[Teszt] Rayman Legends

Rayman Legends

dragCsető Zsolt2013.09.06. 20:00

Manapság egyre több játék próbálja üldözni a tökéletesség illúzióját, nagyon kevés olyan van azonban közöttük, amely valóban játékként teszi ezt. Ma már az interaktív élmények bűvkörében élünk, gyakran el is feledve mindazt, amiért a videojátékokat választottuk hobbinknak: az ál-sikerélmények mámora drasztikusan, és talán örökre megváltoztatta az iparágat. Temetni persze még közel sem kell azt: kivételek mindig vannak és mindig is lesznek. Például olyanok, mint a Rayman Legends, amely megmutatja, hogy az igazi videojáték-klasszikusok nem a látványos jelenetek és a hősies gombnyomások egymásutánjából, és nem is az emlékezetes történetekből, valamint azok zseniális csattanóiból születnek.

Michel Ancel aktuális műremekét az teszi igazán naggyá, hogy nem nosztalgikus élmények felmelegítésével próbálja csúcsra járatni a videojátékok talán legikonikusabb és legjellemzőbb műfaját. Épp ellenkezőleg: a Rayman Legends pont olyan, amilyennek egy oldalra scrollozós platformernek 2013-ban lennie kell, és ez minden apró elemén, ötletmorzsáján tökéletesen érződik. Nem mondom persze, hogy nincsenek időnként jól beazonosítható inspirációs forrásai. Azok mindig vannak. De soha, egyetlen pillanatra sem adja fel saját identitását, és nem próbál eközben bebújni valamiféle művészi elgondolás, esetleg egy túlhajszolt gimmick mögé, hanem egyszerűen csak szórakoztat, nem törődve semmilyen határral.

Két éve persze már megünnepeltük egyszer a Ubisoft legrégebbi kabalájának szó szerint mesés visszatérését, a Legends azonban éppen az előd kontextusában mutatja meg igazán, mi különböztet meg egy kiváló játékot egy instant klasszikustól. Nem is fél ezt megtenni: Ancelék nem malmozással töltötték az elmúlt fél évet (eredetileg februárban jött volna a Wii U verzió), hanem szépen bepakoltak 40 ráncfelvarrott pályát az Originsből. Ami egyrészről remek dolog, hiszen újabb önfeledt játékórákkal toldja meg az amúgyis rendkívül tartalmas csomagot, ám valójában itt látszódik csak igazán, mennyivel több, szebb és jobb a Legends elődjénél.

A különféle építőelemek közül egyértelműen a pályadizájn az, mely a leginkább segít a következő szintre emelni az élményt: a változatos és fantáziadús helyszínek egymásutánja nem győz újabb és újabb meglepetéseket hajítani a játékos elé. Nem elég ráadásul, hogy kis túlzással minden egyes ugrásban és akadályban van valami aprócska csavar - különösen akkor, ha mindent össze szeretnél gyűjteni -, de az egyes szakaszok mögött is olyan tervezőmunka van, ami csak a legnagyobbak sajátja. A Rayman Legends pályáit tényleg faltól-falig álmodták meg, egy olyan ritmust és mintát alakítva ki rajtuk, amely percenként lövi az égbe az élvezeteket és az adrenalint. A hős széles mozgásrepertoárjának köszönhetően ráadásul éppúgy jut az őrült és önfeledt száguldásból, mint a megfontolt és precíz mozdulatokat igénylő részekből, az ellenfelek, platformok és gyűjtögetnivalók okos elhelyezése pedig kiváló érzékkel jutalmazza a játékost.

A mikroszkóp alatt elhelyezett elemeket persze az első arra bóklászó szellő magával rántaná, ha a játékmenet a bemeneti oldalról már kevésbé lenne minőségi szinten kiszolgálva. Szerencsére ilyesmiről szó nincs: a Rayman Legends tökéletesre csiszolt irányítással biztosítja a precíz és pontos ugrálást a legnagyobb rohanás közepette is, és összességében egy rendkívül jól kiszámítható és reszponzív játék, ahol mindig tudni fogod, mit és miért rontottál el.

