[Teszt] Amnesia: A Machine for Pigs

Amnesia: A Machine for Pigs

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.09.16. 18:00

A 2010-es Amnesia: The Dark Descent kétségtelenül mérföldkő volt az indie játékok történetében. Egyesek a kalandjátékok megújítóját látták benne, mások a független fejlesztésekre ritkán jellemző kiemelkedő grafikai minőséget emelték ki, a többség számára pedig a túlélő horror fogalmát definiálta teljesen újjá, elhangoztak olyan elragadtatott kritikák is, amelyek szerint ez a kategória üres volt egészen addig. Persze a Penumbrán nevelkedett közönség nem lepődött meg annyira az Amnesia sikerén (másfél millió körül állnak az eladásai), azon annál inkább, hogy a fejlesztői, a Frictional Games nem kívánt saját maga folytatást csinálni, inkább átengedte a lehetőséget a The Chinese Roomnak. Ők sem malactrágyával gurigáztak, a másfél éve megjelent Dear Esther a tucatnyi szakmai díj besöprése mellett szintén igen tisztességes eladásokkal büszkélkedhetett. És ha már kaptak egy ilyen lehetőséget, ki is használták, szőröstül-bőröstül kiforgatva az eredeti Amnesiát.

Annyira sajátos a két cég előélete, hogy hiába az “A Machine for Pigs” a témánk, előtte szót kell ejteni az előzményekről. A Dear Esther egyértelműen kísérleti cím volt, már ha a filmek és zenék mintájára létezik ez a fogalom a játékok között is. Interakció nem volt benne, rendkívül hangulatos tájakon barangolva hallgathattunk végig négy különböző történetet, azonban a szálakat alaposan összekeverték, ráadásul egy részük teljesen véletlenszerűen hangzott el bizonyos pontokon. Így a történéseket sokkal inkább érezni lehetett, mintsem megérteni, ahhoz nem ártott több végigjátszás. Az Amnesia teljesen más módszerrel dolgozott, bár azt el kell ismerni, hogy a történetmesélése hiába volt egyszerűbb a Dear Estherénél, egy átlagos mai játékhoz képest komoly szellemi munkát igényelt a részletek összerakása. Ami igazán kiemelte a tömegből, az az újjáértelmezett túlélő horror élmény volt. Két dolgot kellett kézben tartani a romos várban történő kalandozások során. Egyrészt meg kellett akadályoznunk a karakterünk megőrülését, ami már önmagában izgalmasan hangzik. Ha sokáig voltunk sötétben vagy felkavaró dolgokat láttunk, az nem tett jót. Ha találkoztunk egy szörnyeteggel, akkor menekülnünk és bujkálnunk kellett, semmi eszközünk nem volt ugyanis a visszavágásra. Bujkálni pedig hol lehet jól? A sötétben. Elég hamar kialakult a kiszolgáltatottság és a bezártság érzete a játékosban is, gyakorlat a karakter és az irányítója együtt érezte kínosan magát. Ehhez jött a lámpás menedzselése, folyamatosan olajat és kovaköveket kellett keresni, hogy a kevés nyugis részben megpróbáljuk fenntartani a józanságunkat. És bár a feladványok egyszerűek voltak végig, a hangulat és a feszültségkeltés teljesen egyedülálló élménnyé, majdhogynem klasszikussá emelte az Amnesiát.

A fentieket azért kellett ilyen rendkívül hosszan ismertetni, hogy egyértelművé váljon, jelen cikk tárgya nem Amnesia 2, hanem sokkal inkább Dear Esther 2 lett. Ami a legszembetűnőbb és fájóbb, az az, hogy a folytatás nem túlélő horror. Tele van ijesztő jelenettel, felkavaró helyszínnel, a történet maga pedig annyira sötét, amennyire csak lehet, de nem kell túlélni, csak végignézni a horrort. Nem szükséges foglalkozni a fénnyel, mert eltűnt az inventory. Ugyan néha találkozhatunk malacemberekkel, de nem igazán tudunk elbújni előlük, elég elszaladni mellettük, az esetek többségében nem lesz gond. Emiatt nem kell a sötétben sem bujkálni, de a pályák nincsenek is erre felkészítve, rendkívül sok a szűk folyosó, és végig annyira lineáris az ötórás utazás, hogy képtelenség rossz irányba menni. Legyünk őszinték, az Amnesiának nem voltak igazán jók a feladványai, de a “folytatás” egyszerűen nem veszi komolyan ezt a feladatot sem. A puzzle-elemek abban merülnek ki, hogy egy tárgyat a kezünkbe veszünk, majd a legkézenfekvőbb helyen - ami soha nincs messzebb a szomszédos szobánál - használjuk azt. Felvesszük a szenet a földről, hova máshova tehetnénk, mint a nyitott kazánba. Még ha karokat kell húzogatni, azt sem ronthatjuk el, mert ami rossz döntés lenne, azt egyszerűen nem engedi a játék mozgatni. Ha előttünk van öt kallantyú, ne ijedjünk meg, a megfelelő sorrendre másodpercek alatt rá fogunk jönni, mert csak az fog megmozdulni, ami abban a pillanatban a jó választás lenne. És ha már belelendültem az értelmetlenségekbe, el ne felejtsem, van ugrás a játékban, de csak egyszer kell használni az öt óra alatt.

