[Teszt] Might and Magic X: Legacy

Might and Magic X: Legacy

Oldern2014.01.26. 17:00

Döbbenetes, ami a videojátékos világban manapság megy. Elkeserítő, hogy a mainstream jellegre való törekvés még most, az indie játékok és a joggal hiányolt “old-school” játékok előretörésekor is képes egyes játékokat lazán, erőből és gondolkodás nélkül félresöpörni. Meglepetés persze nincs ebben: kontrollálni kell az elvárásokat, kontrollálni kell a piacot. Nézzük, mire is gondolok:

“A Might and Magic X nosztalgiázni remek, de ha a Dragon Age párbeszédeit hiányolnád, vagy a Skyrim szabadságára vágysz, akkor csalódni fogsz”, írja az Eurogamer idevágó tesztjében. “Nem fogja megérinteni a játék azokat, akik Elder Scrolls-játékokon edződtek... nosztalgiát idéz, forradalmat aligha csinál majd”, fejezi be tesztjét hasonló tónusban a PCGamer. Az ember vére pedig forr. Már ha emlékszik azokra az időkre, amikor nagyon nem a Dragon Age és a Skyrim jelentették az RPG műfaj csúcsát.

Persze alapvetően nekem, “régi” Might And Magic-rajongónak örülnöm kéne. Én még emlékszem arra, amikor két hetet töltöttem el egy sötét templomban, félig halott, átkozott, megmérgezett csapatommal. Emlékszem arra, amikor azt hittem, hogy az utolsó teremhez érek, ehelyett úgy kétszáz csontváz jelent meg inkább. Emlékszem, amikor pécés magazinok végigjátszásai közt kutattam a kiutat egy-egy, általam akkor még alig értett puzzle megoldásához. Emlékszem a Titánokra, a csapatépítésre, a tárgyak craftolására. Emlékszem a vándorcirkuszra, a rajtaütésekre az éjszaka közepén, a játék folyamatos újrakezdésére - hátha sikerül a “tökéletes” csapatot megtalálni. Ma már azonban nem divatos, nem cool az, ha egy játék ellenségként, de legalábbis felnőttként kezel. Elrontottad a hetvenedik lépésnél a sakkot? Vedd elő a quicksave-et a hatvanadik lépés környékén, az ellenfeled biztos nem bánja majd!

Szóval itt a Might and Magic X.... csoda, hogy egyáltalán létezik. Kellett hozzá a Grimrock üzleti sikere, és a Ubisoft felriasztása a félálomból: hoppá, egy egészen minimális befektetéssel, és egy normális fejlesztőcsapat megbízásával profitot lehet termelni egy AAA alatti kategóriás szerepjátékkal? (Köszi, Julian Pirou, hogy nem adtad fel.) Kellett hozzá az a tény, hogy az MM identitásának felét feladja (a világát: modz Ashan, a Heroes of Might and Magic helyszíne vár a kalandorokra), mindezt pedig azért, hogy arcátlanul újrafelhasználhassák a fejlesztők a Heroes VI-kor megalkotott karaktermodellek tucatjait.

Ezekhez a megkötésekhez képest az a tény, hogy a Might and Magic X kigyomlált magából mindent, ami nem tartozik szigorúan a harchoz (névlegesen: alkímia, herbalizmus, diplomáciai skillek, a szigorú értelemben véve vett reputációk...), hogy a fejlesztés valóban a lényegre, a harcokra koncentrálhasson, az szinte már csak apróság. Valahol azonban igaznak tűnik a mondás, hogy nyomás alatt nagyobb eséllyel születnek mesterművek, az MMX ugyanis az elindítását követő órában eléri, hogy az elmúlt tíz év ne tűnjön másnak, mint bizarr, influenzától fűtött lázálomnak.

A Might and Magic X középpontjában egy négy főből álló kis csapat, a Raiderek állnak. Ők frissen érkeznek meg Sorpigal városába, ahol kezdetben pitiáner problémák megoldásához látnak neki, közben pedig egyre tisztábbá válik a kép: korrupció, regionális konfliktusok, sötét erők, és persze még sötétebb főellenfelek alakja kezd kirajzolódni. Mire hozzájuk elérünk azonban, még jó pár dungeont kell kitakarítanunk, és nem egy éjszakát töltünk majd el a meditárran hangulatú Agnys Penninsula vadonjában. A játékmenet a hagyományos MM-játékok alapjaira támaszkodik: a csapatodat teljesen szabadon alakíthatod ki (12 kaszt, 4faj közt elosztva), a játék indítását követően pedig mehetsz, amerre csak akarsz- mármint amerre éppen tudsz. Az MM X ugyanazt a harc-pihenés-készletek újratöltése dinamikát ismétli újra és újra és újra, amit az elődei, teszi mindezt azzal a csavarral, hogy a korábbi részek négyzetrács-alapú mozgását kombinálja a hatodik részben debütált összetettebb skill-rendszerrel. Ez újoncoknak azt jelenti, hogy még a külső területeken is kockáról kockára mozoghatsz, ami azon túl, hogy remek négyzetrácsos térképet eredményez, még azt is jelenti, hogy a csaták sokkal kiszámíthatóbbak, mint a körülbelüli pozícionálásra és a “talán eltalálom” bizonytalanságára épített 360fokos, rácsok nélküli rendszerek.

