[Teszt] The Last of Us Remastered

The Last of Us Remastered

liquidSomosi László2014.08.12. 10:00

Találós kérdés 2014 közepéről, a kurrens trendeket kevésbé követő játékosoknak: milyen jó játékok jelennek meg mostanában az újgenerációs konzolokra? A (harcedzettebb) játékos mosolygós válasza: azok, amik tavaly, meg tavalyelőtt is jó játékok voltak, és most, "szeretnénk viszonylag kis befektetéssel még több pénzt belapátolni a kasszába" felkiáltással, az üzleti racionalitás parancsának engedelmeskedve újra megjelennek. Szebben, jobban, déelcésebben, színes masnival a nyakukban, teljes áron, vagy majdnem teljes áron.

Az újrakiadások hagyományos vonzerejét (leginkább) a kicsinosítás jelenti, gyakran van is mit csinosítani, az előző konzolgeneráció utolsó harmadára a PC-re is megjelenő neves multiplatform címek többsége még egy közepesen erős vason is láthatóan többet mutatott, mint az addigra már erősen a nyugdíjaslét felé kacsingató PS3 / Xbox 360 pároson. Az újrában így elég megcélozni a korábbi PC verziók (optimálisan) legmagasabb vizuális szintjét, és voila, az arcát eddig pironkodva takaró kikapós mennyecske fullhádéban penderül a reménybeli férj elé a fodrász + kozmetikus + kiadós wellneshétvége procedúra végeztével. Mindenki örül, leginkább a megszépült kisasszony édesapja, másodszor is elkelt a lány, és még a lagzit is a vőlegény fizette.

Mielőtt végképp belekavarodnék a csajos párhuzamokba: a The Last of Us volt az a játék, ami nem igazán szorult rá a grafikai utókezelésre, szép volt az már eredetileg is. Mit szép, gyönyörű, a TLOU a generációvégi csodajátékok iskolapéldája, a Naughty Dog utolsó PS3-as nekibuzdulása az utolsó izzadságcseppet is kifacsarta a gépből, ha a képernyőre pakolt látványról volt szó. TETSZETT nekünk, tetszett nektek, és tetszett nagyjából mindenkinek, aki befizetett rá 2013-ban és azóta.

Felesleges volt tehát a Remastered kiadás? Nem volt az, még akkor sem, ha - megelőlegezve a cikk utolsó két mondatát - nem feltétlenül bátorítom a játékot egyszer (többször) már végigjátszókat az ismételt vásárlásra. A TLOUR kétségtelenül erős csomag, tartalmi szempontból benne van minden, amit egy ilyen kiadástól elvárunk - leginkább az eddig megjelent összes DLC, beleértve a nem is oly rég kiadott, az alapjáték minőségét CSUKLÓBÓL HOZÓ egyjátékos bővítményt, a Left Behind-ot is.

A Naughty Dog vizuális fronton ott bővített, ahol lehetett bővíteni. A konkrét geometria nem változott, kivéve talán a karaktermodelleket - nincs poligonszámláló a szemünkbe építve, de ezek egy fokkal részletesebbnek tűnnek, mint korábban. Nagyobb felbontású textúrák, jóval szebb árnyékok, 1080p és - a leghasznosabb bónusz az összes közül - hatvan képkocka per szekundumos képfrissítés, amit a játék kilencven százalékban stabilan tartani is tud. A videójátékos fórumok visszatérő vitája a 30 és a 60 fps által nyújtott élmény közti különbség. Vannak, akik legyintenek rá ("legyen folyamatos harminc, és rendben vagyunk") mások prüszkölnek mindenre, ami hatvan alá csúszik. A rend kedvéért: van egy harmadik tábor is, a "nekem aztán tökmindegy, nem látom a különbséget" csapat.

No, nekik érdemes megmutatni a The Last of Us Remastered-et, mert a két verzió közti különbség pár perc játék után teljesen nyilvánvaló. Ami érdekes, mert a TLOU még csak nem is az a zsáner, ami amúgy üvöltene a hatvan fps-ért, de mégis - ha a PS4 változattal találkozol először, és hozzászokik a szemed ahhoz, amit ott látsz, nehéz lesz áttérni az eredeti változatra. A hatvan fps a TLOUR esetében látványosan folyamatosabbá, dinamikusabbá teszi a játékot, az agyadba duplázott mértékben küldött vizuális információ pedig a beleélést, az "ott vagyok a játéktérben" élményt növeli. Ami a TLOU esetében nem utolsó szempont, a játék sok helyen keményen támaszkodik a (egyébként igen sikeres) atmoszféra-teremtésre.

Minden szép, minden jó? Vizuális téren mindenképpen, kár, hogy az új verzió bejhozott valamit, amit az eredetiben nem nagyon tapasztaltunk: a bugokat. Nem új ellenfelekről van szó (Rettenetes Mutáncsbogarak!), hanem programhibákról. Beragadó animációs fázisokat, csúszó szinkront tapasztaltunk többször, sőt, egyszer, egy "hiába nyomom a gombot, nem jön le" létra okán még állás-visszatöltésre is kényszerültünk.

Mivel a TLOU-ról annak idején volt egy szép hosszú TESZTÜNK, és a Left Behind-ról is ÍRTUNK egy hosszabbat, nem fogok belemenni abba, hogy mennyire remek játékkal búcsúztatta a PS3-at a Naughty Dog. Azaz, egy (oké, kettő) mondat erejéig mégis muszáj lesz: a The Last of Us elképesztően jó játék, pompásan kidolgozott, egymásra okosan építő játékmechanikákkal, nagy adag izgalommal, jól felépített világgal és olyan karakterekkel, akikhez igazán lehet kötődni. Lehet vitatkozni azon, hogy a TLOU hol helyezkedik el az impozáns Naughty Dog életműben, a magam részéről hajlok arra, hogy valahol a legtetején.

A végére maradt a Nagy Kérdés: venni, vagy nem venni? A válasz azért nem egyszerű, mert többféle is gyártható belőle. Egy: ha eddig nem játszottál vele, akkor nyomás, vásárolj. Kettő: ha az eredetivel játszottál, de nem játszottad ronggyá, és nem vetted meg a single player DLC-t - a vásárlás megfontolandó, de nem feltétlenül most azonnal. A hármas pont teljesen egyértelmű: te, aki többször is végignyomtad még tavaly, DLC-t vettél, multizol vagy multiztál - a TLOUR (a bugoktól eltekintve) becsületes PS4-es újragondolás, de attól még ugyanaz a játék.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==