[Teszt] Divinity: Original Sin

Divinity: Original Sin

siklaraSimon Klára2014.07.26. 11:09

Csak hogy egészen hatásvadász bevezetővel nyissak, a legnépszerűbb steam-vélemény szerzője abban látja a Divinity: Original Sin lényegét, hogy ez egy modern Baldur's Gate a Skyrim szabadságérzetével, amelyet a Witcher 2-re jellemző nehéz döntések és azok következményei jellemeznek. Ez hagyján, de amikor a kritikusok többsége hasonló kijelentésekre ragadtatja magát, az ember elkezd gyanakodni, hogy itt most vagy tömeghipnózisról van szó, vagy tényleg igazi gyöngyszem az a játék, amivel egyébként annyira sokan nem játszanak. Az elsöprően pozitív kritikák ellenére erősen rétegjátékról van szó, hiszen a DOS a kora kétezres évek sokat szöszmötölős szerepjátékait idézi, amikhez ma már nem sok embernek van türelme. Olyan kíváló címekre kell itt gondolni, mint az Ultima sorozat, vagy a Baldur's Gate, csak éppen az egészet áthatja a Divinity-univerzumban megszokott bárgyú humor, ráadásul a sorozat előző játékainak ismerete egyáltalán nem szükséges hozzá, az oldschool RPG-kkel rokonszenvezés viszont nem árt.

Minek is nevezzelek benneteket...

A játékos egy source huntert alakít, pontosabban kettőt, ha egyjátékos módban fut neki a nagy kalandnak. A karaktergeneráló képernyőn állíthatunk párosunk külsején, olyan szokásos alaptulajdonságaikon, mint az erő, vagy az intelligencia, és kiválaszthatunk néhány képességet (pl. fegyverspecializációk, varázslattípusok elsajátítása). A legérdekesebbek a talentek, amelyek közül kezdetben kettőt választhatunk ki, majd néhány szintenként hozzáadhatunk egy újabbat. Elsőre nem igazán tudja az ember, mire érdemes pontot tenni, úgyhogy kicsit segítek: a leech, a lone wolf és a petpal nagyon hasznos. A leech tehetséggel megáldott karakter vértócsában állva gyógyul akkor is, ha az történetesen a saját vére, míg a lone wolf a komoly HP-bónusz miatt a tank karaktereknek hasznos. A petpal beállítottságú karakter tud beszélgetni az állatokkal, és így nem csak jókat röhöghet, de néha bevállalhat kizárólag állatbarátoknak járó agyament mellékküldetéseket is. Meg egyébként is, sokat hozzátesz a játékmenethez két élőhalott horda legyakása között elcsevegni a sarokból figyelő patkánnyal, vagy tüzelő macskák szerelmi életébe belefolyni.

Kemény.

A legnehezebb talán azt eldönteni, milyen felállás a leghatékonyabb. Vannak ugyan karakterosztályok, de ezek leginkább csak címkék, hiszen teljes lelki nyugalommal átkutyulhatjuk a kezdő tulajdonságaikat, illetve a későbbiekben is egyéni szájíz szerint nevelgethetjük hőseinket. Általában érdemes két minél eltérőbb figurát indítani, így a hagyományos harcos-mágus duó elég jól muzsikál, de természetesen itt sincsenek megkötések: én a paladin-tolvaj párosra esküszöm, a szerkesztőség egy másik tagja két varázslóval nyomul, de az internet egy elvetemült hőse bebizonyította, hogy a játék akár egyetlen, kizárólag ládadobálásra specializált izomjózsi karakterrel is végigjátszható. Párosban igazán szép az élet, hiszen a környezetre, vagy a történet egyes fordulataira reagálva, eseteg saját döntéseikre reflektálva a source hunterek olykor beszédbe elegyednek, és akár össze is veszhetnek. Nézeteltérések esetén a verbális konfliktus megoldása mindig egy drámai kő-papír-olló játszmában csúcsosodik ki, amely egyjátékos módban egészen olyan, mint amikor Gollam A gyűrűk urában magával beszélget, azonban gyakorlati haszna is van. Példa: levágja-e a szakács a csirkét, vagy ne? Ha igen, jár egy pont a szívtelenségre, a nemleges válasz azonban egy pontnyi együttérzést ér. Ezek az egymással ellentétes jellemvonás-párok kihatnak hőseink tulajdonságaira és különböző bónuszokat adnak. Egy szemét dög vagy? Annál nagyobbat bök a backstab, há!

A nagyothalló polgármesterrel mindig élmény beszélgetni.

Ezekkel a beszélgetésekkel legfeljebb annyi baj van, hogy nincs belőlük elég, mert ezek során élhetjük magunkat bele leginkább a fiatal és kalandvágyó erővadászok helyzetébe. Egyedül játszva mindkettőt mi irányítjuk, de egyszerre mindig csak az egyiket, míg társunk lelkesen lohol utánunk. Kényünk-kedvünk szerint alakíthatjuk a közöttük zajló párbeszédek menetét, de konfliktuskerülők beállíthatják az AI-t hűségesre, hogy a másik mindig mindenben automatikusan egyetértsen a döntéseivel és oda meg vissza legyen érte. A spontaneitás híveinek találták ki a random beállítást, ami pont az, aminek hangzik: lesz egy teljesen beszámíthatatlan társunk, aki minden beszélgetés során véletlenszerű válaszokat ad. A legjobb persze, ha találunk egy másik játékost, akivel aztán lehet nagyokat veszekedni, vagy éppen csöpögős-hízelgős összeborulásokat rendezni. Az első városban összeszedhetünk két NPC csapattagot is, akik néha szintén nem restek belekotyogni a nagyok dolgába. Az ex-source hunter Madora egy kétkezes kardot lóbáló nőstény terminátor, aki sosem mulasztja el megjegyezni, mennyire utálja a mágia minden formáját, a megalomán Jelan pedig mindig leolt, ha szerénykedünk, de mindkettőt bármikor ki lehet osztani, nem mennek világgá. Egyelőre ők ketten vannak, de Larianék DLC formájában további társakat ígérnek.