Mint ahogy azt korábban már említettem, a Might and Magic X feláldozott mindent a harc oltárán, aminek így kvázi muszáj volt nagyon jól sikerülnie, különben hiába volt minden fáradozás. Szerencsére sikerült életet lehelni egy nagyon jól működő harcrendszerbe, ami azért az elődök és a jelenleg máshol látott hagyományos RPG-k mélységén is egyaránt túlmutat. A körökre osztott, helyezkedésre építő játékban kifejezetten fontos, hogy tudatosan játssz: a több tucat varázsige közt bőven akadnak olyanok, amik arra lettek kitalálva, hogy az ellefelek távolabb kerüljenek tőled (és ha lehet, ott is maradjanak egy ideig), vagy hogy ne szeleteljenek fel túl hatékonyan. Ezek, az egymás képességeit tuningoló, illetve a csapattársakat megvédő képességek együttesen alkotják a tudatos szerepjátszás(tm) alapját: ha tudod, hogy mit csinálsz, és tisztában vagy képességeid korlátaival, akkor nagyon hatékonyan, de megfelelő kihívás mellett játszhatod majd végig a játékot. Ha azonban az “előbb lövök, aztán kérdezek” mentalitást követed, akkor többször fogod a temetőben végezni, mielőtt vagy ráunsz a dologra, vagy megpróbálod kifejleszteni a gondolkodás és a tervezés legendás képességeit - vigyázat, ezek nem a játékon belül megnyitható skillek!

A Might and Magic X harcrendszere pompás, a határait pedig a tonnányi labirintusban tesztelheted majd csak le igazán: a külső világban mászkálva rengeteg helyen találkozol majd a sorozatra annyira jellemző helyszínekkel. A Might and Magic 4-5-6-féle hatalmas monstrumokra azért már ne számíts: a “kevesebb néha több” elvet követve inkább masszívabb, több ütést kibíró ellenfelekből építették fel ezeket a helyszíneket, így játékidőben is egy kategóriával kevesebb bolyongásra és értelem nélküli darálásra kell számítanod. Ha viszont csata van, akkor valóban oda kell majd figyelni mindenre, főleg a bossfightok alatt, ahol rendre újabb és újabb, máshol nem megjelenő mechanikák is nehezítik a dolgunkat.

A Might and Magic X struktúráját összefoglalva elmondhatom, hogy ez a játék a régi alapokra építkezve alkotta meg a néhol meglepően modern végeredményt: megmaradt a szabadság ugyan, de érezhető, hogy egy fokkal tudatosabban terelnek minket A-ból B-be, mint korábban, a labirintusok pedig nem növekedtek kezelhetetlen méretűre: pont ott és akkor érnek véget, amikor már érzed, hogy elég volt az adott helyszín színvilágából és ellenfél-felhozatalából. A csatában pedig az új, az MMO-kból “kölcsönzött” képességek azok, amik modernizálják a játékot: ha az ellenfelek képesek két ütéssel megfektetni a legjobb varázslódat, akkor hirtelen értelmet nyer a “taunt” gomb, a lefagyasztás, a hátralökés, és a többi finomság. A mottó lehetne ez: ha átgondolt terveket követsz, sikeres leszel. Ha csak mész a vakvilágba, akkor darabokra szaggatnak majd.

A Might and Magic X-nek vannak hibái, vannak korlátai - ezek azonban szerencsére többnyire a prezentáció terén mutatkoznak meg. A Unity engine a második fejezettől kezdve a külső tereken szánalmas teljesítménnyel pörög: míg az első nyílt helyszínen tudtuk tartani a 60fps-t, addig itt a 20-30fps lesz a standard, gyakori beakadásokkal és töltögetéssel: a helyzet csak a zárt tereken áll vissza az ideális vonalra. Pedig nem kéne miért szenvedni: a grafika technológiailag sehol sem kiemelkedő, a Heroes VI-ból kölcsönzött karaktermodellek pedig jól mutatnak, de részletesség terén már egy középkategóriás MMO játékhoz képest is jócskán elmaradnak. Ami pedig a konkrét helyszíneket illeti: a dinamikus fények és napszakváltások megmentik az összképet, de itt sem találkozhatunk majd semmi olyasmivel, ami kifejezetten merész, vagy más játékokhoz képest radikálisan eltérő lenne. A fejlesztők tudják, hogy a performansz távol áll az ideálistól, a javítás pedig már készül -addig marad a töltögetés és az enyhe frusztráció - még szerencse, hogy a harcok alatt nem fogunk gyorsan A-ból B-be mozogni, hogy a belassulásokat megidézhessük.

Mindent összevetve azt kell mondjam, hogy a Might and Magic X remekül megáll a saját lábán, nem kell félve, suttogva, magyarázkodva említeni a nevét. Az összetett harcrendszer lazán félresöpri a modern RPG-k jelentős részét, az általa kínált tartalom pedig több hétre leköt majd, ha nem tovább (és akkor a hard mode-ról és a Might and Magicnél szinte elkerülhetetlen újrakezdésekről nem is beszéltem). Ezt a játékot nyugodt szívvel ajánlom bárkinek, aki szeret taktikázni, gondolkodni, tervezni.

A Might and Magic X utat mutat, és múltidézés közben rábök arra a pontra, ahol a játéktörténelem alakulhatott volna másképpen is. Reméljük, hogy az általa frissen kitaposott ösvényre egyre többen ráállnak, hogy kollektíven, egy évtized lidércnyomása után mi is visszatérjünk azokhoz a játékokhoz, amik egyenrangú félként, felnőttként kezelik játékosaikat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

15 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==