Rontani márpedig fogsz, efelől kétséged se legyen: a Legends következetesen és jó ütemben adagolja a kihívást - a pályadizájn-beli bravúrjait is ennek növekedésével párhuzamban mutatja meg csak igazán. Megijednie minden esetre senkinek sem kell: az új Rayman nem lineáris, ügyes felépítésének köszönhetően rendre több lehetőséget is eléd tár a választható pályákat illetően, így ha esetleg visszariadnál a 4-5 koponyás nehézségű szintek kapujában, akkor általában folytathatod más irányba is kalandodat. Az igazi platformer-mágusok ellenben éppúgy megtalálják majd számításukat: a gyorsabb, meglepetésekkel teli pályák, valamint az egyes szintek durván remixelt "Invaded" verziói a komolyabb erőpróbára vágyók számára is tartogatnak ínyükre való finomságot.

Az érem másik oldalát vizsgálva sincs okunk elvetni a felsőfokú jelzőket: a Rayman Legends nem csak játékként nyújt minden izében kifogástalant, hanem élményként is felejthetetlen darab. Elcsépelt frázis, ha azt mondjuk, hogy a figurák és a folytonosan izgő-mozgó világ szinte lemásznak a képernyőről, ám jelen esetben tényleg nem tudunk mást mondani: ha a Rayman Origins interaktív festmény volt - ami találó is, hiszen a játék kizárólag minőségien megrajzolt 2D-s elemekből építkezik -, akkor a Legends kapu egy komplett tárlatra. Minő véletlen: a játék pályaválasztó menüje is éppen így épül fel.

A művészeti kreatívok bátran el merték engedni fantáziájukat: az ötletesen mulatságos ellenfelek tucatjai és az élettel teli hátterek egy rendkívül stílusos, és - ami még fontosabb - a szerteágazó témák ellenére is egységes miliőt alkotnak, melyben nem csak jó, de érdemes és könnyű is elveszni. Az egészre a bajosan bugyuta hangok és a rendkívül fülbemászó zenék teszik fel a koronát, melyek igazán az egyes világok végén ránk váró zenés pályákon teljesednek ki, egyféle örömjáték keretein belül, ahol ritmusra kell ugrálnunk a jól ismert nóták átdolgozott verzióira. Ez az idézőjeles epic-platforming nem csak paródia (több értelemben is), hanem újabb kiváló példa a megvalósítás és az ötletek szempontjából is kiemelkedő pályadizájnra.

Hogy meddig tartanak az élvezetek? Jelentem sokáig: a már említett Origins-vendégszereplésnek és az újragondolt pályáknak hála a Legends brutális tartalommal biztosítja a hosszú távú szórakozást. Külön öröm, hogy mindezt az eredeti ötletek sokszori újramikrózása nélkül teszi: visszatérő elemek nyilvánvalóan vannak, ám maga a játék így is rendre meg tud újulni, folyamatosan újraírva kedvenc pályáid listáját. Ha pedig ez sem lenne elég, akkor ott van a többszíntű multiplayer is, melynek leginkább kiemelendő és dícséretre méltó porciója a napi, illetve heti szinten jelentkező normál és extrém kihívások, melyek állandó ranglista-jellegű versengést biztosítanak a játékosoknak.

Bárhogyan is szugeráltam, nem sikerült belekötnöm: ha létezik tökéletesen képernyőre vitt vízió, akkor a Rayman Legends bizonyosan az, mellyel Michel Ancel immáron sokadszorra bizonyítja, hogy nem véletlenül van bérelt helye a videojáték-hírességek csarnokában. Az irányítás és a pályadizájn szempontjából szigorúan csak a legnagyobbakkal említhető egy lapon a Ubisoft Montpellier remekműve, melyet egy elképesztően élvezetes, mulatságos és egyedi világ tölt meg élettel, tartalommal, na meg persze felejthetetlen ötletekkel.

A Rayman Legends varázslatos külseje mögött ott lapul a fényesre csiszolt játékmenet is, garantálva, hogy a hónapokon belül leköszönő generáció és a 2D-s platformer műfaj egyik legfényesebben ragyogó gyémántjaként emlékezzünk meg róla. Szívvel-lélekkel összerakott mestermű, amely szórakoztatásra született - ez minden egyes porcikáján érződik. Mint ahogy az is, hogy a videojátékok számára tényleg csak a képzelet szab határt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==