[Teszt] Styx: Master of Shadows

Styx: Master of Shadows

WarhawkLusztig Zsolt2014.10.17. 17:55

Guilty pleasure, bűnös élvezet - mondta egy Gurus kolléga, mikor a Styx szóbakerült valamelyik diskurzusunkban és igazat kell adnom neki, ez az a kifejezés, mely tökéletesen jellemzi a Cyanide játékát. A Styx: Master of Shadows az a játék, mely pusztán technikai oldalról vizsgálva ha nem is tucatnyi sebből, de komoly vérveszteséget szenvedne, azonban összességében valahogy sikerül annyi és olyan élményt nyújtania, ami tökéletesen meg tudja fogni az arra hajlamosakat és rendre vissza tudja rántani őket a kicsit csúnyácska, kicsit bénácska, de kétségkívül hangulatos világába.

Az „arra hajlamosak” pedig nagyjából a lopakodós játékok szerelmeseit jelenti, közülük is azokat, akik inkább az eredeti Thief mellett teszik le a voksukat és nem a modern idők hasonló stílusú játékai mellett. A Styx ugyanis egy szó szerint hardcore lopakodós játék, néhány pontján talán még a fent említett legendás játéknál is komolyabb, itt egyszerűen nem létezik az az opció, hogy ide-oda ugrálva halomra gyilkolunk mindenkit, már a második nehézségi szinttől (a négyből) nagyjából egy ütés / lövés / harapás és végünk. És higgyétek el: ütések, lövések és harapások dögivel fognak jönni.

Persze Styx nem lenne az Árnyak Mestere, ha nem lenne egy méretes tárháza a fenti esetek elkerülése érdekében. Ahogy az lenni szokott, az árnyak a legjobb barátaink ebben a játékban is, bár tudtában kell lennünk, hogy jelen esetben nem válunk automatikusan láthatatlanná mikor a sötétségben álldogálunk, ha közelünkbe kerül valaki, akkor gond nélkül észre tud venni. Sötétséget pedig tudunk „kézzel” is kreálni, de egy jól irányzott, goblinnyállal kevert homoklabda is el tudja oltani a fáklyákat (bár sajnos nem mindegyiket). Innentől kezdve pedig rajtunk múlik, hogy minimális helyzeti előnyünket hogyan használjuk ki: elosonunk a tucatnyi lehetséges útvonal egyikén, esetleg biztosra megyünk és nem hagyunk életben senkit? A döntés (legtöbbször) a játékos kezében van, bár azt érdemes tudni, hogy a játék külön jutalmazza, ha az adott pályán nem vesznek minket észre, illetve nem ölünk meg senkit.

Bárhogy is döntünk, ahogy említettem, kellemesen népes arzenál áll rendelkezésünkre. Styx láthatatlanná tud válni egy rövid időre, képes egy irányítható klónt létrehozni, mely lefoglalja, vagy eltereli az őrök figyelmét, el tud bújni ládákban, köcsögökben, csatornákban, de méretéből adódóan akár egy asztal alatt is megbújhat. Persze ez nem feltétlen elég, oda kell figyelnünk, hogy lassan haladjunk, hogy ne lökjünk fel tereptárgyakat, ha lehet, akkor szőnyegeken vagy puhább felületeken érjünk földet és ha mégis el kell tennünk valakit láb alól, akkor abba ne akadjon bele a következő őr. A holttesteket egyébként klasszikus hitman módszerrel elrejthetjük szekrényekben, ládákban, vagy akár egy csendesebb sarokban is berendezhetünk egy takaros kis hullatornyot, az ügyesebbek pedig kihasználják a néhány pálya után megnyíló lehetőséget és savval lelocsolva tüntetjük el őket örökre.

Ha pedig mészárlást szeretnénk rendezni, akkor hasonlóan sok választási lehetőségünk van. Az alap, hogy lopakodva levadászhatunk szinte mindenkit, majd dönthetünk, hogy gyorsan és hangosan, vagy lassan és halkan tesszük őket ártalmatlanná. Vannak dobókéseink, melyek a legtöbb ellenfelet azonnal átterelik a hősünk nevével fémjelzett folyón, de az igazán mókás az, hogy ennél sokkal kreatívabbak lehetünk. Példának okáért a csillárok, függőládák többségét el lehet oldozni, ezekkel agyonütve embereket, vagy ami még nagyobb poén: beleköphetünk a nekik kikészített vízbe, ételekre, mely néhány pillanat alatt megmérgez bárkit, aki eszik vagy iszik belőlük. És ami a legjobb: a „véletlen baleseteket” a játék sem számolja gyilkolásnak.

