[Teszt] The Climb

The Climb

WarhawkLusztig Zsolt2016.05.29. 11:53

A The Climb az a játék, ami addig a pillanatig, míg ki nem próbálod, elképesztő hülyeségnek tűnik. Egy hegymászó játék (figyeljétek a szóhasználatot, nem szimulátor!), virtuális valóságban, ráadásul a kettő közül pont abban, ahol látszólag nincs meg egyelőre az ehhez szükséges hardver. Most komolyan, hogy lehet ebből valami jót kihozni? Nos, nagyjából úgy, ahogy azt a Crytek tette, a The Climb ugyanis lényegében az a játék, mely megmutatja, milyen dolgokat lehet csinálni VR-ben, ami máshol egyszerűen nem működne úgy, hogy közben nem válik olcsó gimmickké a dolog.

Talán mondanom se kell, sztorit, szereplőket, szokásos körítést ne nagyon keressünk. Adva vagyunk mi, adva van egy hegy és meg kell másznunk, George Mallory legendás szavaival élve, mert ott van. Jelen esetben ez nem számít hibának, teljesen felesleges lett volna beleerőltetni valami mondvacsinált történetet, csak hogy éreztessék velünk az előrehaladást. Főleg azért, mert azt ezen dolgok nélkül is érezzük, egyrészt a megnyitható tartalmakból, másrészt - és ez sokkal fontosabb - abból, ahogy képességeink fejlődnek, ahogy nő a magabiztosságunk.

És ez az, amiben a The Climb nagyon jó: egy viszonylag egyszerű alapmechanikát ad, melynek azonban van mélysége, van hely és lehetőség a fejlődésre, amit cserébe a játék meg is követel, ha meg akarjuk mászni a legveszélyesebb és legnehezebb útvonalakat. A három különböző helyszín (távol-keleti sziget, narancssárgás kanyon és zöldellő Alpok) közepes és nehezebb részeinek megnyitásához bizonyos mennyiségű pontot kell elérnünk, mely nagyjából a mászás idejéből, folyamatosságából, ügyességéből és egy-egy extra kihívás teljesítéséből adódik össze. Elsőre (másodikra és harmadikra) valószínűleg a szükséges cél közelében se leszünk, azonban idővel megtanuljuk a számunkra ideális útvonalat (több elágazás is van), felkészülünk a veszélyekre és szépen lassan elérjük a kitűzött pontszámot.

Veszélyek pedig vannak bőségesen, leginkább a saját, túlzott magabiztosságunk. A The Climb rendszere úgy épül fel, hogy mindkét karunkhoz tartozik egy-egy stamina-méter, ha egy kézzel kapaszkodunk, akkor az az adott karnál fogyni kezd, ha két kezünket használjuk, akkor szépen visszatöltődik. Ez pedig azt jelenti, hogy érdemes minden lépést megtervezni, figyelni, hogy legyen megfelelő kapaszkodó utána is. Karakterünk már-már földöntúli módon nyúlánk, de azért vannak határai, jó ezzel tisztában lenni. Ha pedig ez már nem kihívás, akkor jönnek a mechanikus akadályok: olyan kapaszkodó, mely hajlamos leomlani, olyan, amit meg kell tisztítanunk, vagy olyan növények, melyek csökkentik álló-, pontosabban kapaszkodóképességünket.

És hogy jön az egészhez a VR? Nos úgy, hogy a két kezünket nem a kontroller karjaival irányítjuk, hanem azzal, hogy hova nézünk. Igen, ez elsőre tényleg valahol a vicces és szánalmas között elhelyezkedő megoldásnak tűnik, de kipróbálva gyorsan kiderül, hogy egyrészt tökéletesen működik, másrészt ennek hiányában közel se lenne olyan mókás a játék. A kapaszkodó felé fordulni ugyanis nem elég, sokszor kell a falhoz „közelebb” hajolnunk, egy forduló esetén pedig nekünk is be kell fordulnunk. Ez így leírva nem feltétlenül tűnik mókának, de amikor ott vagy, kapaszkodsz és közben tekeregve lázasan keresed a következő kapaszkodót, na az nagyon szuper, rég kapaszkodtam ennyire a kontrollerbe.

Plusz az se mindegy, hogy a The Climb nagyon pofásan néz ki. Oké, nyilván egy statikus hegyet nem nagy was ist das megalkotni, de Crytekék azért eléggé odatették magukat, mindegyik helyszín teli van élettel, néhány egyszerű bogártól kezdve a hegy körül repülő helikopteren keresztül a szorosból előbukkanó, sikító siklóernyősökig, mindig lesz valami, ami megpróbálja picit elterelni a figyelmünket. A hegy is rejt finom titkokat, egyrészt segítő képek és felíratok bukkannak fel néha, másrészt néhány aranyos meglepetés is - az Alpokban például két szikla közé szorult kerti törpe vigyorgott rám néhány kínos másodpercig.

A VR játékok nagy problémája, hogy nem csak leírva, de még videóról se feltétlen mutatkozik meg, mekkora élmény velük játszani, ez pedig fokozottan érvényes a The Climbra. Írhatok hosszú oldalakat arról, mekkora élmény ügyesen kimérni a kapaszkodókat, mennyire ügyes, hogy karakterünk izzadni kezd, ha nagyon ki van fáradva, ha az ember nem tud túllépni a „hegymászás fotelből, haha” előítéleten, akkor ezen úgyse tudok változtatni. Viszont ha nem veted el alapból az ötletet, akkor ez a játék az, amit elsők között ajánlanék a Rift mellé: egyszerre mutatja be a rendszer különlegességét és ad a kezedbe egy nagyon élvezetes, tartalmas játékot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==