A ghoul, akinek egyértelmű szerepet szántak.

Az a borzasztó, hogy már rengeteget írtam és még mindig csak a felszínt kaparásszuk, mert a DOS-ban elképesztő mélységek vannak. Először is a játék mai mércével mérve nagyon hosszú, és sokaknak azért sem lesz türelme hozzá, ami valójában az egyik legnagyobb erénye: nem csak buzdít, hanem kifejezetten rászorít a felfedezésre. Egy idő után nem érzed a kényszert, mert magadtól is fel akarod deríteni a térkép minden sarkát, ki akarod ásni az összes elrejtett kincsesládát, beszélgetni akarsz az összes NPC-vel, teljesíteni akarod az összes mellékküldetést, és így tovább, hiszen tudod, ha nem így teszel, meghalsz. Persze ebben a játékban semmit se muszáj, de akkor úgysem jutsz messzire. Az egyszerű(nek tűnő) gyilkossági ügy kinyomozására Cyseal városába érkező vadászduó kezdetben elég jól bírja a gyűrődést, a történet azonban váratlanul őrületes fordulatot vesz és a nyomozgatás kiegészül a világ megmentsének feladatával, ehhez pedig elkél némi segítség. Az ellenfelek kemények, nem igazodnak a szintedhez, ezért ha rosszkor rossz helyre kóricálsz, véged. Ha csak simán nem vagy elég magas szintű egy harchoz, elpatkolsz. Ha rád rombolnak a parázsban térdig gázoló, lángoló ellenfelek, de nincs eső varázslatod, be fogsz égni.

Tájkép csata után.

A körökre osztott harcrendszer köré van kialakítva az egész világ, aminél élvezetesebb játszóteret rég pipáltam. A műfajra jellemző statikus környezet helyett Larianék alapkoncepciója az volt, hogy ami ott van, azzal lehessen kezdeni valamit akár a csata hevében is, márpedig a csatatér nyújtotta lehetőségek kiaknázása döntő lehet egy keményebb összecsapás során. Az elementális erők kölcsönhatásaira épülő harcok hihetetlenül élvezetesek, és kreativitásunktól függően lesznek könnyűek, vagy baromi nehezek. Némi kísérletezés és a rendszer kiismerése után kezdődik az igazi móka. A bután ácsorgó orkokra esőt varázsolsz, aztán lefagyasztod az egyiket, a többi meg a körülötte kialakult jégpáncélon fog szánalmasakat taknyolni, elengedsz egy tüzes nyílvesszőt az olajfolton ácsorgó csontik irányába (vagy csak hozzájuk vágsz egy inventoryban őrizgetett égő gyertyát), mérges gázból álló felhőt hozol létre, aztán berobbantod... lehetőség van bőven, és a tereppel is lehet játszani.

My robot is a motorbike, your argument is invalid.

Megunni sem igazán lehet a csatákat, mert a különböző ellenféltípusok ellen újabb és újab módszereket kell kitalálnunk, a rendszer pedig olyannyira nem köti meg a kezünket, hogy akár egészen bizarr megoldásokkal is lealázhatjuk a nálunk egyébként jóval erősebb dögöket. Bármit is csinálunk az egyes karakterekkel, minden cselekedet bizonyos számú akciópont használatához van kötve, amelyek minden új kör elején újratöltődnek, úgyhogy aki azért szokta mellőzni a mágiahasználatot, mert hülyét kap a minden második csata utáni kötelező varázslat-újramemorizáló pihitől, most végre kiélheti magát. A lopakodás is meglepően jó taktika lehet, ha ügyesen használjuk az elemeket, hiszen egy nagyobb tüzet eloltva a füsttől egy darabig senki nem lát semmit, ami nem csak a sunyulásnak kedvez, de ha az ellenséges íjász nem lát, nyilván lelőni se tud (persze ez fordítva is igaz). Arra azért figyelni kell, hogy a nagy vadulás közepette elég könnyen sebezhetjük társainkat, hiszen ha ő ugyanúgy a patakban áll, mint az ellenfél, akire varázslónkkal villámot szórunk, akkor mindkettőt megcsapja az áram.

Most erőt veszek magamon és nem írok többet, mert akkor sosem érne véget ez az élménybeszámoló, pedig még oldalakon át lehetne áradozni a craftolásról, idétlen könyvekről, amikből recepteket gyűjthetünk, a multiplayer élményről (amit sajnos csak minimálisan volt szerencsém kipróbálni), a rengeteg felfedezésre váró kincsről és poénról, hőseink különleges, teleportálással bármikor elérhető menedékhelyéről nem is beszélve. A Divinity: Original Sin az év meglepetése, amit sem befejezni, sem elfelejteni nem fogunk egyhamar. Tessék rá tengernyi időt szánni, akár szép aprólékosan beosztva, mert nagyon meghálálja.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19