[Teszt] Thief

Thief

mcmackoGéczy Attila2014.03.05. 18:20

Konzolok fényében sütkérező feleim! Tudtátok, hogy anno a pécés vonulat is kitermelte a maga hardcore kultuszjátékait? A hőskor idejéből köztünk ragadt játékosok a mai napig könnyes szemmel nosztalgiáznak ezeken a címeken. A Thief is ilyen emlékezetes program volt, amely a 3Dfx-korszak csúcsán csempészett valami újat a térbeli akciójátékok stílusába: a lopakodás és az immerzió addig ritkán látott kombinációját. A Looking Glass fejlesztése mai szemmel nézve már talán kicsit kopottas, ám öröksége megkerülhetetlen.

Ki más vállalhatta volna magára a sorozat újrakeverésének feladatát, mint a Deus Ex rebootjával egyszer már bizonyított Eidos Montreal. A Thieffel azonban nem sikerült az a bravúr, amit a másik nagyágyú újraértelmezésével elértek. Nem titok, a játék fejlesztése többszörösen is belepottyant a kreatív pokolba, így csoda, hogy végül egyáltalán megjelent ilyen formában a program. És talán ennek is köszönheti a Thief, hogy a fogadtatása nem lett felhőtlen a nagyközönség köreiben.

Helyszínünk ismét a Város, hősünk pedig ismét Garrett. 2014 Thief játéka történetében és felépítésében csak laza, halvány szálakkal kötődik az elődökhöz, de néhány ponton azért tartalmaz áthallásokat. A program jól elkülönülő fejezetekre osztja a cselekményét, amelyet ismert panelekből, gyakran elcsépelt fordulatokból és némi különleges misztikumból állít végül össze. Ami ismét mindenek felett áll, az a hangulati tényezők összessége és a játékos precíz játéktérbe illesztése, mely utóbbit mindenféle beleélést segítő aprósággal turbóztak fel a készítők.

Garrett mozgáskultúrája alapvetően a lopakodásra van kihegyezve - a Thiefben régen rossz, ha szemtől-szembe harcokat indukálunk az ellenfelekkel. Az osonást viszont több akrobatikus mozdulat és néhány okos ketyere használata is kiegészíti. Egy mákvirágból történő szippantást követően a Fókusz módba kapcsolva a térből kiemelkednek a fontos részletek, így nem csak az összelootolható kincsek, de egy tolvaj szemét kiszúró csapdák és mechanizmusok is felfedik rejtett bájaikat. Érdekes, hogy Garrett eszköztára fejleszthető (néhány perk jellegű skillel egyetemben), a megvásárolható kütyük pedig az újrajátszásra ösztönöznek. Visszatérve a régi helyszínekre új gépezeteket indíthatunk be, addig nem látott módokon oldhatjuk meg a feladatokat, vagy épp friss, felfedezetlen kincsekhez vezető utakat nyithatunk meg.

A fejezetek során általában egy-egy (esetenként több) nagyobb balhét kell véghezvinnünk, melyek mind vizuálisan, mind pedig felépítésében jól elkülönülő helyszíneken zajlanak. A fejlesztők tudták, hogy az éjszaka leple hamar unalmassá válhat, így a különböző lokációk változatosságával próbáltak egyfajta varianciát csempészni a fő kampányba. Ez sikerült is a montreáli bitharcosoknak, hiszen tényleg minden pálya hordoz magában valami jellegzetességet, és meglepő módon a tartalmi vonatkozásokkal sincs baj. Nem egyszer áll feje tetejére a kiinduló szituáció, és a fejezetek gyakran nagyobb (hosszabb) lélegzetet vesznek, mint ahogy azt várnánk.

A pályák felépítése bár általánosan lineáris vonalat követ, az A-ból B pontba jutáshoz több útvonalat is kapunk - kár, hogy ritkán egyik-másik leágazás céltalan zsákutcába, vagy kidolgozatlanabb ösvényekre vezeti a játékost. Amikor viszont minden klappol, akkor a lopakodásba belefeledkezve szinte ott érezhetjük magunkat a helyszínen: Garrett sunyi mancsai remek animációkban idomulnak a környezethez, mi pedig önfeledten suhanunk a Város egyik sarkáról a másikba, ahol a sötétség lesz a legjobb barátunk. A megoldandó szituációkban hamar átláthatjuk a kínálkozó lehetőségeket (akár egy Splinter Cell vagy egy Batman epizódban), ez a fejlesztői gondosság pedig külön emeli a pályák nívóját.

