[Teszt] Lost Planet 3

Lost Planet 3

mcmackoGéczy Attila2013.09.05. 18:22

Emlékszem, hogy a jelenlegi generáció beköszöntével habzsoltuk azokat a címeket, amelyek léptékben, vizualitásban, élményszinten újat tudtak nyújtani. A Capcom Lost Planet játéka különleges darab volt, hiszen oldschool akciót kaptunk árkád köntösben, és olyan látványvilágot-atmoszférát, amire addig nem nagyon volt példa. Hat-hét év alatt persze nagyot fordult a világ, a generáció végén járva a Capcom pedig nagy sorozatait szervezi ki nyugati fejlesztőknek. A Lost Planet harmadik részénél az atmoszféra húzóereje maradt, de a játékmenet és a belső gépezet igencsak át lett alakítva. Kellett ez? És akkor még a másik nagy kérdésről szó sem esett: vajon képes a korábbi munkái alapján bit-hentesnek kikiáltott Spark Unlimited felülkerekedni a saját gyengeségein és egy tisztességes LP folytatást letenni az asztalra? Eláruljuk a titkot: részben igen, részben sajnos nem.

Főhősünk Jim Peyton jómunkásember. Szerető férj és apa, aki azért utazik az E.D.N. III-ra, hogy a családot anyagi szempontból támogassa. A fagyos bolygó még nem abban a formában létezik, ahogy mi ismerjük korábbról: a terraformálás és a T-energia kiszipolyozása előtt vagyunk évekkel, az Akridok (a sci-fi sztori csúnya bogárformájú szörnyei) viszont vígan élnek és virulnak a háborítatlan környezetükben. Jim-et először rutinfeladatokkal bízzák meg a NEVEC munkatársai („menj el ide, javítsd meg azt, majd gyere haza épségben”), később azonban egy konspirációs forgatagba csöppenünk bele, ami természetesen jóval mélyebbre húzza Jimet a bolygó jégbörtönében, mint ahogyan azt ő eredetileg tervezte.

A játékmenet tekintetében néhány dolog ismerősként köszön ránk vissza, de leginkább újdonságokkal és teljesen áttervezett mechanikával fogjuk magunkat szembetalálni. Éppen ezért, aki úgy esik neki az LP3-nak, mint a korábbi két epizód folytatásának, az nagyot fog koppanni. A gyalogos/lövöldözős és a mech-lovas RIG szakaszok felváltva követik egymást, a kvázi nyitottnak tűnő világban pedig többször fogunk ide-oda kolbászolni, akár újra-újralátogatva egyes pályarészeket. Jim nem csak az épp aktuális főküldetéseken dolgozik, hanem külön kéréseket is teljesíthet mini-questek formájában. A T-energia szerepe is megváltozott. A kihűlést megakadályozó szer űző-hajtó szerepe megszűnt, helyette fizetőeszköz lett a már-már misztikus erővel bíró energiaforrásból. Miközben a környezet nehézségeivel küzdünk, persze a narancslötyit vérző akridok seregeit is irtani kell a jó öreg „lődd a világító gócait” módszerrel. És hát nem csak a bogarak fordulnak ellenünk a sztori során, de erre gondolom mindenki jó előre rájött, aki valaha is látott már tíz-tizenöt percet valamelyik korábbi kiadásból.

„Viszonylag ígéretes a felállás, de mégis hol lehet akkor elcsúszni?” - kérdezheti joggal az olvasó. Nos a Lost Planet 3 legfőbb hiányossága az, hogy bár egész korrektül csinálja, amit kell, a forgatókönyvíró és a rendező elfelejtett ritmust dirigálni a dolgok alá, és az egész játék ténylegesen „melóssá”, helyenként (urambocsá) unalmassá válik. Furcsa ez egy olyan programnál, amely még metroidvania-s elemeket és fejlesztéseket is megpróbál bevetni a figyelem fenntartása érdekében, de valahogy most sem érzünk túl nagy késztetést a részletes felderítéshez. (Hello, Darksiders 2!) A lapos dramaturgiához hozzájön az is, hogy az animációk és a fegyverek sem képesek igazi erőt és dinamikát vinni a túlélésért folytatott harcokba, ezzel pedig marad a gyönyörű környezetbe fektetett figyelem és a sztori, ami motivációval szolgálhat hosszú távon.

Ha tehát van valami, ami miatt érdemes mégis nekifeküdni a Lost Planet 3-nak az a látvány és a sztori lehet. Félelmetes hegyormokon, már-már lovecrafti módon borzongató, kék fényben úszó földöntúli tájképeken vezet keresztül Jim története, ahol egy-egy barlang hasonló igényességgel van kidolgozva, mint a távoli óriás-parabola, vagy egy kísérleti kutatóállomás. Az effektek kisajtolják az U3-motorból a maximumot, sőt még a karakterek kidolgozása, és a művészeti design is partiban van azzal, amit egy jobb akciójátéktól elvár az ember. És ha már a karakterekről van szó… A Lost Planet 3 talán legnagyobb ereje a jól kidolgozott figurákban és a tisztességesen megírt dialógusokban rejlik. A cikkíró aktuális állapotában hatványozottan átérezte Jim és a felesége közötti videoüzenetek súlyát és a helyzet emberi oldalát. Azonban nem csak Jim érdemel figyelmet, hiszen a többi karakter is jellegzetes pofa, akikkel hamar egy közegben érzi majd magát az ember. Az immerzió remek, az atmoszféra beszippant, szinte a játékos is ott érzi magát majd Jim mellett a RIG pilótafülkéjében.

Mint minden versenyképes TPS játéknál, így a Lost Planet 3-nál sem maradhatott ki a multi, amely azonban ismételten mérsékelt örömöket tartogat majd a játékosok számára. Itt sincs komolyabb, égbekiáltó probléma, azonban az gömbhéjon elterülő skill-fán, és néhány érdekesebb szabályon túl nincs sok minden, ami hosszú távon a többszereplős arénában tartsa az embert. Scenario-ban megoldandó objektívák bukkannak fel a csapatunk előtt, az Extraction-ben T-ENG források jelentik a játék fő célját, a hordázós Akrid Survivalt vagy a klasszikus TDM-et pedig azt hiszem senkinek sem kell részletesebben bemutatni. Annyit azonban halkan megjegyezhetünk, hogy a tesztelt PC-s változat (netkód, vagy egyéb buktatók miatt) produkált néha furcsaságokat. Ilyen volt például az az eset, amikor a karakterünk ide-oda pattogott a talaj felett (átlépve/átugorva átléphetetlen tereptárgyakat), de máskor a hitbox találataink is gyanúsan furcsán érték az ellenfél szivacstestét.

  • A Spark Unlimited végül is bőven megugrotta azt a lécet, amelyet maguknak állítottak fel ebben a generációban, egy Lost Planet játéknál viszont ez lehet, hogy nem elég. Bár az élvonalba csak nagyon jó indulattal lehetne belicitálni a játékot, azért a műfaj és az LP-mítosz rajongóinak érdemes lehet beizzítani a T-energiával hajtott motorokat; hangulati és történeti szempontból bőven van annyi kakaó az LP3-ban, hogy egy végigjátszást kicsikarjon belőlünk. Csak addig ugorjatok rá, amíg el nem kezdődik itthon is a zimankós-télies idő, és ránk nem omlanak az érdekesebb, év végi hajrára időzített címek…*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

12 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

21 órája
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

22 órája
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

23 órája
34

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

1 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

2 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

5 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

6 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

7 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==