[Teszt] Batman: The Telltale Series - szezonzáró

Batman: The Telltale Series - szezonzáró

mcmackoGéczy Attila2016.12.15. 18:43

Eleve elrendeltség, vagy másképpen predesztináció. Az idegen szavak gyűjteménye (nem szeretném idejekorán felbosszantani a kedves fórumozóinkat) gyorsan elmagyarázza nekünk a fogalmat - a predesztináció szerint cselekedeteinktől függetlenül van elrendelve, hogy üdvösség vagy kárhozat vár minket az út végén. Hogy miért pont egy Telltale játéknál kell ezzel előhozakodni? A kaliforniai csapat művei pontosan a választási lehetőségek, a következmények és a politikai pókhálók szövevényének illúziójára vannak felfűzve. Ám a pofátlan illúziót szétromboló, megkerülhetetlen eleve elrendeltség még soha nem fájt ennyire egy epizodikus kalandjáték esetében sem, mint a Batman: The Telltale Series-zel eltöltött órák után.

A program első epizódjáról írtunk korábban, így a szezonzárónkban már nem térünk ki a játékmechanikai apróságok összességére. Gyakorlatilag minden korábban felvezetett ötlet (erre lehet elolvasni előző tesztünket) végigér az ötrészes évad során, és legfeljebb csak az adott lehetőségek kivitelezésében vagy a történet alakulásában lesz változás; a puszta gombnyomkodásban, vagy nyomozgatásban nem sok variációt láthatunk majd. A történet eleve nagyon hangsúlyos része lett a Telltale Batman sorozatának - a szokásos módon inkább interaktív filmeknek tűnnek a kalandjáték alműfajához tartozó epizódok, mint sem tényleges adventure megjelenéseknek. Szerencsére nagyon erős írógárda állt össze az alternatív DC univerzum (rajz)filmszerű bemutatására. A forgatókönyvért felelős munkatársak ügyesen fokozzák a feszültséget, Bruce (és vele együtt Batman) pedig szó szerint pokoljáráson megy keresztül, amíg a megnyugtató (?) befejezéshez nem robog az öt felvonásra bontott színjáték. Hatalmas fegyvertény, hogy minden karaktert sikerült az eredeti jelleméhez hűen prezentálni, mindamellett nincs olyan figura ebben a noir-mesében, aki ne tartogatna meglepetéseket az ingujjában. Így ügyesen lavírozik a rendezés a Bat-univerzum kötelező, de már kicsit elcsépelt elemei, valamint a friss megoldások lehetőségei között. Az illúzió ezen a ponton még működőképes, sőt, egyes jeleneteket elemezve a Batman: TTS soha nem csúszik vissza a magas minőségi szintek büszke mezsgyéjéről. Van amikor nevetünk, máskor könnyekkel küszködünk, vagy csak szimplán gombóccal a gyomrunkban várjuk majd, hogy mi lesz az adott szituáció kimenetele.

A baj akkor kezdődik, mikor a fejezeteken végiglépdelve sok korábbi döntésünk még mikromenedzsment szinten sem kacsint vissza ránk. Oké, vannak helyzetek, amelyek alapvetően csavarnak egyet a dolgok menetén, de a végkicsengést csak nagyon minimálisan tudjuk befolyásolni, vagy még annyira sem. Mivel hiába zárja le az aktuális cselekményszálat az ötödik epizód, az utolsó öt perc természetesen cliffhangerbe torkollik, és sok-sok olyan döntésünket, vagy karakterekhez intézett gesztusunkat még csak előjelek formájában sem látjuk visszatükröződni, ami alapján meg tudnánk becsülni, hogy vajon jó, avagy rossz irányba tereltük az adott viszonyrendszer kimenetét. Sajnos egy tavalyi stílustársra kell hivatkoznunk, amely legalább a mellékszereplők helyét bepozícionálta a döntéseinkre alapozva. A Life is Strange utolsó fejezetére mindenki a helyére került, és bár a választások a főszálat semmilyen formában sem befolyásolták (Ha visszaemlékeztek a játék végén lehetett kettőt választani, oszt' jónapot!), a többi szereplő a tetteink által foglalta el a világban betöltött helyét. Az ötödik, City of Light epizód úgy ér véget, hogy a játék eszközt kovácsol a fáradalmainkból azért, hogy a következő évadban is érdekeltté tegyen bennünket. Az igazság az, hogy az ilyen húzásokat már egyre nehezebben veszi be az érett gamer gyomra…