Namost ebbe az élvezetbe és ebbe az immerzióba rondítanak bele olyan kidolgozatlan játékelemek, mint pl. az oktondi mesterséges intelligencia. Az őrök könnyen kijátszhatók, de egyes cselekedektől logikátlanul kapnak vérszemet. A viselkedési minták abszolút nem konzekvensek: feltételezhetően a nehézség belövésénél és balanszolásánál estek tehetetlenségbe a csúszkák optimális szintjét kereső designerek. Hasonló módon bosszantó, amikor a pályatervezésben botlunk valami kidolgozatlanságba. (Amit a tökéletesen használhatatlan térkép esetleg még ki is hangsúlyoz.) Hol a térbeli konstrukciókban akadnak láthatóan csiszolatlan szakaszok, hol pedig a játék nem enged vissza minket olyan helyre, ahol még lett volna lehetőségünk nézelődni. Ehhez hozzácsaphatjuk a sztori felétől teljes mértékben funkciótalanná, sőt fárasztóvá váló városi összekötő szakaszokat (amelyet két balhé között kell megtennünk) és összeáll a kép, hogy miért tud ilyen megosztó lenni a játék.

Sőt, a Thief annyi helyen ragaszkodik a régies örökséghez, hogy már mindjárt a indulás után kér egy bő órát a játékostól, amely során az belerázódhat a kicsit körülményes, kicsit érdektelen, kicsit pedig régies megoldások össztűzébe. A sztorit röhejesen egyszerű (és nagyokat ugráló) átvezetők terelik tovább, a karakterek közül egy olyan sincs, akivel szemben valódi szimpátiát alakíthatnánk ki, a sokszor bevált sablonok pedig milliószor látott fordulatokat és figurákat tartanak össze - meglehetősen pongyola módon.

A helyzeten a technológia sem mindig képes javítani. A tesztelt PS4-es változat átvezetői akadoznak, a minőségi textúraszűrés hiánya pedig az 1080p-s kép élességén csorbít. A játék láthatóan egy általános prevgen technológiai szintet képvisel, amit kénytelenek voltak egy kicsit továbbfejleszteni az új konzoltulajok kedvéért. Cserébe a PS3 és X360 verziók sem szégyenkeznek majd nagyon, legföljebb a pécés, mesterverzióhoz mért összehasonlításban kell kicsit meghúzniuk magukat.

Tartalmi vonatkozásait tekintve a Thief viszont abszolút jól szerepel: bő tíz-tizenöt órás kalandra válthatsz jegyet, ha elmerülsz a Város forgatagában. Természetesen itt is tükröződik a játék hardcoreból gyökerező mivolta. Az igazi élményhez nem elég végigfutni a fősodor szálain, hanem hagyni kell, hogy a világ beszippantsa az embert, Garrett pedig öntörvényűen bújhasson be az utolsó sarokba is arany után szaglászni. A Thief így tud a legjobban kibontakozni, és így képes hibái ellenére is napokra rabul ejteni a játékost.

*A Thief olyan, mint Garrett szütyője, amit a Város helyszíneiről összelopkodott cuccokkal tömtünk meg. Ha innen rázzuk, akkor a Báró ezüstvillái és ékszerei hullanak ki, ha onnan püföljük, akkor sárból előhalászott fityingek és rozsdás fogaskerekek potyognak belőle. Hibái nyilvánvalóak, a játék felépítésénél fogva azt sem bánja, ha a játékos csak a felszínét kaparássza. Ha az ember viszont kellően elmélyül benne, akkor program élvezetes és tartalmas játékórákat kínál, melyet a hangulati tényező szubjektív mivoltával is bőszen meglocsol.

A Thief nem az a kult-klasszikus, ami régen volt, de így is egy klassz lopakodós akciójáték, amely az átlagosnál kicsivel több odafigyelést és erőfeszítést kíván. Te vevő vagy az ilyesmire? A játék beszerzése előtt leginkább ezt kell eldöntened... *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

22 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==