A fentiek alapján azt hihetnénk, hogy A Machine for Pigs totális katasztrófa, és bár hihetetlen, de nem az. Minden elemén érződik, hogy a készítői korlátként fogták fel az előd mechanikáját, nem lehetőségként. A játék során találkozunk nagyjából tíz ellenféllel, de nincs igazán tétje az elkerülésüknek, a feladványok pedig egy másodikost sem izzasztanának meg - valamiért mégis úgy érezték, hogy ezeket ha csonkán is, de benne kell hagyni a játékban. A The Chinese Room azonban egészen mást akar a vásárlóknak Amnesia címmel eladni. Egy szörnyű, sötét, rendkívül alaposan megírt történetet 1899-ből, amelynek az összerakása pokolian kemény dió. Azért nehéz ennyire, mert mindent összekavarnak nekünk. A megtalálható feljegyzések jó fél éves periódust ölelnek fel, és természetesen nem időrendben akadunk rájuk. Az emlékezetünk - mert természetesen a főhős ismét amnéziában szenved - folyamatosan tér vissza, de közben elbeszélgetünk fejben olyan személyekkel, akikről nem tudjuk kicsodák, és persze hasadt énünk másik fele is előkerül. És nem csak a leírtak értelmezése nehéz, az elénk táruló világ ugyanis félig valós, félig szimbolikus, amikor a játék első harmadában a templomban sertésfejű szentszobrokat látunk, gyakorlatilag rögtön leesik, hogy az utazásunk legalább annyira az elménk szörnyű világában fog játszódni, mint tényleges helyszíneken. És bár a leírtak ijesztően hathatnak, de működnek! Ennek az oka a fejlesztők - a történetmesélés melletti - másik nagy erénye, a világábrázolás. Amikor a tipikus századfordulós viktoriánus házban magunkhoz térünk, még elhúzzuk a szánkat, ezt a helyszínt már láttuk ezer másik helyen. De aztán megelevenedik London egy másik arca is, és szemrebbenés nélkül hitelesnek fogadjuk el a gépek és disznóemberek világát, közben pedig a rosszullét kerülget minket, de jó értelemben. Ez a világ úgy is él, hogy végig senkivel nem találkozunk, sokkal jobban sikerült, mint a két spirituális előd bármelyike. A történet és vizualitás kötését pedig a hangok teszik tejessé. Persze, könnyű azt mondani, hogy horror játéknál ez alapvető, de ennek ellenére mégis olyan kevesen tesznek IGAZÁN hozzá a zenével és a hangokkal az összképhez ebben a műfajban. Itt ez fog a leginkább felzaklatni minket, hihetetlen változatosság és nyers hitelesség cincálja szét az idegeinket a fülhallgatón keresztül.

A Chinese Room tehát a maga képére formálta az Amnesiát, talán jobban is, mint amire eredetileg felkérést és engedélyt kaptak. Kíváncsi vagyok, hogy a rengeteg csúszás és az első rész fejlesztőitől mostanában hallott kínosan udvarias (és pont emiatt mesterkéltnek tűnő) nyilatkozatok hátterében az áll-e, hogy a megrendelő és a fejlesztő egészen mást szeretett volna eredetileg elérni, az ugyanakkor biztos, hogy ha így volt, az utóbbi nyerte a párharcot. Az ilyenre szokták mondani, hogy klasszikus artfag játék vastagkeretes szemüveget hordó hipsztereknek, ami persze baromság, de tény, hogy világ- és hangulatépítésben igazi sikersztori a Machine for Pigs, játékmenetét tekintve ugyanakkor visszalépés.

A tesztpéldányt a GOG.com biztosította. Örülni fognak, ha tőlük vásárlod meg a játékot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 órája

Heti megjelenések

3 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

12 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==