És akkor a már említett eleve elrendeltségről nem is beszéltünk még. Az írók óriási hangsúlyt fektetnek az egyik ikonikus karakterre, és szinte ezüst tálcán kínálják a Reményt a tragédia kimenetelében. Jómagam konkrétan majd' az egész végigjátszást annak szenteltem, hogy ezt a virtuális barátot megmentsem. Ám hiába a megbocsájtás, hiába az igyekezet, ha a játék eleve az ellen dolgozik, hogy a saját mechanikáinak értelmet adjon. És nem tudhatni, hogy a következő évadban mi lesz, mert nincs számszerűsíthető, mérhető visszajelzés arra nézve, hogy a drámai léptékű döntésemnek volt-e értelme. Csak azokban a végletekig leegyszerűsített választásokban lehetek biztos, hogy ha balra megyek akkor megmarad a Wayne torony, de valószínű leég a kúria, vagy oda-vissza ugyanígy, csak épp ellenkezőleg…

Ráadásul technológiailag is csúnya nagy perecelés a Batman: TTS. A tesztelt XO verzió olyan cifra szaggatásokat produkál minden jelenet elején, hogy egyik-másik csatában elbuktam a döcögés miatt, ahol több másodpercre is 1-2 FPS értéket vett fel a képfrissítés. Komolyan, szó nélkül kéne ezt elviselni egy olyan játéknál, ami PS3-tól Androidig szinte minden létező eszközre megjelenik? Ezt a látványt és technológiát nem húzza el vígan egy XO szintű konzol? Nevetséges, és ezt még talán le is nyelnénk, ha ezek a problémák egyszer-egyszer, a beszélgetős vagy a nyomozgatós részek közben tűnnének fel. De könyörgöm, egy gyors QTE szekvenciánál a játékélményt alapjaiban rengeti meg az ilyen szintű igénytelenség. Ráadásul a fejlesztett motor sem tud túl sokat vizuális trükkök tekintetében - tényleg a stílus viszi el a program vizuális körítését. Ami viszont a mérleg másik oldalára hajít egy méretes súlyt, az a hangok kidolgozottsága. A sorozat muzsikái csodálatosak. Bármely halivúdi produkcióban megállnák a helyüket, minden túlzás nélkül. Nem különben a szinkronszínészek, akik a meglepő értelmezésben bemutatott főgonoszokat is képesek újrahangszerelni, rajzfilmesen túlzó (ám a Batman: TTS környezetében helyén lévő) bájjal felruházni.

Az első évad tehát inkább csalódás, mint a képregényjátékok féktelen örömünnepe. Persze, le sem tagadhatnánk, hogy élveztük az öt epizódot. A DC univerzum és Gotham sötét világa továbbra is egy olyan méregerős esszencia, ami röhögve tartja el a hátán Telltale-ék egyre csak ócskásodó megoldásait. Az írók munkája is dicséretre méltó, a Bat-kedvelő műértő közönség garantáltan jól szórakozik majd a sokszor döbbenetesen újszerű karakterábrázolásokon. Mi több az összesen kb. 8 órás végigjátszás a szezonbérlet áráért teljesen jóféle értéknek tűnik. Ennyi jót viszont nagyon könnyű koncepcionális problémákkal a középszerbe rántani. De ki tudja - lehet, hogy a Batman: The Telltale Series eleve a fogantatásakor már erre a szintre lett elrendelve.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==