[Teszt] Pro Evolution Soccer 2015

Pro Evolution Soccer 2015

dragCsető Zsolt2014.11.14. 12:50

A vereség beismerése nem könnyű dolog, olykor azonban elengedhetetlen feltétele a fejlődésnek és a megújulásnak. A Konami PES-csapatának is meg kellett tennie ezt, a PS2-éra fénykorát követően ugyanis az előző generációban végig a FIFA árnyékában kullogtak, az önkritika és a koncepciózus gondolkodás azonban meghozta gyümölcsét: a Pro Evolution Soccer 2015 az elmúlt egy-két év tudatos építkezésének méltó jutalma, a mögöttünk álló évek legjobb PES játéka.

A Konami focija annak idején is - a korhoz mérten - rendkívül mély és sokrétű játékmenettel sajátította ki évekre a trónt, és ezúttal is ezen a téren áll össze igazán a PES - olyan mértékben, ahogyan azt már régóta várjuk. Felmerül a kérdés: ami korábban ment, az utána miért nem ment évekig? A válasz azonban nagyon egyszerű: napjaink sportjátékai elképesztően komplexek, és minél jobban próbálják mímelni a valóságot, annál inkább zavaróvá válik, ha valamit nem képesek eltalálni. Ez az, amit a PES az előző generációban nem igazán lelt meg: hogy a képernyőn látott futballt, a tempót, az irányítást és a játékosok viselkedését hogyan képesek rendszerszinten is a kor színvonalához igazítani.

Tavaly azonban végre elkezdődött valami, a FOX Engine-re történő váltás és az alapokról történő építkezés ugyanis már jelezte, jó irányba haladnak a fejlesztők, az idei kiadás pedig végre tényleg az a PES játék lett, amire a rajongók már évek óta vártak. A "rajongók" szó pedig jelen esetben nagyon fontos. A PES ugyanis nem szól mindenkinek. Ez részben a sajnos állandónak mondható licenszhiánynak tudható be (az angol és a német bajnokságból például összesen 4 csapat van csak jelen hivatalos formában), melynek következtében a fő rivális mindig is sokkal autentikusabb élmény lesz. De talán ennél is fontosabb, hogy amíg a FIFA borzasztóan mély testreszabhatósága végtelenül széles igényeket képes kielégíteni, addig a PES igazi elhivatottságot igényel, ha meg akarod látni igazi szépségeit. Félreértés ne essék: az aktuális alany is skálázható annyira, hogy bárki el tudjon szórakozni vele, ha éppen virtuális focira vágyik. A Konami focija azonban igazából nem ezeknek a játékosoknak szól - sokkal inkább azoknak, akik fel merik fedezni a mélységeit, és képesek meglátni, értékelni azt.

Ahogyan azt fentebb már írtam, napjaink sportjátékai elképesztően komplexek, éppen ezért ha valaki igazán előbbre szeretné gördíteni a műfaj szekerét, annak rendszerszinten kell valamilyen új minőségi nívót hoznia. Ha kizárólag a játék tempója, az irányítás precizitása, a manuális megoldások hatékonysága, a csapatszintű mozgás vagy esetleg a játékosok közötti interakció lenne kiemelkedő, a PES 2015 semmit sem érne. A Konami alkotása azért működik igazán, mert nem csak hogy magas színvonalat képvisel ezeken a területeken, de képes megteremteni közöttük a kohéziót is, ahol minden egységes egészet alkot. Ez az egész pedig magában a játékélményben csapódik le: ott, amikor azt mondod, hogy jelenleg ez az a játék, mely a leginkább képes visszaadni azt, amit napjainkban futballnak nevezünk. Ennél mélyebben boncolgatni az egészet valójában felesleges is: a szó legszorosabb értelmében a végtelenségig példálózhatnánk. Mert nem győzöm hangsúlyozni: napjaink sportjátékai tényleg elképesztően komplexek. Annyira, hogy írásban teljességgel felesleges megpróbálni visszaadni azt, amire képesek, mert lehetetlen. Itt már minden az érzésről szól, azt pedig csak a közvetlen tapasztalat képes átadni. Azokat a passzokat, testcseleket, lövéseket és bemozgásokat, melyek valami miatt többek, jobbak, élethűbbek, mint korábban.

Szerencsére vannak jóval "megfoghatóbb" elemei is a PES-nek, melyek az előrelépést példázzák, ezek közül pedig a legfontosabb a mesterséges intelligencia, vagyis az ellenfelek viselkedése. Az adaptív jelleg minden eddiginél látványosabb: bátran kijelenthetem, hogy sosem láttam még ilyen jól idomulni virtuális focistákat a meccsek menetéhez. És itt most ne csak olyan alapvető dolgokra gondoljatok, mint mondjuk az állás és a mérkőzésből hátralévő idő együttese. A lapok, a formációváltások, a domináns területek és a veszélyes játékosok kapcsán is rendre megfigyelhető az akció és a reakció párosa, melyek folyamatosan biztosítják, hogy mind az ellenfél, mind a saját társaink rendre idomuljanak ahhoz, ami a pályán történik - épp mint a való életben. Ez az egész kis túlzással egy logikai játékká teszi a PES 2015-öt, (bizonyos nehézségi szint felett persze) nem lesznek ugyanis biztos megoldások. A védelmek feltörése és körbejátszása, a pálya széthúzása és az üres területek megtalálása, az egyérintők és a kulcspasszok pontos kivitelezése meccsről-meccsre igazi kihívás, melynek a legyőzéséért járó jutalom, a páratlan sikerélmény többet ér bármilyen serlegnél.


