[DLC] Bioshock Infinite - Burial at Sea

Bioshock Infinite - Burial at Sea

WarhawkLusztig Zsolt2014.04.01. 18:01

Szerény pici világomban két részre osztom a Bioshock Infinite-t megtapasztalt játékosokat. Vannak azok, akiket a történet, a helyszín és a karakterek annyira lenyűgöznek, hogy hajlandó túllépni a játék egyébként nem túl acélos játékmenetén és vannak azok, akiket viszont annyira sokként élték ezt meg, hogy nincs az a történet, helyszín vagy szereplő, ami enyhítené bánatukat. (Oké, és vannak azok, akik körítéstől és játékmenettől függetlenül leszarják az egészet, de nekik nincs lelkük és utálom őket.) Azonban bármelyik csoportba is tartozol (kivéve a harmadikat) a kétrészes Burial at Sea-be érdemes belenézned, ugyanis az Irrationalnál, talán hallgatva a kritikákra két, az Infinite-től (és egymástól) merőben eltérő játékmenettel rendelkező kiegészítőt raktak össze, majd egy olyan csavaros történettel töltötték fel, hogy még a korábbi részeken edződött játékosok is garantáltan csak a fejüket fogják vakarni.

A helyszín Rapture, ‘58 szilvesztere, pillanatokkal Andrew Ryan utópiájának összeomlása előtt. Booker bőrébe landolunk, akit Elizabeth-noir bérel fel egy kislány, Sally megtalálására. Miért ő? Miért őt? Miért itt? Miért ekkor? Miért nem ismeri fel Booker Elizabethet? Miért ilyen fontos a lány? Többek között ezek azok a kérdések, melyekre az epizód másfél-kétórás végigjátszása alatt egy picike választ se kapunk, még úgy se, hogy az első rész utolsó percei arról szólnak, hogy Elizabeth mindent elmagyaráz. A második epizód se segít a dolgon, hiába az új főhős (Elizabeth, jippi!), hiába a merőben más történetvezetés, a bennünk felmerülő kérdések száma inkább növekedni fog. Főleg azért, mert jól érezhetően próbálták a játékban összekötni az eredeti Bioshock történéseit és az Infinite történetszálát (ami fura, tekintve anno az Infinite megjelenése környékén kategorikusan kijelentették, hogy a cím ellenére nincs komolyabb kapcsolat Rapture és Columbia között), melyet a visszaható folytonosság használatával szándékoztak elérni. Ami jó dolog, ha ügyesen használják, de itt néhányszor igencsak bumfordi módon töltik fel extra tartalommal a korábban már megismert karaktereket, eseményeket. És akkor még nem is beszéltem arról, hogy az Infinite végtelen univerzumaival és lehetőségeivel szemben itt kicsit az eleve elrendeltetés került a középpontba… A Burial at Sea története, szemben az Infinite-l akkor működik jobban, ha nem próbálunk komolyabban belegondolni, inkább csak az adott pillanatra koncentrálunk.

Éppen ezért én azt javaslom, hogy érdemes kicsit a háttérbe űzni a történetet és helyette inkább még egyszer, utoljára próbáljuk magunkba szívni Rapture (és kicsit Columbia) világát. Ehhez pedig minden segítséget megkapunk, a pusztulás előtt álló víz alatti város elképesztő hangulatot áraszt, rendkívül sajnálatos, hogy csak rövid ideig járkálhatunk benne, aztán gyorsan elsodródunk arra a lesüllyedt részre, melyet a korábbi részekben megszokhattunk. De még így is, Rapture egyike minden idők leghangulatosabb helyszíneinek, még a legrosszabb formájában is képes bármely pillanatban lenyűgözni az embert. Ráadásul a Burial at Sea, főleg a második része, a történet konzisztenciájától függetlenül tud komoly meglepetésekkel szolgálni, a játék második felében konkrétan vagy tátott szájjal fogjuk a képernyőt bámulni, vagy a szemünket eltakarva próbáljuk levenni róla a tekintetünket.

Említettem, hogy a játékmenetet is komolyan átalakították: ezt azonban az első részben még annyira nem vehetjük észre. Jó hír, hogy az Infinite arénaharcai már itt sem kapnak szerepet (nem is tudnának, Rapture sokkal zártabb annál), azonban ellenére az új plazmidnak, új felszereléseknek és új fegyvernek (valamint annak, hogy végre nem kettőt tudunk belőlük tárolni, mindegyik nálunk lehet egyszerre) az alapjátékban kifejlődött reflexek fognak leginkább szerepet kapni. Sőt, kicsit még az se, éppen a bezárt területek miatt az Airgrabber (a Skyhook itteni változata) annyira nem tud érvényesülni. A második epizód azonban komoly változtatásokat eszközöl, Elizabeth erőben eltörpül Booker mellett, így vele olyat kell tennünk, amit a Bioshock világában eddig még nem igazán kellett: lopakodnunk. Van direkt erre kifejlesztett plazmidunk (Peeping Tom, átláthatunk a falakon, illetve láthatatlanná válhatunk vele), az ellenfelek nem vesznek azonnal észre és dönthetünk, hogy közvetlen közelről leütjük őket, vagy inkább távolról altatjuk el egy jól irányzott lövéssel az új, multifunkciós számszeríjunk segítségével. Sőt, még zárakat is nekünk kell saját kézzel feltörni egy nem túl egyedi, azonban annál jobban kinéző módszerrel. Nem mondom, hogy egy Thief kategóriájú játék lett belőle, de ez a ritmusváltozás nagyon jól lett implementálva, nagyon jól működik. Ráadásul van két vonzatos pozitívuma is: egyrészt a lassabb tempó miatt tovább tart a kiegészítő (olyan 3-4 óra, szemben az első rész 1,5-2 órájával), másrészt sokkal jobban magunkba tudjuk szívni a Bioshock világának esszenciáját, jobban rá tudunk csodálkozni azokra az apróbb részletekre, melyek mellett elsuhantunk volna.

A Burial at Sea lett az Irrational csapat hattyúdala, és így kicsit nehéz elfogulatlanul vizsgálni. Ha úgy tennénk, akkor felróhatnánk a nem túl acélos történetet, az első rész java részének relatíve laposságát. De jó érzés volt még egyszer, valószínűleg utoljára bejárni Rapturet, látni azt úgy, ahogy még soha, a fénykorában. Jó érzés volt újra találkozni Columbia két főszereplőjével és a korábbi részek nevesebb mellékszereplőivel, Atlasszal, Ryannel és természetesen Sander Cohennel. És a maga perverz módján nagyon jó volt hallani Elizabeth utolsó szavait, melyek - bár aki figyelt számíthatott rá - olyan, lórúgásszerű felismerésbombát robbantanak az emberben, amelyek élesítésében Ken Levine és társai utolérhetetlenek. A Burial at Sea, ha kicsit megizzadva, bukdácsolva is, valamennyire kerek egésszé varázsolta nem csak Columbia, de Rapture történetét is, ezzel elbúcsúzva a rajongóktól.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

9 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

16 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==