[Teszt] Little Nightmares

Little Nightmares

ne5hVáradi Dániel2017.04.23. 11:00

A Little Nightmares-szel a Tarsier csapata egy olyan képletet alkotott, melyben egymástól látszólag teljesen független elemek, játékok, képi világok és ötletek vegyülnek. A végeredmény azonban nem egy felismerhetetlen massza vagy torz alkotás, ami a saját helyét keresi - hanem egy olyan játék, ami nem kíván többnek látszani, mint ami valójában és pontosan azt nyújtja, amit a fejébe vett.

Egy 42-es Nike tornacipő nincs itt valahol?

A Little Nightmares valóságos. Na nem is a játék egésze, hanem a koncepció, ahogy a kis esőkabátos gyermek szembesül megannyi fölé tornyosuló kihívással. Az elgondolás, hogy piciny karakterünk akár a mindennapi tárgyak és helyszínek között is elveszhet, pontosan azt a nyilvánvaló üzenetet közvetíti, ami valószínűleg mindannyiunkkal megesett már (gyermekként talán gyakrabban): amikor elveszve érezzük magunkat a világban.

A Little Nightmares elvont. Ezen ereje pontosan a koncepcióban rejlő alapból fakad. A perspektívák aránytalan eltorzítása miatt néhol szándékosan jelentéktelenebbnek érezzük magunkat, míg máshol már-már normális körülményeket képzelhetünk magunk köré, hogy aztán egyik pillanatról a másikra éreztesse velünk, mennyire elenyésző a jelenlétünk a világban.

Mindig csak a lógás, más meg mosogasson, mi?

A Little Nightmares kedves. Az első látszatra az Unravellel párhuzamba állítható, nyilvánvaló méretbeli eltérésekből adódó platformer részek során nem egyszer fogjuk úgy érezni, mintha egy gyerekmesét látnák. Még akkor is, ha a környezet és a feladatok, illetve a mögöttük megbújó utalások nem is feltétlenül azok, amiket a fiatal korosztály számára nyugodt szívvel ajánlanánk.

A Little Nightmares kegyetlen. A szinte Dark Souls jellegű, bárminemű utalást, tanácsot vagy fogódzkodót nem nyújtó játék kíméletlenül torolja meg a legapróbb hibát is, legyen szó egy platformer szekvenciánál történő elhibázott ugrásról vagy egy bossfight-nak beillő menekülésről. Ráadásul hihetetlen érzékkel változtatja a nyugodt, felfedezésre és lassabb előrehaladásra építő részeket a feszült, reflexekre kihegyezett vérre és időre menő szituációkkal. Ennek köszönhetően egy folyamatos érzelmi hullámvasút jellemzi a játékot, ahol sosem tudhatjuk, mikor következik az újabb pofon.

Mire én ezt a szőnyeget kiporszívózom...

A Little Nightmares mesés. Az Unreal Engine-nel életre keltett bárka minden szintje más és más tematikára és helyszínre épül. Ezzel egyidejűleg pedig a némiképp gyurmafigurákra emlékeztető karakterek és színházat idéző szobák miatt olyan érzésünk lehet, mintha egy szokatlan és kitekert előadásra váltottunk volna jegyet, ahol a porond és a hangulat folyamatosan változik a kellemes, a nyomasztó és a teljesen letargikus között. Néha pedig a bohókás és vicces felütés sem áll távol tőle, ugyanakkor egy percig sem ringat abban a hamis illúzióban, hogy minden normális.

A Little Nightmares groteszk. Dacára a fenti mondatoknak, a játék teljes egészét átlengi egy Tim Burtonös stílus, az atmoszféra pedig már-már az American McGee-féle Alice játékok elborult világképét idézi meg, melyre csak nagy mértékben ráerősít a karakterek eltúlzott ábrázolása és a mindig jelen lévő kényszerített perspektívából adódó világnézet. Az egyes helyszíneken található szereplők pedig, velünk együtt, egytől-egyig megtestesítik mindazt, ami gyermeki énünket egykoron riogatta.

Durva egy házibuli, már közel a filmszakadás.

A Little Nightmares tartalmas. A készítők ügyesen adagolják a sötét tónusú, nyomasztó, sürgető szituációkat és a nyugodt, kellemes, melegséget árasztó helyszíneken játszódó fejtörőket. A köztük lévő váltások és átmenetek pedig mindig egy előre megtervezett forgatókönyv szerint történnek, melyekre a koronát a legváratlanabb pillanatokban előforduló, látványos éhezős jelenetek teszik fel, melyeket csak tovább fokoz az ilyenkor legintenzívebb zenei kíséret.

A Little Nightmares rövid. Mindössze néhány óra alatt bejárhatjuk a bárka minden szintjét és mire hozzászoknánk a letargikus hangulathoz, már meglátjuk a fényt az alagút végén, az utunk véget ér. Mi pedig fellélegezhetünk, hiszen a nyugodt zárókép előtt a kicsiny esőkabátos egyre bizarrabb és furcsább tettek elkövetője és szenvedője lesz, ezek után pedig könnyen megkérdőjelezzük, ki is az igazi áldozat.

Hát, ez a pincér sem szakad meg a jattért.

A Little Nightmares ékes iskolapéldája, amikor egy okos ötlet köré a megfelelő alapok és elemek felhasználásával sikerül játékot alkotni. Távolról sem tökéletes, egyik ereje azonban pont ebben rejlik, hiszen a kis esőkabátoshoz hasonlóan mi is érezhettük már úgy, hogy a világ összefog ellenünk, a fejünkre nő. A Tarsier alkotása sajátos módon tár elénk egy szokatlan univezumot, a rövid történet során pedig a megfelelő pontokon olyan kérdéseket és utalásokat feszeget, amik után biztosan nem maradunk közömbösek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

10 órája

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

21 órája
17

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

1 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

1 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

2 napja
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

2 napja
1

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

3 napja
4

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

3 napja
22

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

4 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

4 napja
2

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

4 napja
75

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

4 napja
8

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

4 napja
10

Heti megjelenések

5 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

6 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

7 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

9 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

9 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2024.05.01.
12

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==