Egy őszinte vallomással kezdem: imádom az autóversenyt, a videojátékokat azonban talán még náluk is jobban szeretem. Talán emiatt is voltam anno azon a véleményen a Project Cars kapcsán (kisebbségben?), hogy hiányoltam belőle a videojátékot. Baromi szép volt, baromi tartalmas volt, vezetni pedig egyenesen olyan, mint az álom, a progress azonban mégis hiányzott. A mögöttes cél, vagy éppen bármilyen apró kis dizájnelem, mellyel eléri, hogy ne egyszerű programként tekintsek rá. Legyen bármilyen jó is annak.
Nos, azt már most leszögezhetjük, hogy a Project CARS 2 ilyen szempontból nem sokat változott. Karrier persze most is van, ötféle versenyosztállyal (nyitottkerekű, GT, túraautó, ralikrossz és prototípus), összesen pedig 29 különböző szériával, a kiindulópontot azonban - akárcsak annak idején - most is mi választhatjuk meg. Félreértés ne essék: ezeket nem kritikaként írom. Sőt: a Project CARS 2 maradéktalan élvezetéhez muszáj tudatosulnia annak, hogy ez elsősorban nem játék, hanem ízig-vérig szimulátor, és nem is nagyon akar annál több lenni. Ami pedig azt illeti, nem is nagyon kell neki szerencsére, a vezetési modell ugyanis már annak idején is ámulatba ejtő volt - konzolon mindenképpen új etalonnak számított, de a szimulátor műfaj hagyományos harcmezejének számító PC-s közegben sem volt oka szégyenkezni. Az azóta eltelt két évben pedig tovább lehetett csiszolni a nüanszokon - az igazi újdonság azonban nem itt keresendő.
A Project CARS 2 nagy dobása a körülmények változatossága, amibe szerencsére az általunk próbált béta is maradéktalanul betekintést engedett. A dinamikus napszak- és időjárásváltozás már nem számít akkora dolognak, mint néhány évvel ezelőtt, a Project CARS 2 azonban továbbment és bevezette az évszakokat is. Mondani sem kell, hogy ez egy ilyen jellegű játéknál mit jelent, hiszen ugyanaz a pálya teljesen más kihívásokkal szolgál a tél közepén, mint 50 fok feletti aszfalthőmérsékletnél. A gumik viselkedését tekintve már az elődtől is nagyon komoly dolgokat láthattuk, ám azzal, hogy ennyire kibővült a körülmények spektruma, talán még nagyobb hangsúlyt kap ez az elem. Főleg úgy, hogy a LiveTrack 3.0 fantázianévre keresztelt feature-nek köszönhetően - a már felsorolt egyebek mellett - a versenyhétvégék alatt is folyamatosan változik a pálya állapota. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amelyik féktávot a szabadedzésen még 200 méterről veszed, azt simán lehet, hogy a verseny végén, egy kerékcsere után akár 170-ről is menni fog. De az új rendszer olyan dolgokra is figyel, mint a tengerszint feletti magasság hatása a motor teljesítményére, vagy éppen a víztócsák dinamikus viselkedése a pálya felszínétől függően.
A napszakok közül persze a tél a legkülönlegesebb, ami nemcsak a körülményeket változtatja meg, hanem az egész atmoszférát is. Az, hogy egy adott pálya ma bekerül egy játékba, már nem nagy szám: amit láthattunk, azt kis túlzással már láttuk - ez nem egy GT4, ami nagyot robbanhatott a Nordschleifével. De amikor 300-zal repesztesz a régi Hockenheimring egyik ködös-fagyos egyenesében, ott azért érnek olyan impulzusok, amik tényleg újszerűen hatnak. A pályafelhozatalt tekintve egyébként brutális a Project CARS 2, nincs is rá jobb szó: a közel 50 helyszín és a több mint 120 nyomvonal önmagáért beszél, benne a havas-jeges-poros műfajokkal. Autóból pedig úgy másfélszer ennyi van, itt is van mit próbálgatni bőséggel.
Tartalmilag tehát nagyon odatették magukat a Slightly Mad programozói, ez pedig igaz a testreszabhatóságra is: már az elődben is kismillió skálán állítgathattunk mindent az ellenfelektől kezdve a HUD-on át az irányításig. A Project CARS 2 menüiben bóklászva azonban az az érzése az embernek, mintha mindenből kétszer annyi lenne, mint eddig. Mondani sem kell, egy szimulátor esetében ez a fajta testreszabhatóság rengeteget dob az élményen. A nagy kérdés az, hogy ez a tetemes mennyiségű tartalom mekkora csiszoltsággal párosul majd. Bétáról lévén szó, nem meglepő, hogy elfordultak hiányzó dizájnelemek, kisebb grafikai és animációs bugok. Ha a szeptemberi megjelenésig sikerül mindent simává tenni, a Project CARS 2 megkaphatja azt a fajta elismerést, amit az első rész a maga csiszolatlanságával nem kapott meg annak idején.
A lelket, a kreativitást és a korongba égetett természetes kihívást továbbra is hiába keresed a Project CARS-ban, a motorháztető alatt azonban ott van minden, amit egy magára valamit is adó szimulátortól kívánhatsz. A második rész nagy próbája a megjelenés lesz: ha ismét annyi kisebb-nagyobb hibával és buggal jelenik meg, mint az előd, akkor másodjára már kevésbé lesz elnéző mindenki. Ha azonban valóban profi és színvonalas lesz a végtermék, akkor nagyon nehéz lesz rajta fogást találni.
***Project CARS 2 | PC (tesztelt), PS4, Xbox One
Kiadó: Bandai Namco | Fejlesztő: Slightly Mad Studios
Megjelenés: szeptember 22.***