Nézzétek, én semmi jónak nem vagyok elrontója, ha valaki valami újdonságot akar keverni a manapság már amúgy is a könyökünkből csordogáló sétaszimulátor narratív kalandjátékok receptjébe, akkor én kapva kapok az alkalmon, hogy kipróbáljam. De akkor az az ötlet igenis legyen olyan, hogy leteszem tőle a hajam, pláne, ahogy például a Breachedben is, mindent köré építenek.
Mert miről is van itt szó? A megszokott "megyünk valahova, közben történik valami, amiből egy sztori kerekedik" receptet ott lövik le, hogy az általunk alakított, a hibernációból frissen felébredő főszereplő nem mozdul egy tapodtat sem. Nem is tehetné, a játék helyszínéül szolgáló bolygó valami miatt korántsem egy barátságos környezet, sőt olyannyira gyilkos, hogy ha nyolc napon belül nem szerzünk elég üzemanyagot a létfenntartó működéséhez, illetve nem javítjuk meg kapszulánk generátorát, akkor nekünk kapáltak. És ugye ez lenne az a nagy ötlet, hogy ezzel az időhatárral már-már olyan érzésünk lehet, hogy roguelike elemeket kevertek a játékba - de ez nem teljesen igaz és ami még ennél is nagyobb baj, nem is igazán működik.
A dolog úgy néz ki, hogy van tehát nyolc napunk, egyes napokon pedig három-négy tevékenységre elegendő energiánk (biztos fárasztó lehetett a hibernáció, mert egy szimpla "gondolkodjunk valamin" tevékenység leszippantja a napi energia egyharmadát). A tevékenységek száma viszonylag szűkös: elküldhetünk egy drónt felfedezni a három lehetséges helyszín egyikét, megpróbálhatunk üzemanyagot szintetizálni, illetve "felbonthatjuk" a begyűjtött kapszulákat a generátorhoz szükséges alapanyagok reményében. A drónok hátizsákja három zsebet tartalmaz, egy körrel tehát ennyi dolgot tudunk velük összeszedni, ezek lehetnek a három különböző alapanyagok egyike, vagy egy a fent említett kapszulákból. A dolog fonákja az, hogy az elérhető területek tele vannak szórva mindenféle anomáliákkal, melyek könnyedén elpusztíthatják a drónunkat, mely esetben feleslegesen használtunk el egy nagy adag energiát, egy-két félresikerült próbálkozás után pedig akár keresztet is vethetünk az egész misszióra. Ha sikerül összeszednünk megfelelő mennyiségű alkatrészt, akkor megjavíthatjuk a generátort, a három alapanyag keverésével pedig megpróbálhatunk üzemanyagot kreálni, ez egyfajta kisebb logikai játék, melyben a megfelelő arányokat kell belőnünk, inkább tippelés, semmint valamilyen logika alapján.
Sok melónak tűnik? Nem az. Ahogy említettem, összesen három (láthatatlan falakkal szegélyezett) területet fedezhetünk fel, ráadásul azokon semmilyen véletlenszerűség nincs, ami azt jelenti, hogy kettő, de maximum három nekifutásra gond nélkül meg tudjuk oldani a túlélést, mert pontosan tudjuk majd, hogy melyik alapanyag és kapszula hol lesz elrejtve. És mivel még mindig egy fix történetről beszélünk, így nagyon értelme sincs annak, hogy az első sikeres nekifutás után újra nekikezdjünk. És ha már a történetről beszélünk, igazából ott se kell hatalmas felismerésekre és érdekfeszítő fordulatokra számítanunk, a naponta feloldásra kerülő, természetesen (?) időrendben megkevert bejegyzésekből egy határozottan átlagos sztori kerekedik.
Ennyi lenne tehát a Breached, úgy másfél-kétórás kaland, amiből nagyjából annyi pozitívum maradt meg, hogy az a néhány terület határozottan kellemesen néz ki. Egy legjobb esetben is átlagos narratív kaland ez néhány érdekesnek tűnő, de a végeredményen nem túl sokat változtató újdonsággal. Íme a mai jó cselekedetem: én kipróbáltam, hogy nektek ne kelljen.