BEMUTATKOZIK A MYCLUB MÓD

Az elmúlt években nem a tartalmi megújulásairól volt híres a PES széria, és bár a Master League a mai napig remek karriermód, joggal nevezhettük unalmasnak és kiszámíthatónak a felhozatalt. Most azonban végre újdonságot is kaptunk a MyClub játékmód személyében, mely ugyan sokkal inkább válasz a FIFA-féle Ultimate Teamre, mintsem igazi innováció, mégis van benne annyi csavar, hogy ne nevezhessük egyszerű koppintásnak - már csak azért is, mert itt nincsenek kártyák. A cél dióhéjban mindenesetre hasonló: egy ismeretlen nevekből álló csapatot kell egyre jobb és jobb játékosokkal bővítgetnünk a játékon belüli fizetőeszköz segítségével, különös figyelmet fordítva a csapaton belüli szinergiára.

Az egyetlen pont, ahol a játékmenet szintjén még kissé döcögős az új PES, az a védekezés. Konkrétan arról van szó, hogy egy indítást vagy egy ívelést követően előfordul, hogy nem arra a játékosra vált a kurzor, akire mi szeretnénk (és aki logikus lenne), az így elvesztegetett tizedmásodpercek pedig igen sokat jelenthetnek a tizenhatos előterében. Olykor emellett védőtársaink helyezkedése is hagy némi kívánnivalót maga után, hiába ugyanis a kettős emberfogás lehetősége, vannak esetek, amikor egyszerűen képtelenek kiváltani időben az amúgy még bőven befogható ellenfelekre. Egy kicsivel precízebb rendszer és reszponzívabb mesterséges intelligencia megoldhatja ezt az - amúgy futballjátékokban cseppet sem újkeletű, és nem is könnyen áthidalható - problémát, ez azonban most már a jövő évre marad. Nem egetrengető gond, csak éppen a játékmenet többi elemének magas színvonala mellett sokkal jobban szemet szúr.

Ahol látunk még nyilvánvaló javulási lehetőséget, az a prezentáció. Ez alatt nem is feltétlenül a grafika milyenségét értjük, hiszen a bevilágítás például nagyon sokat javult a Fox Engine-nek hála, de a karaktermodellek is már-már ámulatba ejtően kidolgozottak esetenként - külön öröm, hogy ez utóbbi idén jóval több játékosról mondható el, mint tavaly, így az átlagos színvonal is egyértelműen növekedett, minek köszönhetően nagyítóval kell keresni a nehezen felismerhető nagyobb neveket. De még csak nem is az animációkat, hiszen ezek hagyományosan aprólékosak, "kézzel faragottak" a PES játékokban, és manapság már az átmenetek tekintetében sem lehet okunk a panaszra. Sokkal inkább a körítésre gondolunk: egész egyszerűen nem jön át olyan "atmoszféra" a képernyőn, ami 2014 őszén egy csúcsminőségű futballjátéktól elvárható lenne, és ami (nem mellesleg) palástolhatná valamelyest a licenszgondokat.


GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉG

Tesztünk az Xbox 360 verzión alapszik, de megnéztük a jelen-gen és PC változatokat is. A tanulság? Nagyjából az, ami az ugyanezen motort használó MGS Ground Zeroes-nál: a Fox Engine jól összerakott cross-gen technológia, ami izmosabb hardveren többet mutat ugyan, de a korábbi gépek tulajdonosai is magas minőséget kapnak. A PC változat egy kurrens gaming PC-n remekül fut, csak a minőségi beállítások fapadossága (felbontás + low - medium - high grafika, al-opciók nélkül) lepett meg minket. (liquid)

Éveket húztunk le úgy, hogy a "FIFA vagy PES?" kérdést még csak értelme sem volt feltenni, most azonban már nem csak hogy van, de könnyen előfordulhat, hogy az elmúlt évek tendenciájának tükrében meglepő választ kapunk. A játékmenet szempontjából rendkívüli módon összeállt a Konami focija, olyan mélységeket és olyan egységes színvonalat produkálva, melyet - az adott korhoz viszonyítva - rég nem láthattunk, így hiába van még lehetőség a javulásra bizonyos elemeket tekintve, összességében örömmel kiálthatjuk: a király visszatért!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 órája
1

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==