[Teszt] The Bunker

The Bunker

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.10.01. 09:00

Pont húsz éve, hogy - egy képzavarral élve - tiszavirág életű aranykorukat élték az interaktív filmek, vagy élőszereplős kalandjátékok, vagy nevezzük, ahogy akarjuk őket. Viharos elterjedésük annak volt köszönhető, hogy a CD-ROM szabványnak köszönhetően egyszeriben hihetetlen mennyiségű szabad tárhely hullott a fejlesztők ölébe, akik a tízszeres lehetőségre azt találták ki, hogy kitöltik mozival, az majd jó lesz, mert hát a filmeket mindenki szereti, nem? De igen, a moziban. Az ezredfordulóra szépen el is tűnt a műfaj, ami a legtöbbször filmnek (néhány kivételtől eltekintve b-filmes színészek játszottak SzívTV színvonalon) és kalandjátéknak is harmatgyenge volt. A legtöbb interaktív moziban közös volt, hogy az agyontömörített mozis jelenetek rendjét vizuálisan marhára oda nem illő feladványok törték meg, és bár teljesen kilógott a lóláb, de legalább lehetett egy kicsit gondolkodni is. Ennek ellenére az akkori kritikák alapján pocsék volt a megítélésük. Igazából nem is fura, hogy a független sétaszimulátorok korában évről évre valakinek a fejéből kipattan az ötlet, hogy milyen lenne ma egy interaktív film. Hát pont olyan, mint a The Bunker.

1986-ot írunk, a bolygón épp atomháború tombol, egy föld alatti bunkerben pedig közvetlenül a külvilággal fenntartott kapcsolat megszakítása előtt megszületik a történet főszereplője. Egészséges fiú, apró öröm az apokalipszis tombolása közepette. Ugrunk az időben harminc évet, a főhős éppen édesanyja halotti ágyánál ül, aki utolsó tanácsként elmondja, ragaszkodjon a napi rutinhoz, és akkor nem lesz semmi gond. Hát persze, gyakorlatilag ő a világ utolsó élő embere, de ha beveszi a vitaminokat és olvas anyának, minden rendben lesz. És meg is teszi napról napra, anyja holtteste mellett felcsapja a Bibliát vagy a Kincses szigetet, és felolvas belőle. Aztán egy egyik nap hibát jelez a rendszer, és rendet kell tenni a bázison, ki kell merészkedni azokra a folyosókra, amelyeken évek, évtizedek óta nem járt. Ez a kiindulópontja a történetnek (amiben természetesen nyoma sincs az agyontömörített videóknak), és talán már ennyiből is érződik, hogy mennyire bizarr, szomorú, elkeseredett hangulat árad a Bunker minden egyes pillanatából. Nekivágunk felfedezni az ötszintű bázist, de valójában nem is az aktuális probléma megoldása áll a középpontban, hanem a visszaemlékezések, azaz ami az elmúlt évtizedek során történt, ahogy a több tucatnyi tagot számláló személyzet egy fősre sorvadt.

Filmként nagyon jól funkcionál a The Bunker. A színészek teljesítménye teljesen kielégítő, helyenként kiváló, a múltbeli történet szépen rétegesen tárul fel, és kapcsolódik össze a végére a jelennel. A bázison minden a helyén van, az ábrázolt környezet hiteles, nem sok mindenbe lehetne belekötni, a történet szerint hat hét alatt villámgyorsan összedobott komplexum minden szeglete olyan, amilyennek egy nyolcvanhatból származó óvóhelynek lennie kell. Nézőként végig kényelmetlenül érezzük magunkat, egyszerre vagyunk kíváncsiak a történésekre, de egyben el is borzaszt, amit látunk, tulajdonképpen kihozták belőle azt, amit ezzel a költségvetéssel ki lehetett. Játékként ugyanakkor - ismét - nem kapunk semmit a két és fél óra alatt, egyszer-kétszer egy gombnyomás, aztán ugyanez gyorsítva, de sehol egy értelmes feladvány, egy elágazás, egy kihagyható jelenet. Nem véletlenül használtam a játékos helyett a néző szót, valójában azok vagyunk a Bunker közben. Ha filmes oldal lennénk, valószínűleg magasabb lenne a pontszám is.

2016-ban már szó nincs arról, hogy kísérletezni kellene az interaktív filmek műfajával, nagyon jól tudjuk, hogy mennyi lehetőség van benne, mint ahogy az is nyilvánvaló, hogy annak idején a kevés jó megítélésű fmv miben tudott többet társainál. Mindannyian tudjuk, hogy mennyire elszálltak a videojátékok fejlesztési költségei, és figyelembe véve a díszletek és a színészek költségeit, látható, miért választja a könnyebb utat a Bunker. De ez ugyanúgy rossz irány, mint a Virginia esetében, csak míg ott tényleg valami újjal próbálkoztak (kevés sikerrel), addig itt pontosan lehetett tudni, mennyi van a koncepcióban. Az egyetlen mentség talán az lehet, hogy - sok más társával és sok valódi videojátékkal szemben - a történettel valóban megpróbál értéket közvetíteni és valami mondanivalót szállítani, és ez össze is jön. De hogy a rá kiadott néhány euróra inkább úgy kell tekinteni, mintha mozijegyre ment volna el, az is biztos.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==