[Teszt] Robinson: The Journey

Robinson: The Journey

mcmackoGéczy Attila2016.11.19. 10:20

A Robinson: The Journey első helyszíne mindent elárul a játékról és a fejlesztésének fogantatásáról. Ahogy a kis űrhajótörött kabinjában szétnézünk, egy kölyök játékkuckójának minden fontos elemét felfedezhetjük, a Robinson Crusoe kalandregénytől, a labdán át a high-tech kütyükig. És valóban! A Crytek legújabb játéka nem csak a robinzonád műfajt értelmezi újra sci-fi környezetben, hanem a készítők gyermeki vágyainak kiteljesedését is tükrözi. Ugyanis ki ne szeretne egy beszélő robotgömbbel cseverészve felfedezni egy ismeretlen bolygót? Ki ne akarna rácsodálkozni egy brontoszaurusz gigászi méreteire élőben is? Vagy úgy általában el tudunk képzelni királyabb kisállatot magunknak, mint egy T-Rex bébi?

Hát ezen pontok mentén született a Crytek belépője a konzolos VR univerzumába. Maga a Robinson amúgy belső nézetű, szabad mozgású kalandjáték, ahol a felfedezésen és a környezet manipulációján van a fő hangsúly. A környezet egyszerű akadályainak leküzdése mellett különböző gépek beüzemelésére, falmászásra (a'la Climb) az élővilág scannelgetésére (Hello Beyond Good and Evil!), és a pályákon szétszórt információtároló gömbök (HIGS-egységek) bezsákolására leszünk rákényszerülve kis hősünkkel. Ez utóbbi kütyük gördítik amúgy előre a cselekményt, amely a hajó tragédiájára, a kisfiú túlélésére, és a csipet-csapat (a minket kísérő aktív HIGS robot, Laika a dínóbébi és Robin) triumvirátusának kapcsolatára fókuszál. A játékmenet amúgy szabad kezet enged FPS nézetben. Ebből kifolyólag, pláne oldalra forgáskor, meglehetősen fárasztó tud lenni a játék, ami a VR-látvány idegeinkre gyakorolt hatását illeti. Ezt a készítők a következőképp próbálták megoldani. Numero 1 - Robin cammogósan halad, hogy véletlenszerűen se kapjunk a nagy sebességtől agyérgörcsöt. Numero 2 - a sima („smooth”) körbeforgást 45 fokos lépésszerű körbeforgásra („Pie-chart”) tudjuk cserélni az options menüben. Numero 3 - a VR újrakalibrálásával a fejmagasságot is újrarendezi a gép, így segítve a hihető és átélhető perspektívát. Emellett nem ártott volna még egy főbb térképpontok közé beiktatható helyszínválasztó-teleportálós opció is, mert a feladványok megoldásának keresése közben bizony sokat fogunk ide-oda bóklászni, a fülkagylónkban található egyensúlyközpontunk legnagyobb bánatára.

Érdekes, hogy a játékban markolászott manipulációs eszközünk pont úgy néz ki, mint a Move, a program ezeket az irányítókat mégsem használja, csak a DS4 kontrollert, pedig (régi rókák kedvéért a példa) vicces lett volna a rosszemlékű PC-s FPS, a Jurassic Park: Trespasser deszkapakolászós és csuklóból-célzós megoldásait viszontlátni egy magasabb profilú, modern VR játékprogramban. Ha valamiben viszont igazán jók Crytekék, az a grafika és a prezentáció minősége. A Cryengine kissé egyszerűsített változata hősiesen szolgál a Robinson alatt, még ha nem is tud olyanokat, amit a nyári trailerben láthattunk. A PS4 Pro változat pedig talán a jelenleg elérhető legszebb konzolos VR cím. Egyébként is, a Crytek játéka eleve azon programok közé tartozik, amelynél a PS4 Pro-ban rejlő lehetőségek nem csak úgy heverésznek azon a bizonyos parlagon. A bevilágítás, a terep látótávolságának dinamikus kezelése és talán az egyes geometriai modellek is jobban festenek Pro-n. Meglepően baromira sokat számít a VR élmény átélésében a megfelelő bevilágítási modell, a Robinson esetében pedig a Pro-ra belőtt SSDO/SSAO effektusok, valamint az erőteljesebbnek tűnő fényhatások simán kategóriányi ugrást adnak az egész élményhez. Ami viszont kifejezetten szomorú a régi PS4 tulajok számára: a játék láthatóan lecsökkenti a felbontást is a perifériánkban (mintha csak a képernyő közepe lenne éles), ez pedig tovább fokozza a mozgás émelyítő hatását.


PS4 vs PS4 PRO - screenshotok segítségével

Galériánkban megpróbáltuk összeszedni ugyanazokat a nézőpontokat PS4-en és PS4 PRO-n is. A játékból direkt mentett screenshotok megtévesztőek kicsit, mert nyilván a virtuális térben jóval látványosabbnak tűnik a képi világ, mint a kétdimenziós kivetülésen. Ennélfogva a változásokat is nagyítóval kell keresni a képeken. A PS4 PRO javára írható a kép középső részén jóval nagyobb kiterjedésű "éles folt" itt is látszik; a minimálisan jobb textúrák, a távolabb megjelenített fűcsomók, közeledésre részletesebbé váló sziklák és a szebb bevilágítás leginkább a VR-ban nyerik el értelmüket.

Pár ijesztő pillanatot leszámítva az egész sztori húzása simán kiskölyök-kompatibilis marad. Ám ez nem jelenti azt, hogy a Robinson gyerekes volna. Felnőtt fejjel is nagyon jól szórakoztam a 3-4 órán keresztül tartó kalanddal, ami játékidő egy teljes árú címnél felháborítóan kevés tartalomnak tűnik. Ezen az sem segít, hogy a felderíthető állatkák, a minijátékok, és a környezet titkainak felderítése is egész jól benn tartja az embert, pár órácskányi plusz elfoglaltságot szolgáltatva a legelszántabbaknak. Bízzunk benne, hogy csak a PS VR debütje miatt kapkodnak ennyire a fejlesztők a játékaik tartalmi soványságával. Az alapötletből itt is simán ki lehetett volna hozni egy kétszer-háromszor ilyen hosszú szórakozást.

  • A Crytek-ciklus körbeért: az X-Isle demótól ugyanis sikerült eljutni a virtuális valóság szédítő élményéig, ahol a T-Rex immár ténylegesen az arcunkba visít. A Crytek korábbi címeihez hasonlóan egyfajta luxuscikként lehet a Robinson VR-ra tekinteni. Drága mivolta egy kellemes, sokszor sajátos logikával, szórakoztató környezettel és karakterekkel teli kalandjátékot rejt, amely dicsérendő intuícióval nyúl bele a dínós-gyerkőcös témába. Ám mire belejönnénk a cselekmény sodrásába, már le is húzza előttünk a függönyt.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

21 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==