[Teszt] Resogun

Resogun

mcmackoGéczy Attila2014.01.11. 19:50

Talán senki nem gondolt arra, hogy egy újgenerációs csodavas legszélesebb kritikai sikereit elérő játéka egy arcade cím lesz. Pedig de, és ez a játék megint nem a megavállalatok csodastúdióitól, hanem egy aprócska finn cégtől érkezett. A Housemarque már nem mai gyerek: az Amigás időkben is bizonyította rátermettségét, és a PlayStation brandnek is csak jót tett a legutóbbi Stardust játékaival. Ám a Resogun talán még a korábbi címeknél is nagyobbat durran. Talán a retro hangulata, talán a hihetetlen vizuális intenzitása, talán a közel hibátlan játékmenete miatt figyelünk rá ennyire. De mit mondasz? Te csak egy egyszerű Defender klónt látsz, csilli-villi grafikával? Olvass tovább, és kiderül, hogy ettől azért jóval többről van szó.

Első pillantásra persze gondolom te is a voxelgrafikus megjelenítés miatt hegyezted ki a figyelmed a játékra. Ez nem csoda. Minden apró kockákból épül fel, az elemek pedig egészen döbbenetes fizikai szimuláció mellett potyognak, hullanak, durrannak és pukkannak szanaszét, miközben apró űrhajónkkal aprítjuk az idegen inváziós hordát. Itt nem csak az 1080p és a 60 FPS házassága jelenti az új generációt. Hanem az a brutális inger- és információáradat, amit az érzékeinknek fel kell dolgoznia. És ekkor még csak az abszolút felszínt kapargattuk, a tényleges játékmenetről még nem is beszéltünk.

Nem is a látvány, és nem is a retro hangulat az, ami a Resogun játékmenetét naggyá teszi, hanem a tény, hogy a finn srácok hihetetlen eleganciával modernizálták és csiszolgatták az ősi shooter-mechanikát, amit valódi klasszikusoktól merít. Hajónkkal egy hengerpalást pörgő-forgó lapján (tehát valójában egy saját magába visszatekert 2D síkban) kell helyt állnunk, miközben tökéletes precizitással megkomponált ellenfélhullámokat kell ripirtyára lőnünk. A trükk a kombózás, és a szorzó magasra tornászása. A számértéket persze könnyű elbuknunk. Ha sokat tökörészünk két ellenfél kiiktatása közben, akkor a számláló visszaugrik egyesre, de a halál is instant bukta a ponthalmozás szempontjából. A hullámok között találunk agresszív tapadós mobokat, távolsági ágyúval rendelkező egységeket, vagy épp a zöld energiát tartalmazó konténer-hajókat. A roncsok után maradt zöld pontok felvétele nem csak a pontszámot boostolja, hanem az overdrive-ot is tölti, aminek telítődésénél (valamint jól időzített elsütésénél) brutális pusztítást okozhatunk és még durvább ponthegyeket tehetünk magunkévá. A mechanikát bolondítja az, hogy időnként „őrzők” jönnek 1-1 hullámmal, akiket módszeresen ledarálva kinyílik egy kalicka a háttérben. Az innen kimenekített emberek aztán különböző bónuszokat hozhatnak a gáláns védelmezőnek.

Az egyik legkirályabb dologról pedig még csak nem is beszéltünk. A magától (és sikeres találat esetén extra mód) töltődő boost segítségével sebezhetetlenek leszünk, és dugóhúzó mozdulattal hozhatjuk ki magunkat a reménytelen helyzetekből. Amikor pedig a készítők csábító láncokra fűzik a mob-hullámokat… nos, ha szeretnéd átélni a pofonegyszerű, mégis hihetetlenül bódító jutalomélményt, amit videojátéktól megkaphatsz, akkor kezdj rágyúrni ezekre a jelenetekre. Hihetetlen milyen helyzeteket fogsz produkálni a kis űrhajóddal, a Resogun pedig elhiteti veled, hogy te vagy a voxeltér királya.

Persze a mechanikának további ravaszságai is akadnak. Ha tényleg a leaderboardokra akarsz feljutni, akkor érdemes betanulni minden hullámot, hiszen vannak optimális pillanatok az overdrive elsütésére, ahol jóval hatékonyabbak lehetünk, mint egy esetlenebb mozzanat során. Figyeljünk a konténer-típusú ellenfelekre, hiszen a zöld ködből feltöltött overdrive a kulcs, ezt nem is lehet eléggé hangsúlyozni. A teljes paláston végigrohanó Bomb hatása gyakran károsabb, mint gondolnánk, hiszen a leradírozott térképen baromi nehéz lesz fenntartani a szorzót, ha már nincs mire lőni. Az igazán magas pontszámokhoz aztán el kell gondolkodni különböző trükkös megoldásokon. Az első pályákon még működik az emberek falkákba terelése, majd az egyszerre történő begyűjtésük… később azonban ezeket a taktikákat keresztülhúzzák a pályatervezők 1-1 jól odaillesztett medencével, szakadékkal. Azt se feledjük, hogy a nehézség növelésével nem csak a tempó fokozódik, és nem csak az ellenfelek váltanak hamarabb „agresszív” formájukba, de a szorzót is magasabbra vihetjük és a pontszámok is hamarabb közelítik a tizenmilliókat. Persze ez is sovány vigasz, ha megnézzük a listák első 10-20 versenyzőjét. Hihetetlen, hogy néhányan mire képesek…

*Többek számára kevés lehet az öt pálya és a három alap űrhajó. Talán a játékmenet sem fekszik majd mindenkinek, sőt, ha a ponthajkurászás nem húzza be az embert, akkor a PS+-ból ingyen elérhető program talán egy óra után már nem is izgatja a játékost. A Resogun viszont akkor fedi fel igazán a bájait, ha kicsit a felszíne alá nézünk. A mechanika olajozott voxelkerekei a Stardustok és Geometry Wars óta a legkellemesebb absztrakt, retro-shooter játékórákat nyújtják, ami a kezdőknek és profiknak is tartogat valamilyen formában egy jó nagy adag sikerélményt és klasszikus videojáték életérzést. A Resoguntól azt kapjuk, ami miatt szeretünk játszani, és ami miatt a videojátékok odáig juthattak, ahol ma tartanak.

És talán pont ez a legszebb a dologban. A PlayStation 4 a jövőbe tekint, a Resogun pedig tisztelettel kalapot lenget, és emlékeztet minket: a technológia hullámainak tetejéről is érdemes visszatekintenünk, hogy honnan is jöttünk. Kiitos, Housemarque!

Most pedig jöhet az armageddon!*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==