménykedik a legjobban... ahogy az életben is. A tutorial ugyan bemutatja az alapokat, de arra semmi sem fog felkészíteni, ami utána következik. Csinálhatsz mindent papírforma szerint, valaki pár év után úgyis felrúgja az asztalt, és akkor kezdődik az igazi móka. Vagyis a gondos tervezés, vagy a bevett formulák alkalmazása önmagában nem elég a sikerhez, az alkalmazkodókészség és a problémamegoldás legalább annyit nyom a latba, ha nem többet.

Mostanra talán mindenkinek tiszta, hogy az Europa Universalis IV egy bonyolult és nehéz játék. Ez alapvetően nem baj, hisz ahogy korábban is mondtam, mindig is rétegjáték volt, és erre szemmel láthatóan büszke is. Tehát mi az, ami ezt elronthatja? A rossz megvalósítás, vagy kezelhetőség. Azonban itt sincs szégyellnivalója. A kezelőfelület elsőre zsúfoltnak tűnhet (és hogy a fenébe ne lenne az, amikor ennyi változóval számol), ám kis gyakorlat után kiderül, hogy minden a helyén van. Többször is jártam úgy, hogy szükségem volt egy-egy funkcióra, de mielőtt utána néztem volna, megpróbáltam zsigerből elérni egy kattintással, és láss csodát, a fejlesztők gondoltak rá. Vagyis akik játszottak már stratégiai címekkel, ösztönösen rá fognak érezni az irányítására. Tekintve, hogy egy bonyolult játékról beszélünk, ez különösen nagy érdem.

A kivitelezés többi aspektusa is csak fejlődött, de az utóbbi részek ismerete nélkül is elismerésre méltó. A zene hangulatos és autentikus, történelmileg többé-kevésbé hű, és ez utóbbi is „csak” egy be- és kikapcsolható opció, grafikailag pedig a hatféle módon ábrázolható világtérkép elégít ki minden igényt, mind funkcióban, mind látványban. Legalábbis azokat, amelyek a zsánerben elvárhatóak. Mindehhez társul az a nem elhanyagolható tény, hogy táblás játék mivolta végett alacsony a gépigénye. Azt azonban nem árt megjegyezni, hogy sokat tölt, főleg pár száz év után, vagyis lehetőség szerint érdemes SSD-re telepíteni.

Mindent összevetve az Europa Universalis IV olyan, mint egy előkelő nő. Elegáns, művelt, kifinomult, akinek társaságában minimum egy több évtizedes konyak és minőségi szivar dukál. Türelem kell hozzá, nem egy egyéjszakás kaland, ahogy a politikai és stratégiai érzék sem árt hozzá. Leginkább azoknak tudnám ajánlani, akik kiábrándultak a Civilization egyre halványuló kihívásaiból, és vágynak inkább arra, hogy a régi szép időkben ismeretes komplexitás tegye őket próbára.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 órája
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

15 órája

Heti megjelenések

17 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

1 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

3 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

6 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

7 napja
13

Heti megjelenések

8 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==