[DLC] Bioshock Infinite - Burial at Sea

Bioshock Infinite - Burial at Sea

WarhawkLusztig Zsolt2014.04.01. 18:01

Szerény pici világomban két részre osztom a Bioshock Infinite-t megtapasztalt játékosokat. Vannak azok, akiket a történet, a helyszín és a karakterek annyira lenyűgöznek, hogy hajlandó túllépni a játék egyébként nem túl acélos játékmenetén és vannak azok, akiket viszont annyira sokként élték ezt meg, hogy nincs az a történet, helyszín vagy szereplő, ami enyhítené bánatukat. (Oké, és vannak azok, akik körítéstől és játékmenettől függetlenül leszarják az egészet, de nekik nincs lelkük és utálom őket.) Azonban bármelyik csoportba is tartozol (kivéve a harmadikat) a kétrészes Burial at Sea-be érdemes belenézned, ugyanis az Irrationalnál, talán hallgatva a kritikákra két, az Infinite-től (és egymástól) merőben eltérő játékmenettel rendelkező kiegészítőt raktak össze, majd egy olyan csavaros történettel töltötték fel, hogy még a korábbi részeken edződött játékosok is garantáltan csak a fejüket fogják vakarni.

A helyszín Rapture, ‘58 szilvesztere, pillanatokkal Andrew Ryan utópiájának összeomlása előtt. Booker bőrébe landolunk, akit Elizabeth-noir bérel fel egy kislány, Sally megtalálására. Miért ő? Miért őt? Miért itt? Miért ekkor? Miért nem ismeri fel Booker Elizabethet? Miért ilyen fontos a lány? Többek között ezek azok a kérdések, melyekre az epizód másfél-kétórás végigjátszása alatt egy picike választ se kapunk, még úgy se, hogy az első rész utolsó percei arról szólnak, hogy Elizabeth mindent elmagyaráz. A második epizód se segít a dolgon, hiába az új főhős (Elizabeth, jippi!), hiába a merőben más történetvezetés, a bennünk felmerülő kérdések száma inkább növekedni fog. Főleg azért, mert jól érezhetően próbálták a játékban összekötni az eredeti Bioshock történéseit és az Infinite történetszálát (ami fura, tekintve anno az Infinite megjelenése környékén kategorikusan kijelentették, hogy a cím ellenére nincs komolyabb kapcsolat Rapture és Columbia között), melyet a visszaható folytonosság használatával szándékoztak elérni. Ami jó dolog, ha ügyesen használják, de itt néhányszor igencsak bumfordi módon töltik fel extra tartalommal a korábban már megismert karaktereket, eseményeket. És akkor még nem is beszéltem arról, hogy az Infinite végtelen univerzumaival és lehetőségeivel szemben itt kicsit az eleve elrendeltetés került a középpontba… A Burial at Sea története, szemben az Infinite-l akkor működik jobban, ha nem próbálunk komolyabban belegondolni, inkább csak az adott pillanatra koncentrálunk.

Éppen ezért én azt javaslom, hogy érdemes kicsit a háttérbe űzni a történetet és helyette inkább még egyszer, utoljára próbáljuk magunkba szívni Rapture (és kicsit Columbia) világát. Ehhez pedig minden segítséget megkapunk, a pusztulás előtt álló víz alatti város elképesztő hangulatot áraszt, rendkívül sajnálatos, hogy csak rövid ideig járkálhatunk benne, aztán gyorsan elsodródunk arra a lesüllyedt részre, melyet a korábbi részekben megszokhattunk. De még így is, Rapture egyike minden idők leghangulatosabb helyszíneinek, még a legrosszabb formájában is képes bármely pillanatban lenyűgözni az embert. Ráadásul a Burial at Sea, főleg a második része, a történet konzisztenciájától függetlenül tud komoly meglepetésekkel szolgálni, a játék második felében konkrétan vagy tátott szájjal fogjuk a képernyőt bámulni, vagy a szemünket eltakarva próbáljuk levenni róla a tekintetünket.

Említettem, hogy a játékmenetet is komolyan átalakították: ezt azonban az első részben még annyira nem vehetjük észre. Jó hír, hogy az Infinite arénaharcai már itt sem kapnak szerepet (nem is tudnának, Rapture sokkal zártabb annál), azonban ellenére az új plazmidnak, új felszereléseknek és új fegyvernek (valamint annak, hogy végre nem kettőt tudunk belőlük tárolni, mindegyik nálunk lehet egyszerre) az alapjátékban kifejlődött reflexek fognak leginkább szerepet kapni. Sőt, kicsit még az se, éppen a bezárt területek miatt az Airgrabber (a Skyhook itteni változata) annyira nem tud érvényesülni. A második epizód azonban komoly változtatásokat eszközöl, Elizabeth erőben eltörpül Booker mellett, így vele olyat kell tennünk, amit a Bioshock világában eddig még nem igazán kellett: lopakodnunk. Van direkt erre kifejlesztett plazmidunk (Peeping Tom, átláthatunk a falakon, illetve láthatatlanná válhatunk vele), az ellenfelek nem vesznek azonnal észre és dönthetünk, hogy közvetlen közelről leütjük őket, vagy inkább távolról altatjuk el egy jól irányzott lövéssel az új, multifunkciós számszeríjunk segítségével. Sőt, még zárakat is nekünk kell saját kézzel feltörni egy nem túl egyedi, azonban annál jobban kinéző módszerrel. Nem mondom, hogy egy Thief kategóriájú játék lett belőle, de ez a ritmusváltozás nagyon jól lett implementálva, nagyon jól működik. Ráadásul van két vonzatos pozitívuma is: egyrészt a lassabb tempó miatt tovább tart a kiegészítő (olyan 3-4 óra, szemben az első rész 1,5-2 órájával), másrészt sokkal jobban magunkba tudjuk szívni a Bioshock világának esszenciáját, jobban rá tudunk csodálkozni azokra az apróbb részletekre, melyek mellett elsuhantunk volna.

A Burial at Sea lett az Irrational csapat hattyúdala, és így kicsit nehéz elfogulatlanul vizsgálni. Ha úgy tennénk, akkor felróhatnánk a nem túl acélos történetet, az első rész java részének relatíve laposságát. De jó érzés volt még egyszer, valószínűleg utoljára bejárni Rapturet, látni azt úgy, ahogy még soha, a fénykorában. Jó érzés volt újra találkozni Columbia két főszereplőjével és a korábbi részek nevesebb mellékszereplőivel, Atlasszal, Ryannel és természetesen Sander Cohennel. És a maga perverz módján nagyon jó volt hallani Elizabeth utolsó szavait, melyek - bár aki figyelt számíthatott rá - olyan, lórúgásszerű felismerésbombát robbantanak az emberben, amelyek élesítésében Ken Levine és társai utolérhetetlenek. A Burial at Sea, ha kicsit megizzadva, bukdácsolva is, valamennyire kerek egésszé varázsolta nem csak Columbia, de Rapture történetét is, ezzel elbúcsúzva a rajongóktól.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19