[Próbakör] The Evil Within

The Evil Within

dragCsető Zsolt2014.09.26. 11:00

Adósak vagyunk még egy Gamescomos beszámolóval a The Evil Within (cseppet sem barátságos) társaságában szerzett tapasztalatainkról, és miután kevesebb mint egy hónap távolságból integet immáron a játék megjelenése, úgy gondoltuk, mesélünk nektek egy kicsit arról, mire is számíthattok.

"Ha klasszikus túlélő-horror élményre vágysz, nyugodtan bökj a Nightmare nehézségre" - hangzott el a "jótanács" a Betshesda standjának mélyén eldugott szobába lépve, ahol csupán a bátor vállalkozókra váró monitorok, illetve néhány gyertya funkcionált fényforrásként, tökéletes atmoszférát biztosítva egy jófajta borzongáshoz. Néhány perc ismerkedés az alapokkal, és máris a The Evil Within különös világában találtuk magunkat - különös, méghozzá azért, mert Shinji Mikami korábbi horror-alapvetéseitől eltérően (Resident Evil, Dino Crisis) itt jelentős szerep jut a főhős, Sebastian fejében történő dolgoknak is, ezzel pedig rögvest szembesülhettünk is.

Miután az elénk tálalt demó a játék közepéből ragadott ki egy szeletet, ezért kontextus híján nyilvánvalóan nehéz volt értelmezni a sztorira utaló aprócska jeleneteket, szerencsére azonban nem sokáig kellett ezekkel foglalkoznunk, hiszen hamar fejest ugorhattunk a játékmenetbe. Utunk egy rozoga kúriába vezetett, amely hatékonyan - és jó eséllyel cseppet sem véletlenül - lobbantotta fel bennünk az első Resident Evil mára ikonikussá váló nyitóhelyszínét, az előttünk elterülő ajtóra szerelt hidraulikus szerkezet pedig egyértelművé tette, amit már a szobába lépve is jeleztek nekünk, vagyis hogy a továbbjutáshoz három szekció és három logikai feladvány teljesítésére lesz szükség.

Villogó nyilak és jelzőfények híján (hál' istennek!) találomra vetettük bele magunkat az ismeretlenbe, és nem kellett sokat várni az első ellenfelek felbukkanására sem. Az első összecsapás mindig rengeteget elárul egy túlélő-horrorról, a sebesség, az irányítás és a gunplay együttese ugyanis alapvetően meghatározza, milyen filozófia mentén is készült az adott alkotás. A The Evil Within szerencsére nem hazudtolja meg önmagát, és méltó Shinji Mikami korábbi munkásságához: a játékmenet jellegét tekintve nyugodt szívvel jellemezhetjük a japán dizájner-legenda csúcsalkotása, a Resident Evil 4 spirituális utódjaként, sőt, ahhoz viszonyítva talán egy lépéssel közelebb is áll a régimódi túlélő-horror-klasszikusokhoz, mint a modern, akciófókuszú stílusbeli művekhez. Gyakorlatiasabb formára lefordítva mindezt: az egy szem, videojáték-mércével vizsgálva kifejezetten lassú ellenféllel, pisztollyal vívott összecsapás éppen annyi izgalmat, élvezetet és feszültséget tartogatott, amennyit titkon reméltünk.

A kúriában kalandozva hosszú távon sem változott a véleményünk: a The Evil Within TÉNYLEG működik túlélő-horrorként, és remekül egyensúlyoz azon a határon, ahol a harcok még sokkal inkább a túlélésért vívott küzdelmek, mintsem akciójelenetek. Ehhez persze kell egyfajta "esetlenség", ami valahol a stílus sajátja - magyarul az, hogy a főhős nem annyira agilis és nem annyira pontos, mint egy mezei shooterben, és kevésbé érezzük úgy, hogy száz százalékig uraljuk őt. Ez azonban pontosan így van rendjén, hiszen másképp maga a műfaj sem működhetne - igaz, a célzás közben az ellenfélre közelítő kamera nem nyerte el maradéktalanul a tetszésünket, a már említett RE4 ugyanis véleményünk szerint jobban működött hasonló "körülmények" között. Játszhatatlanságról persze szó nincs - csupán úgy éreztük, hogy itt még lenne finomítani egy picit a dolgokon. Apropó, körülmények: az ellenfelek életerejét, valamint a pályán szétszórt muníció mennyiségét profin eltalálta a Tango csapata - a rendelkezésünkre álló "erőforrások" okos menedzselése egy olyan játékelem, amely mára szinte teljesen kikopott a stílusbeli címekből, így mindenképpen jó érzés volt szembesülni azzal, hogy a The Evil Within még képes visszahozni azt, amikor a játékos félve számolgatja a tárban maradt golyókat. Esélytelenek persze sosem vagyunk, már csak azért sem, mert mindig van lehetőség a menekülésre, nem is beszélve az ellenfelek lesből történő leterítéséről, de ha valakinek, hát Mikaminak megvan a tapasztalata ahhoz, hogy sikeresen eltalálja az egyensúlyt az említett "esetlenség" és a "teljesíthetőség" között, így el is vártuk mindezt.

A The Evil Within egyébként több ponton is ügyesen csen ötleteket a rendező korábbi alkotásaiból. Az első Resident Evil újragondolása például az atmoszférán túl a játékmenetben is visszaköszön, méghozzá az "egyszer használatos" kézifegyvereken (például baltákon), valamint a véglegesen kizárólag felgyújtva elpusztítható ellenfeleken keresztül. Míg a Resident Evil 4 - természetesen a "túlélő-horror tényleges térben" alapkoncepción túl - a különféle fejlesztési lehetőségek, valamint a környezetünkben elrejtett rengeteg (és nem ritkán ügyesen kihasználható) csapda miatt jutott leginkább eszünkbe. Nehogy azt higgyük azonban, hogy a The Evil Within csupán újramelegített kotyvaléka a korábbi remek ötleteknek - a látottak alapján sokkal inkább egy remek feloldása a "klasszikus túlélő-horror 2014-ben" paradoxonnak.

Mikami-san a múltban két ízben is megreformálta a túlélő-horror műfajt, és bár a The Evil Withinnek nincsenek effajta ambíciói, mégis óriási hiánypótlónak mondható, hiszen végre elhozhatja azt, amire a játékosok régóta vágynak: egy csúcsminőségű és a modern kor elvárásainak megfelelő, ugyanakkor a múlt erényeit is szem előtt tartó, hátborzongató élményt.

Fejlesztő: Tango Gameworks | Platform: PS4, PS3, One, 360, PC | Megjelenés: október 14.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==