Természetesen ebből a játékból se maradhatott ki egy nagyon minimális szerepjáték rész, a fő- és mellékküldetések elvégzéséért bizonyos mennyiségű pontot kapunk, melyet a búvóhelyünkön újabb képességekre költhetünk el. Van itt minden: hosszabb láthatatlanság, okosabb klón, több lehetőség az őrök legyilkolására, ha odafigyelünk, akkor a játék közepére-végére már egész komolyan turbózhatjuk Styxet, azonban okos döntés volt, hogy még így is oda kell figyelnünk, karakterünk csak ügyesebb lesz, strapabíróbb nem, szóval nem fordul elő az, ami mondjuk a Dishonoredben, hogy néhány pálya után egy megállíthatatlan, néma gyilkológépet kapunk. És a játék sokszor meg is próbál kényszeríteni arra, hogy használjuk ezeket a lehetőségeket és képességeket. Egyrészt a különböző feladatok be tudják határolni a lehetőségeinket, másrészt egészen érdekes ellenfeleket tudnak néha bemutatni, a szokásos bamba őrökön kívül például nagyon kedveltem (és egyszerre gyűlöltem) azokat a bogarakat, melyek teljesen vakok, cserébe kitűnő a hallásuk: szó szerint egy rossz lépés és már észre is vettek.

Szóval bőséggel vannak lehetőségeink, a pályák pedig tökéletes színhelyei ezek kihasználásának. Meglepően nagy helyszíneket kapunk, melyek tömve vannak alternatív útvonalakkal, sokszor fel se fogjuk, hogy mennyi lehetőségünk van. Felmászhatunk falakon (elhelyezett kiszögelléseken), általában találunk csatornákat, erkélyeket, felhasználható tereptárgyakat és így tovább. Feltéve persze, hogy Styx is így akarja, mert szemben a hasonló stílusú játékokkal itt igencsak eseti jelleggel ismeri fel a játék, hogy most kapaszkodni akarunk valamibe, sokszor ott próbál felmászni hősünk ahol mi nem, másszor szimplán szentségelve zuhan a halálába egy egyszerűnek tűnő, de rosszul kivitelezett ugrás után. És bár a helyszínek méretesek és szövevényesek, sajnos nem túl változatosak és korántsem nevezhetőek szépnek sem.

Ez egyébként az egész játékra vonatkozik. A Styx, bár az újgenerációs gépekre jelent meg, kinézetre még talán azok elődjein is maximum a középmezőnybe férne be. Távolról annyira nem tűnik fel, de a karakterek nagyjából a Fable 2 szintjét hozzák, fejükre hegesztett hajjal és arcszőrzettel, nevetségesen béna animációkkal, szörnyűséges lipsync-kel. Sokszor magával a főhőssel is meggyűlik a gondunk, Styx sokszor nem kapja el a tökéletesen előtte lévő kiszögelléseket, mely az esetek többségében azonnali halált jelent, ami a ritkán elszórt checkpointok miatt nem egy túl kellemes élmény. Ami viszont ennél is nagyobb baj és alapjaiban rengeti meg a fentiek alapján egészen finomnak tűnő játékot: az AI, ha nem is rémisztően rossz, de erősen ugrál az elviselhető és a teljesen őrült szint között. Van, mikor egészen normálisan reagálnak arra, hogy megpillantanak minket vagy például egy társuk hulláját és nekiállnak keresni a tettest (bár elég hamar feladják). De az esetek többségében teljesen kiszámíthatatlan, hogy mikor vesznek észre és mikor vonulnak el mellettünk és ha véletlen meg is látnak akkor se brillíroznak felkutatásunkban és / vagy levadászásunkban. Kedvencem például, hogy bár rendszeresen benéznek az asztalok alá, ha az animációjuk elején kimászunk az adott bútor alól akkor még úgy sem vesznek észre, ha ott állunk mellettük. Éppen ezért jellemzően nem is az eszük miatt gyűlik meg velük a bajunk, hanem a számuk miatt és az esetleges, rendkívül béna harc miatt. Az a helyzet, hogy egy goblinkörömnyi dinamika sincs benne, egyszerre csak egy ellenféllel tudunk kardozni, az is inkább egyfajta QTE-nek tudható be (egyszer-kétszer ki kell védeni a támadását, majd után lecsaphatjuk). Ami külön móka: ezekből a csatákból nem tudunk elmenekülni, viszont ha többen vannak, akkor azok örömmel dobálnak mindennel közben, ami azt jelenti, hogy akár nyomhatjuk is a restart gombot, esélyünk sincs a túlélésre.

És ezek azok a technikai problémák, melyek miatt az átlagosnál jóval komolyabb elkötelezettség kell ahhoz, hogy ne hagyjuk ott a játékot félúton. Szomorú ez, mert ahogy látjátok a játék többi része egészen jól működik, ráadásul mindehhez egy egészen érdekes és csavaros történetet és néha meglepően elmés feladatokat kapunk, méghozzá egy meglepően pénztárcabarát áron. Bűnös élvezet, mellyel nem fogunk a haverok előtt dicsekedni, de ha ráérzünk az ízére és felülemelkedünk a hibáin úgy kellemes órákat tudunk eltölteni vele.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==